Adana kebab på modificeret go´anywhere

Redaktør: marlene

Adana kebab på modificeret go´anywhere

Indlægaf JBI » 29. sep 2013, 08:44

En gang imellem er det nu ikke så ringe med en omgang kebab, og det er nemt og billigt at lave selv.
Der findes mange forskellige kebab typer, og har man været i Tyrkiet har man sikkert fået Adana kebab flere gange.
Adana kebab er kebab lavet på grillspyd, og ofte af hakket lammekød, kalv, eller okse.

Vi lavede en fars af halv lam og kalv.
Farsen røres med følgende ingredienser:

500g hakket lam/kalv
    3 spsk. HOT Biber
    1/2 finthakket rødløg
    1/2 finthakket rød peber
    1 lille håndfuld hakket persille
    2 tsk. Garam masala
    1 tsk. hvidløg pulver
    salt og peber

Farsen blandes godt sammen, formes til 4 kugler og sættes på køl nogle timer (gerne 4-5 timer) før den monteres på flade grillspyd.

For at holde det så autentisk som muligt ville jeg ikke bruge kamado mv. men grille kebabben over direkte trækul.
Jeg valgte at tænde op i Webers Go´anywhere:

Vi lavede også et spyd spicy kylling. kyllingefilet stykker vendt i chicago spice, og siden penslet med en harbenero chili-sauce.

For at få lidt højde på grillen lavede jeg et par afstandsstykker af et brædde.
Savet af på 320mm og savet 2 slisser 2cm. ned som vist på billedet. Der går ikke ild træet hvis man sætter dem på efter optændingsilden er gået ud, og man kan evt. pakke dem ind i staniol for at være helt sikker.

Spyddene vendes hyppigt undervejs så kødet ikke falder af:

Kebabben og kyllingestykkerne trækkes af spyddene ud på et fad, og det kan evt. serveres således:

Diverse dip i skålene til det tilhørende fladbrød/naan-brød.
Fra venstre i slålene; Humus, Røget paprika med feta, Tzatziki, Habanero sauce, HOT Biber (Sera Aci Biber - Hot Pepper sauce).
Løgsalaten er tyndt skårede rødløg med sumac.
Sumac, HOT Biber, habanero sauce kan købes i f.eks etniske grøntbutikker, eller på bazar vest hvor jeg handlede ind.

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Adana kebab på modificeret go´anywhere

Indlægaf fatti » 30. sep 2013, 20:09

Det der ser edermageme godt ud, men lyder stærk som bar pokker. :oops:
De spyd der kan du da godt snart sælge i bikxen i stedet for de små bambus.
Benny .-)
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf JBI » 1. okt 2013, 09:25

Lidt stærkt skal sådan noget mad jo være :-))
Du skal prøve at købe den Hot Biber chili sauce! det er ikke fordi den er vildt stærk, men den har en fantastisk god smag.
Habanero saucen købte jeg bare fordi der stod habanero på den... den var lidt for spændende at gå udenom.

Hvor mange spyd skal du bruge, og hvor lange skal de være?
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf brianmøller » 1. okt 2013, 21:58

Hej JBI

Hvis du sætter sådanne spyd til salg på et tidspunkt er jeg også køber til 8 stk. Har ledt en del steder men de er alle smalle.
Længden skulle for et optimalt resultat være 50 cm. Så kan de være i en Weber.
brianmøller
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 3. okt 2013, 22:45

Sjovt som det hele kan tage en drejning, for det var nu ikke tanken jeg ville have/lave adana-kebab spyd til shoppen :D
Faktisk lavede jeg bevidst lavet modificeringen til grillen af 2 stykker brædder (i stedet for stål som ville være nemmere for mig) men jeg ønskede alle kunne efterligne det, og tænkte ikke lige nærmere over de metalspyd jeg brugte...

Jeg var i dag ude på bazar vest og snakke med nogle af de kebab-kokke jeg efterhånden kender rimelig godt, og det viste sig at de alle faktisk har fået dem special fremstillet selvom de sælges på bazaren .-//
Jeg fandt det sted hvor de sælger dem, men kvaliteten er simpelthen for ringe! lavet af blødt stål der er el-galvaniseret, kun 35cm lange og de forlangte 40 kr. pr stk.
Det er ikke godt nok, så jeg har besluttet at lave nogle ordentlige kebabspyd i fødevaregodkendt rustfri stål som kommer i shoppen næste uge.
De bliver 2 cm. i bredden, og 50cm. i længden som standard, og vi kan efter ønske lave dem på andre mål hvis det er mere end 10 stk.
Tykkelsen (og prisen) kender jeg ikke præcist endnu, men de bliver naturligvis lavet så de er selvbærende med en max. nedbøjning på 2-3mm på midten i frithængt stand.

Nu vi er ved kebab, kan jeg da lige oplyse at det også går fremad med vores infrarøde mini bordmodel kebabgrill Kebab Master V2 :-))
Den har haft en del børnesygdomme, men nu lysner det .-x

4 problemer har der været:

1. De infrarøde brændere var af tvivlsom kvalitet, da de var fremstillet i rustfri pladekasse.
Løsning: vi har fået tilsendt og monteret infrarøde brændere med hus lavet i støbejern.

2. Toppen på grillen blev afsindig varm, og kunne ikke bruges som varmeholder til det afskårne kød uden at brænde dette.
Løsning: levers med 20mm terrakotta sten der passer i indsatsen øverst.

3. frontgitteret foran de keramiske infrarøde brændere "nedsmeltede" efter 24 timers test på fuld skrald.
Løsning: Nyt gitter fremstillet i titanium lader til at holde suverænt.

4. Kebabgrillen var meget følsom overfor vind.
Løsning: Simpel vindskærm der kan sættes rundt om det roterende kød (medfølger uden beregning til forhåndskøberne)

Den er endnu ikke vedtaget som fast supplement i shoppen, men viser de kommende test sig at den lever op til vores krav kommer den i shoppen når næste grillsæson starter (marts 2014)
Dem der allerede har vist interesse i det tidligere indlæg, kan naturligvis få den lang tid før og stadig til prisen på kun Kr. 1360,- (incl. de nye forbedringer. excl. fragt og moms) skulle andre have lyst til at købe en prototype kan i bare sende en mail eller PM, eller skrive her. (forbehold for begrænset antal)
Jeg kontakter alle der er med på "fælleskøbet" så snart grillen er klar, men ikke før vi har testet den helt igennem og alle småfejl er rettet!

Nb. Vær obs på dette indlæg (incl. svar) formentlig slettes inden 2014, da vi har flere henvendelser fra andre grill-shops og butikker der ønsker denne i sortimentet, og prisen på Kr. 1360,- er nærmest vores produktion/kostpris og bør ikke skabe forvirring hvis/når den ses til Kr. 4200,- i udsalg andre steder næste år - håber på jeres forståelse.
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf MartinIversen » 4. okt 2013, 00:56

Feeed grill!! jeg havde egentlig kig på en anden kebabgrill til briketter, men den her er da vildt fed og ikke mindst flot at have stående.
Sådan en vil jeg gerne bestille en til introprisen på kr. 1360,-

Martin
MartinIversen

Indlægaf JBI » 4. okt 2013, 09:31

Vær obs på at det er plus moms... burde nok ikke have skrevet beløbet eks. moms, men incl. moms er det dog kun kr. 1700,-

jeg har i øvrigt lavet en lille gadget der gør det super nemt at lave en flot kebabrulle.
Denne rulle tog kun 6 min. at montere, og den er da nogenlunde rund :D

Film om, på køl, og klar til at komme på grillen i aften:

Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf fatti » 4. okt 2013, 15:01

Håber det smager bedre end det ser ud, har du været
forbi daka idag.
go weekend.
Benny
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf jordsmeden » 4. okt 2013, 16:02

Fin rund rulle, men hvor er billedet af den gadget ?? ;)
Mvh
Jordsmeden

Kul fra grillbutikken på lager, send pm eller ring
jordsmeden
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Kragelund mellem Horsens og Vejle
GNV Region: syd

Indlægaf fatti » 4. okt 2013, 18:53

Jeg tror sq det der bliver mere end pensionen kan være med til,
så du må gerne sælge min anpart.