Mit køkkenhave projekt der blev større end planlagt

Fødselsdagshilnser, snik snak af diverse art og bare en hyggekrog

Mit køkkenhave projekt der blev større end planlagt

Indlægaf JBI » 24. apr 2014, 19:05

Vi har travlt i grillbutikken mv. men jeg savner et hobbyprojekt, så efter mange tanker om et mindre projekt, besluttede jeg mig for at købe en gammel defekt Ferguson traktor og renovere denne.
Efter lang tids søgen fandt jeg denne oldsag med defekt motor:

Planen var jeg ville skille motoren helt ad og bygge den op igen med nye dele, eller dele jeg selv ville lave men da jeg gik den nærmere efter viste det sig at den ikke fejlede noget overhovedet udover en kraftig rensning og diverse justeringer.
Det tog ”desværre” kun 2-3 aftener før den var tiptop i orden, så der var ingen undskyldninger for at splitte den helt ad.

Men nu havde jeg jo traktoren, og da vi alligevel har en temmelig stor grund fik jeg tanken at vi kunne lave en urtehave (projekt)… bare tanken om at være selvforsynende med alt det man kan købe i grøntafdelingen i Føtex vakte en stor lyst i mig, men jeg har absolut ingen erfaring i dyrkning af noget som helst overhovedet…

Der var ikke langt fra tanke til handling, for dagen efter afmærkede jeg et stykke af græsarealet og gav det hele en gang ukrudtsmiddel, for senere at kunne pløje det hele ned.
Efter 6 uger var græsset i det afmærkede område blevet gult, og jeg havde i mellemtiden fundet mig en fin gammel plov til formålet.

Det med at pløje er IKKE nemt!! Jeg troede først der var noget galt med enten traktoren eller ploven, men hjælpen fik jeg fra en 75 årige landmand der kom og justerede lidt på ophængene, og herefter satte han sig op på Fergu og pløjede den flotteste plovfuge gennem hele stykket – jeg var målløs.
Omalt lærte jeg det hurtigt efterfølgende, og SÅ kunne jeg også pløje, men inden jeg fik set mig om havde jeg pløjet ikke mindre end 815m2 urtehave.
(Junior kører ved siden af og inspicerer)

Et par uger efter løb jeg ind i en bruger her fra siden som jeg lånte en fræser af (Tak Bjarne :-v ), og så skete der ellers noget, for Nu begyndte det faktisk at ligne noget man kan så grøntsager i.

Vi har nu sat kartofler, gulerødder, radisser, løg i flere afskygninger, spinat, majs, persille, bønner, og ærter.
Her ses et par billeder af hele arealet, og som det tydeligt ses mangler vi at tilplante 5-600 m2 endnu.Radisserne er lige begyndt at komme frem, og nu er jeg godt nok spændt på hvad der sker de næste par måneder. Vokser det hele til i ukrudt, eller kan jeg formå at holde det pænt.. jeg ved det ikke, men opdatering vil følge gennem sommeren.

Det første der er kommet frem er radiserne, og her ses de spæde blade:

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Mit urtehave projekt der blev større end planlagt

Indlægaf fatti » 24. apr 2014, 22:56

Det ser da rigtig spændenne ud det der, så skal du bare have banket et par trækasser sammen og et par brædre
så Marlene kan få sin egen urtebix ude ved vejen.
Benny .-)
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf hctk » 25. apr 2014, 05:29

Spændende at følge med i :)
Her nøjes vi med to højbede og nogle krukker til krydderurter, men jeg kigger tit misundeligt ind til naboen, som også har en stor køkkenhave - og havde jeg tiden ville jeg også gerne være mere selvforsynende.
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Viborg
GNV Region: Midtjylland

Indlægaf JBI » 25. apr 2014, 10:04

Jeg skulle måske have nøjes med en 50m2 køkkenhave til at øve på, men nu er der ingen vej tilbage..

Det er håbløst at vande det hele med en vandkande, og der skal trækkes næsten 200m haveslange til den nærmeste vandhane.
Derfor laver jeg en vandstation med 1000L vand, og herpå har jeg monteret et gammel vandværk. Jeg har lige testet det, og den trækker fint 2 sprinklere der kan nå ud i 9m radius.
Dvs. jeg desværre kun kan vande 508m2 af gangen, men problemet kan måske løses med 3/4" slange i stedet for 1/2" så jeg kan have 3 sprinklere sat til.

Planen er at lade pumpen køre on/off uden kontraventil, og herved kan jeg tilslutte en timer så det vandes automatisk om natten :-))

Flot er det ikke, men det virker og jeg vil evt. plante et eller andet rundt om tanken når den kommer på plads i weekenden. Måske skulle jeg bare grave den ned midt i urtehaven.
Vandet til tanken vil jeg trække fra min regnvandsbrønd.

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf skuffen » 25. apr 2014, 14:40

Det ser rigtig rigtig godt ud. Mig og kammerat deltes om ca 100kvm sidste år og der er mere arbejde i det end man tro. Men fordelen er at du har pladsen til at lave god rækkeafstand, hvilket letter arbejdet meget. Jeg vil tro at du kan nøjes med at dyrke de 500. Sæt fx jordbær, rabarber og bær buske på det sidste stykke.

Mht flytning af vand så søg evt på ram pump på YouTube.
skuffen
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf nicolajs » 26. apr 2014, 07:26

Gør dig selv den tjeneste at dække tanken til med noget lystæt, ellers vil der hurtigt være en gang algesuppe
nicolajs
Team
Team

Indlægaf JBI » 29. apr 2014, 15:06

skuffen skrev:Mht flytning af vand så søg evt på ram pump på YouTube.

Det var ellers smart! men desværre ikke lige noget jeg kan bruge her da højdeforskellen er for stor.

nicolajs skrev:Gør dig selv den tjeneste at dække tanken til med noget lystæt, ellers vil der hurtigt være en gang algesuppe

Godt tip, og det ser nu heller ikke pænt ud med denne beholder stående helt frit. Dog tror jeg ikke der er mulighed for alger pt. for jeg skal da lige love for at urtehaven er tørstig. på 3 dage har vi sprøjtet 1200L vand udover de spæde skud :-))

Tanken er sat op, og det er skønt at kunne vande når der trænges.
Det er et stort irritationsmoment at skulle bytte og flytte om på slangerne når tanken skal fyldes, så jeg overvejer kraftigt at nedgrave en slange permanent til tanken.

Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf skuffen » 29. apr 2014, 15:15

Hvis du får tid så skru delene sammen og prøv det af. Jeg ved at mange har succes selvom der skal pumpes op af bakke, sålænge der er mulighed for et vist tryk på bagsiden. Søg evt på "wranglerstar" kanalen på youtube - han har en del om ram pumps og jeg ved at han bruger en til at fylde et vandreservoir der er eleveret 3-5 meter over jorden, som han så vander haven fra (og gemmer som vandmagasin ved skovbrand).

Men haven ser godt ud!
skuffen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf skuffen » 29. apr 2014, 15:17

Mht stort vandforbrug så skal du nok kraftigt overveje at lave et topdække af en art, så snart planterne er store nok. Her er græsafklip glimrende da det samtidig gøder - og jeg kan se at du har en dejlig masse græsplæne. :-) Andre bruger halm, men det er knap så godt da det forbruget nitrogen under formuldningen. Ukrudt der ikke bærer frø kan også nemt bruges.

Det vil kraftigt forhindre fordampning fra jorden og samtidig skærme ukrudtet fra lys, så lugning bliver minimal.

Hvis topdække fravælges vil jeg anbefale at du finder en gammel (eller evt en ny: http://www.ukrudtshajen.dk/ukrudtshajen%20hovedside.htm) radrenser. Min svigerfar fortæller ofte om hvordan han hver dag efter skole tog et stykke i forældrenes enorme køkkenhave med sådan en. :-)
skuffen
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: Mit køkkenhave projekt der blev større end planlagt

Indlægaf JBI » 27. maj 2014, 06:40

Så er det vidst tid til en opdatering...

I havde ret med vandet i beholderen. I tiden med masser af regn brugte vi naturligvis ikke vand fra tanken, og ganske rigtig begyndte det at blive grønt temmelig hurtigt :roll:
Tanken blev tømt, og jeg har nu flyttet den ind under træerne så den kan stå i permanent skygge.

Det vokser rigtig godt, og vi er startet med de forskellige salater, løg, og især radiser som vi har i overflod.

Jeg må erkende at køkkenhaven er blevet ALT for stor... Selv efter vi har sået og plantet masser af; gulerødder, radiser, løg, persille, kartofler, jordbær, majs, spinat, ærter, og blomkål er der stadig mange hundrede m2 tilbage.
Derfor besluttede vi at inddrage den nordvestlige del til en lille frugtplantage.
Der blev indkøbt 15 forskellige frugttræer, 3 forskellige arter af følgende: æbler, pærer, blommer, kirsebær, og ferskner.
Jeg troede ikke man kunne have ferskentræer i Danmark, men det påstod sælgeren i plantecentret at man sagtens kunne..

Det er ikke bare lige at plante 15 forholdsvis store træer hvor de største er ca. 3m høje, men vi har heldigvis nogle gode maskiner til hjælp :-))
Junior gravede hurtigt de 15 huller der skulle være 3x større end selve potten de kom i:

Alle træer plantet, men jeg tror ikke der kommer frugt på i år desværre.

Vi har stadig nogle store bare arealer med opfræst jord, men hvad skal vi dog finde på at bruge det til??
Det er vel for sent at sætte kartofler nu?
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Næste

Tilbage til Hyggekrogen(Feedback)