Bison-moussaka med kartofler og auberginer

Her finder du Klub medlemmernes egne lækre opskrifter

Redaktør: Administrator

Bison-moussaka med kartofler og auberginer

Indlægaf LasseT » 7. aug 2013, 09:02

Desværre igen uden billeder... Note to self: Jeg skal blive bedre til at huske at fotografere hvad jeg laver!

NB! Jeg opdaterer opskriften med billeder næste gang jeg laver retten - for der går ikke længe!

Jeg er så heldig at bo meget tæt på en bison-farm (http://www.ditlevsdal.dk/), så der ryger ofte noget af deres lækre kød på grillen, hvilket også var tilfældet igår. Kødet er en del mere fedtfattigt end almindeligt oksekød, men er rigtigt lækkert.

Til 4 sultne personer af hankøn:

1 kg hakket bison-kød (alm. oksekød eller lammekød kan sagtens bruges - jeg ville dog så nok tøve lidt med at kalde det for en bison-moussaka!)
4 store løg
2 fed hvidløg
140 g tomatpuré (1 stor dåse)
6 kartofler
1 aubergine
En sjat rødvin
1 ts kanel
lidt revet muskat
1 ss tørret rosmarin (evt. en god håndfuld frisk hvis det forefindes i urtehaven?)
Sukker
Salt
Peber

Sauce:

4 æg
1½ dl sødmælk. (Kødet er fedtfattigt, så lidt fedt skal der jo i retten!)

Fremgangsmåde:

Tænd grillen. Direkte varme.

Auberginen skæres i skiver på ca. ½ cm i tykkelsen og placeres på køkkenrulle, og drysses med salt og peber. Der lægges endnu et stykke køkkenrulle over, og de sættes i let pres (under et spækbrædt). Formålet er (udover at krydre), at trække lidt væske ud af auberginerne. De bør ligge i omkring 20 minutter.

Kartoflerne skæres så tyndt som det nu kan lade sig gøre i hånden og krydres på samme måde som auberginen.

De hakkede løg og hvidløg svitses i olie, og kødet tilsættes. Det hele skal brunes godt af, og tomatpurréen tilsættes sammen med en god sjat rødvin og resten af krydderierne. Smag til. Det skal ikke ligne sauce med kød i, men nærmere "kød med dressing" - altså ret tørt i det. Væden kommer fra kartoflerne.

Auberginerne pensles med olie, og grilles på begge sider så de får nogle flotte grillstriber. Derefter flyttes kullene ud i siderne til indirekte varme

Saml moussakaen i en støbejernsgryde eller lignende ved at starte med lidt kødsauce, og skiftevis lave lag og kartoffelskiver, aubergine og kød. Slut af med et lag af aubergine.

Pisk æg og mælk sammen og hæld det over moussakaen. Giv den et let drys kanel på toppen, og sæt låg på gryden (eller læg staniol over).

Grill moussakaen i omkring ½ time med låget på. Derefter fjernes låget, og der grilles videre til toppen er godt brun. Mærk med en strikkepind eller lignende på kartoflerne. Når de slipper, og terrasen dufter godt af kanel, er det færdigt!

Server med salat (gerne med feta og sorte oliven i) og brød til.

Noter: Mængden af kanel og muskat kan være individuel. Jeg mener at det er præcis de krydderier som kendetegner en moussaka, så jeg sparer ikke på det. Det skal dog ikke smage af risengrød med kanelsukker! Man bør ikke være bange for at smide sin Le Creuset-gryde på grillen. Den kan tørres af efterfølgende, og den tager ikke skade af det! Jeg vil tro at det hele også sagtens kan laves i en Römertopf hvis man ikke har en støbejernsgryde.

:-H
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Re: Bison-moussaka med kartofler og auberginer

Indlægaf JBI » 7. aug 2013, 18:16

Ditlevsdal er et fantastisk sted at besøge (men det koster også lidt..
Vi har købt derfra flere gange, og her nogle bison-ribs vi lavede for lang tid siden:

Billede
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Bison-moussaka med kartofler og auberginer

Indlægaf LasseT » 7. aug 2013, 18:54

Ja det er i den dyrere ende, men omvendt så synes jeg at de har nogle gode og specielle varer, så det går jo nok engang imellem.

De ser gode ud de ribs!
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Tilbage til Medlemmernes opskrifter