Langtids stegt og røget kylling ala PP

Her finder du Klub medlemmernes egne lækre opskrifter

Redaktør: Administrator

Langtids stegt og røget kylling ala PP

Indlægaf mwinther » 14. dec 2008, 19:38

Hejsa.

Har netop taget en kylling op af fryseren og planlægger at ville smide den på grillen i morgen. I den forbindelse overvejer jeg kraftigt at lave en kulopstilling som når jeg laver PP. Altså en low'N'slow opstilling. Jeg skal nok smide billeder ind, men hvis der nogen der har erfaring vil jeg meget gerne høre fra jer.
Så speak out .-rr
Michael Kvist Winther

- hvis det ka googles, ka det grilles..
Brugeravatar
mwinther
Klubmedlem på prøve
Klubmedlem på prøve

Geografisk sted: Skive
GNV Region: GNV MIDT

Re: Langtids stegt og røget kylling ala PP

Indlægaf marlene » 15. dec 2008, 10:34

Udover at vi gerne vil smage............... elsker kylling .-)
"uden appetit skal man hverken spise eller elske...." - men man kan da altid klemme en pølse eller en dessert ned...
Brugeravatar
marlene
Team Assi.
Team Assi.

Indlægaf daj72 » 15. dec 2008, 11:02

Den tråd her skal jeg da lige kobles på. Det lyder spændende. .-cc
mvh
Dan Dajm
JBI forlænger
JBI Smokegulator
Brugeravatar
daj72
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Nordsjælland
GNV Region: Region Hovedstaden

Indlægaf mwinther » 15. dec 2008, 14:55

Efter at have surfet lidt rundt på nettet og spurgt mig frem, har jeg fundet ud af, at det er svært at langtids stege kylling. Altså Man kan sagtens have den lang tid på grillen, men det gør ikke den store forskel. Så her kl 14 smed jeg kyllingen på grillen.
Kullene er lagt i en ring rundt og der er en grillbakke med vand i midten. Jeg har hældt 6 tændte kul ind på ringen og temperaturen er 110 grader i grillen. Jeg har sat kyllingen på stativ og smidt noget hickory på gløderne. indtil videre er kødet kommet op på 19 grader. (startede på 4)
billeder følger lige når ledningen til kameraet kommer hjem igen senere i dag...
Michael Kvist Winther

Brugeravatar
mwinther
Klubmedlem på prøve
Klubmedlem på prøve

Indlægaf mwinther » 15. dec 2008, 18:01

4 timer efter kræet kom på er temperaturen nu oppe på 58 grader. Grillen har fået tilføjet lidt ekstra kul og temperaturen er nu oppe på 120 grader. Den har været nede på 90 grader, og derfor tilføjede jeg lige lidt ekstra.
Kyllingen ligner .... ja, en røget kylling og den ser ekstrem lækker ud.

Aftensmaden bliver frikadeller fra igår sammen med de fritter der var gjort klar til kyllingen... sådan kan det jo gå.
Michael Kvist Winther

Brugeravatar
mwinther
Klubmedlem på prøve
Klubmedlem på prøve

Indlægaf mwinther » 15. dec 2008, 20:05

Først fik kyllingen lidt blandet krydderi og pakket ind i køkkenfilm og lagt i køleskabet i et par timer.
IMG_0016.JPG
IMG_0016.JPG (58.15 KiB) Vist 2459 gange

Herefter kom den i stativ og blev sat på den midterste rist. Kullene havde jeg lagt i en ring, med et vandbad i midten.
IMG_0018.JPG
IMG_0018.JPG (37.69 KiB) Vist 2459 gange

IMG_0019.JPG
IMG_0019.JPG (54.72 KiB) Vist 2458 gange

temperaturen var fra start 110 grader og kyllingen var 4 grader da den kom på.
IMG_0017.JPG
IMG_0017.JPG (29.82 KiB) Vist 2458 gange

Efter 4 timer var den "kun" kommet op på 58 grader. Temperaturen var nu 120 grader.
IMG_0020.JPG
IMG_0020.JPG (48.64 KiB) Vist 2458 gange

Kullene var så småt halvejs brugt, så jeg tændte nogle flere ( 4-5 stks.) og smed den på... en af den endte så i vandet...flot.
IMG_0021.JPG
IMG_0021.JPG (59.06 KiB) Vist 2459 gange

Klokken er i skrivende stund 20:05 og kyllingen er kun 65 grader. Jeg tænder nu flere kul og håber jeg kommer i seng til nogenlunde normal tid.

*** UPDATE ***

Det blev lidt sent igår, så derfor kom billederne ikke lige ind med det samme.

Klokken var ved at blive mange på en hverdag og kyllingen var kun oppe på 70 grader ved 21 tiden. Derfor tog jeg en beslutning, som jeg var bange for at jeg ville fortryde... det gjorde jeg heldigvis ikke. Normaltvis kunne det aldrig nogensinde falde mig ind at færdiggøre et grillprojekt i ovnen, men jeg var en presset mand og så ingen anden udvej!!

Så med en ovn på 200 grader og en grill på 110 grader, tog jeg kylling på 70 grader ud. Det duftede fantastisk!!! Som om at kyllingen var lavet af delvist saftigt mørt kyllingen kød, delvist bacon. En hver form for mundvandsmodstand var umuligt.

her er et billede af kyllingen efter den på 20 minutter steg de sidste 13 grader.
IMG_0032.JPG
IMG_0032.JPG (51.64 KiB) Vist 2437 gange

Det kunne se ud som om at den var tør, men nej... Det er så langt fra sandt, som det overhovedet kan være. Den var super saftig og samtidig mør. Det røde, røgede kød smagte fantastisk.
IMG_0035.JPG
IMG_0035.JPG (67.35 KiB) Vist 2437 gange

IMG_0038.JPG
IMG_0038.JPG (64.1 KiB) Vist 2438 gange

En fantastisk afslutning på en lang grilldag. Det endte (med snyd) at tage 8 timer og jeg vil vudere at man sagtens kan bruge 12-14 timer på dette projekt.

Faktisk var dette mit første projekt udført i JBI-forlængeren og sikke en start!! Jeg kan slet ikke vente med at komme igang med nye, vanedannende grillprojekter. Dette projekt kan klart anbefales... faktisk vil jeg ikke nøjes med at anbefale det... hvis i kan lide kylling og bacon, har I faktisk ikke en anden mulighed end at prøve! God fornøjelse.
Michael Kvist Winther

Brugeravatar
mwinther
Klubmedlem på prøve
Klubmedlem på prøve

Indlægaf JBI » 16. dec 2008, 08:37

Er du gal den kylling ser lækker ud... :shock: helt ens farve over alt.
Jeg har vidst aldrig lavet en low & slow kylling, men efter dit indlæg skal det bestemt snart prøves.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på facebook: http://www.facebook.com/grillklubben.dk
Mail: JBI@grillklubben.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf daj72 » 16. dec 2008, 11:53

Det er bare i orden det der. .-) Det er altid rart nå uprøvet projekter lykkedes. :)
mvh
Dan Dajm
JBI forlænger
JBI Smokegulator
Brugeravatar
daj72
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Nordsjælland
GNV Region: Region Hovedstaden

Tilbage til Medlemmernes opskrifter