Pizza med pizza-indsats på weberen

Her finder du Klub medlemmernes egne lækre opskrifter

Redaktør: Administrator

Pizza med pizza-indsats på weberen

Indlægaf skjoldhammer » 5. mar 2013, 20:30

Hej :) Så er det tid til første post på dette forum :)

Billede

Så blev der hentet i dag det nye indsats til at bage pizza på weber grillen, ved JBI!
Glødende briketter blev fordelt bagerst i weberen, pizza indsats sat i samt der blev monteret en lettere tilrettet rist (efter JBIs tips).

Billede

Jeg har brugt en gammel billig rist fra silvan, som sad i min JBI smoker.
Der er fjernet den ene rist-hængsel fra risten, samt hankene er vredet af. Sålades kan der nemt
lægges træ stumper oven i briketterne, og pizza kan slidses uhindret i.

Billede

Ind med pizza stenen, på med låget, og få stenen varmet godt igennem.

For at få temperaturen op over 400C skal der ca. 4-5 brænde stykker til, i passende størrelse (tak til JBI for disse her på billedet ;)).

Billede

Af med låget ind med træ stumperne og temperaturen kommer i løbet af kort tid over hvad det indbyggede termometer kan klare :)

Billede

Billede

Jeg har indkøbt noget pizza dej ved lokale pizzeria til at teste med. Dog var de ikke helt vilde med at sælge. Jeg måtte prøve to steder før det lykkedes.

Jeg fik bikset sammen 3 pizzaer, med forskellig fyld på. Nu var det en udfording at få pizzaen over på bage stene uden en rigtig pizza spade.
Det gik nogenlunde med at få den første pizza, ved hjælp af to spatler, men jeg må indrømme at en pizza spade er uundværligt i dette tilfælde, hvis det skal gå helt smertefrit.
Sådan en må jeg investere i snarrest.

Billede

Første pizza i ovnen!

Næste pizza desværre gik i stykker, og den sidste blev delt op i 4 stykker som blev bagt to ad gangen.

Man skal sørge for at få så tynd dej som muligt, helst ikke for meget fyld og dreje pizzaerne løbende så de bliver bagt jævnt.

Det kræver nogle forsøg, men allerede ved det 3je forsøg kom der en dejlig sprød bund på :). Ganske lækkert :)

Jeg glæder mig til at eksperimentere mere og næste gang vil forsøge med mit egen pizza dej. Den fra pizza bageren var ikke helt optimal og
manglede lidt salt.

Man skal ikke haste for meget, med at putte pizzaen i selvom temperaturen er oppe på de 400C, da stenen skal have tid til at varme ordenligt op.
Den første pizza var ikke helt gennembagt der hvor dejen var tyk.

Tak til JBI for legetøjet :). Så skal der bages pizza i løbet af sommeren :))!

Billede
skjoldhammer

Re: Pizza med pizza-indsats på weberen

Indlægaf JBI » 6. mar 2013, 02:43

Tillykke med indvielsen :-))
Jeg ville gerne skrive det ser rigtig godt ud, men som du selv er inde på mangler du lige det sidste touch...
Pga. din flotte ihærdighed vil jeg gerne give dig 50% rabat på en pizzaspade så du kan gøre det lidt nemmere for dig selv næste gang.
Jeg har en kort model på 60cm. du kan skimte på billedet, og den passer perfekt til pizza indsatsen:

Vi har også været i gang med pizza i pizza-indsatsen, og jeg må sige den virker forbløffende godt!
Det er ikke helt på højde med en stenovn, men det snerper sig der hen ad, og resultatet er faktisk bedre end noget jeg kan lave i min kamado.
Et hel rør tændte briketter hældes bagerst i grillen, og må brændestykker lægges på kullet:

Pizza-indsatsen med rist og pizzasten sættes på plads, og allerede efter få min. er den oppe over 400 grader:

Første pizza er klar:

Ind i pizza-indsatsen med den, og man kan med det samme se der sker noget.
Dejkanten bobler hurtigt op, og ligesom i en stenovn skal man dreje pizzaen flere gange undervejs i de 4-5 min. det tager at bage den:

Første pizza færdig:

Bunden er lækker sprød:

Jeg har også dedikeret en gammel udslidt rist til pizza-indsatsen, og fjernet den bagerste vippedel så det er let at tilføre mere brænde:

Ind med en pizza mere:

Efter ca. 5 min. er den klar:

Bunden er igen sprød og lækker:

lige en sidste pizza, og så var vi også propmætte :D

Pizza-indsatsen kommer i shoppen onsdag den. 6 marts (i dag)
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Tilbage til Medlemmernes opskrifter