Vakuumpakkere er på lager igen!!

Redaktør: JBI

Re: Vakuumpakkere er på lager igen!!

Indlægaf Emil » 21. maj 2010, 22:56

sustimmor skrev:Hej igen. Jeg er meget i tvivl om denne-hersens vakuumpakker. Jeg synes bare det er alletidres ide, men vil gerne finde den helt rigtige.
Sammenligner modellen med vakuumpakker fra østjysk vildt, som er de eneste andre jeg har fundet med lign. produkt. Østjysk sælger med 30 cm svejsebredde og poser de siger kan indeholde stege og f.eks en lammekølle.
Ovenfor skriver Emil, at jeg skal glemme alt om store stykker, for Grillshoppens kan kun tage stykker af 14 cm i diameter.
Ja jeg ved snart ikka hvad jeg bør vælge, der er også en model til poseruller, så man kan få de posestr. man vil.
Håber i vil give et godt råd, grillshoppens får jo gode anmeldelser, men kan den dække mit behov. Mvh. Sussi

Hej Sussi

Det hjælper ikke meget om svejsebredden er 300 eller 286 mm. Det er den indvendige (brugbare) åbning i posen, der er afgørende.
Så om diamereteren teoretisk kan blive 1 cm større, gør ikke den store forskel.
Begge kan tage en lille lammekølle uden ben.

Selv om 14 cm i diameter er ret meget (en meget tyk hamburgerryg), må jeg æde mit udsagn igen :((
De 14 cm gælder kun for de medleverede poser, og det vil JBI jo nok gerne rette ind efter, hvis der er et behov.

Jeg pakkede lige en flok nye vaskeklude i en 11 liters pose (Polyethylen. LD PE. 29x54 cm, nytte rumindhold 8 ,7 liter).
Efter ifyldningen svejsede jeg den ene halvdel et par steder, hvorefter jeg vacumerede og svejsede på den anden halvdel. Pakken blev tæt på stenhård, og er det stadigt :-))

Teoretisk kan enhver størrelse pose bruges, blot man er lidt omhyggelig. Så selv dunjakker og sommerdyner kan vacummeres.

Mit største problem har været de alm. fryseposer, som nogle gange er utætte i bunden. Derfor starter jeg nu altid med at lave en extra svejsning af bunden på disse.

Da Grilklubbens kraftige poser er meget billige, og da der kan bruges alm. fryseposer til frugtpakker og andre småting, er der ingen tvivl tilbage om, at det er det bedste køb.

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf nek » 22. maj 2010, 02:41

Hej Emil
Jeg kan ikke rigtigt forstå
"Efter ifyldningen svejsede jeg den ene halvdel et par steder, hvorefter jeg vacumerede og svejsede på den anden halvdel. "
Kunne du uddybe det?
Det jeg ikke forstår er vistnok, hvordan man kan få svejsningerne på de to halvdele til at ramme oven i hinanden, for det skal de vel, hvis posen skal være tæt?
I øvrigt kan jeg bekræfte, at det er en dejlig maskine, der bare virker. Jeg havde også lidt begyndervanskeligheder, men fik god og hurtig hjælp her fra forumet. Det synes jeg også tæller, når man vælger leverandør.
nek
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf betonjens » 22. maj 2010, 03:58

Du skal starte med at svejse den første svejning på skrå /og den næste x
betonjens
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Falster
GNV Region: sjælland

Indlægaf JBI » 22. maj 2010, 06:37

Emil skrev:Teoretisk kan enhver størrelse pose bruges, blot man er lidt omhyggelig. Så selv dunjakker og sommerdyner kan vacummeres.

Jeg har svejset et helt telt til et raskeskab.
Ikke at jeg vil anbefale det, og ej heller er maskinen beregnet til det - men det kan lade sig gøre :-))

Billede
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Emil » 23. maj 2010, 22:34

nek skrev:Hej Emil
Jeg kan ikke rigtigt forstå
"Efter ifyldningen svejsede jeg den ene halvdel et par steder, hvorefter jeg vacumerede og svejsede på den anden halvdel. "
Kunne du uddybe det?
Det jeg ikke forstår er vistnok, hvordan man kan få svejsningerne på de to halvdele til at ramme oven i hinanden, for det skal de vel, hvis posen skal være tæt?

OK, det var lidt kryptisk skrevet.

Min fremgangsmåde er, først at skubbe poseåbningen helt frem til den lodrette plastik, hvorefter der svejses.
Dernæst trækkes posen ud, så posekanten dækker og flugter med den røde stribe, som er varmelegemet, og der svejses igen.

Derved får jeg 4 striber svejsning (hver svejsning giver to striber).

Formålet hermed. er at have nogle fixpunkter, som kan gentages på den anden halvdel, efter vacumeringen. Altså fire/otte paralelle svejsninger.

Naturligvis er der overkill med extra svejsninger. Men pakkes der krydderurter, frø eller andet, kan der hurtigt komme noget snavs på posen (statisk elektrisitet), og så koster det jo kun et extra par sekunder, at sikre indholdet.

Det lykkes i de fleste tilfælde at ramme meget præcist, så alt OK!
Der, hvor det gik galt, var når der var fugt (damp) i posen (varm hånd med friske krydderurter). Her havde snablen en tendens til at trække i posen, når den skred tilbage, hvis der blev brugt alm. plastposer; det er naturligt og forudsigeligt. Med de kraftige poser fra Grilklubben har der ikke været problemer.

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf sustimmor » 31. maj 2010, 12:33

Så valgte jeg at bestille vakuumpakkeren og jeg er bestemt ikke skuffet. Tror lige det kræver lidt øvelse, før resultaterne bliver helt optimale. Med hensyn til størrelserne, tror jeg nok den skal dække behovet for de fleste, okay havde lige et par køller fra sommerbukken der måtte fryses på alm. vis, ellers er resten af dyret fint pakket i vakuum.

Det er lidt irriterende, at maskinen ryster sådan, at den kører rundt på bordet, hermed en opfordring til leverandøren om at finde nogle bedre gummifødder til maskinen. Måtte fastholde maskinen mellem væggen og et skærebræt, så den ikke "dansede på gulvet".

Et godt produkt til en fornuftig pris, der er også poser nok til laaang tid.
Mvh. Sussi ::-o:
sustimmor

Indlægaf Emil » 31. maj 2010, 16:22

sustimmor skrev:Så valgte jeg at bestille vakuumpakkeren og jeg er bestemt ikke skuffet. Tror lige det kræver lidt øvelse, før resultaterne bliver helt optimale. Med hensyn til størrelserne, tror jeg nok den skal dække behovet for de fleste, okay havde lige et par køller fra sommerbukken der måtte fryses på alm. vis, ellers er resten af dyret fint pakket i vakuum.

Næste gang skal du gourmetsalte (og evt. krydre) kødet før vacumering. Så er det perfekt når det igen er tøet op i køleskabet.
Kan en kølle ikke være i en 11 liters alm. frysepose? Hvis ja, så undgår du fryseskader (indtørring) på køllerne.

sustimmor skrev:Det er lidt irriterende, at maskinen ryster sådan, at den kører rundt på bordet, hermed en opfordring til leverandøren om at finde nogle bedre gummifødder til maskinen. Måtte fastholde maskinen mellem væggen og et skærebræt, så den ikke "dansede på gulvet".

Irritation kan fjernes ved at lægge en fugtig (hårdtopvredet) "altmuligklud" under maskinen. Jeg bruger også tricket når skærebrædder og pålægsmaskine rutcher på køkkenbordet - og det virker :D

Når jeg pakker størrer mængder, arbejder jeg ikke med den på et køkkenbord, men på et lavt bord som er dækket med en voksdug, og her står vacumpakkeren helt stille og klippestabilt - uden yderligere hjælpemidler.

sustimmor skrev:Et godt produkt til en fornuftig pris, der er også poser nok til laaang tid.
Mvh. Sussi ::-o:

Startomkostningerne er meget lave og nytteværdien stor. Det koster så lige et par poser indtil man har fundet melodien. Og selv med de gode, kraftige poser fra Grillbutikken, er driftsomkostningerne meget lave.
Så god fornøjelse med dyret.

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Birgitte » 5. jun 2010, 14:36

HJÆLP!!!

Min mor har netop købt en af disse vakuumpakkere, men der er ingen Dansk brugermanual med.
Jeg sidder i den ene ende af landet, min mor i den anden, så jeg kan ikke så godt hjælpe hende, med at finde ud af hvordan den virker.
Er der en der kan fortælle mig hvordan den virker, så jeg kan fortælle det videre til hende :-))
Det ville jeg blive rigtig glad for:D

På forhånd tak!!!

Birgitte
Birgitte
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Indlægaf JBI » 5. jun 2010, 15:16

Birgitte skrev:HJÆLP!!!

Min mor har netop købt en af disse vakuumpakkere, men der er ingen Dansk brugermanual med.
Jeg sidder i den ene ende af landet, min mor i den anden, så jeg kan ikke så godt hjælpe hende, med at finde ud af hvordan den virker.
Er der en der kan fortælle mig hvordan den virker, så jeg kan fortælle det videre til hende :-))
Det ville jeg blive rigtig glad for:D

På forhånd tak!!!

Birgitte

Hej Birgitte.

Tak for snakken, og undskyld jeg var lidt kort for hovedet men stod med huset fuld af mennesker :-))
Jeg vil anbefale dig (din mor) at kigge videoen, og jeg sender dig en dansk kort vejledning snarrest mulig.
Jeg ved der burde ligge en en vejledning på dansk i pakken, og det arbejder jeg også meget på...
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Birgitte » 5. jun 2010, 15:45

Hej igen:-)

Det er bare i orden:-)
Jeg tænkte på om du kan lokkes til at sende en kvittering til mig på den?
Det ville jeg blive glad for:-)

Birgitte
Birgitte
Prøvemedlem
Prøvemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Vacuum-pakkere