Vacuumpak dit kød

Redaktør: JBI

Re: Vacuumpak dit kød

Indlægaf Emil » 6. jan 2010, 19:02

Flemming skrev:Men hvilken føler bruger du, for i følge manualen til ut200 tåler den ikke væske.
Flemming Rubini

Det gør den heller ikke :((
Så gik der "Ged" i min føler til en af mine UT100. Når den tændes viser den 38 grader i et 20 grader varmt, tørt rum.

Selv om jeg havde læst advarslen/forbeholdet, har denne føler været brugt i saltvand, supper, mælkeretter (grød) og meget andet godt gennem flere år.
Heldigvis købte jeg to extra følere ved bestillingen, for som elektronikmand vidste jeg, at det skulle gå galt på et tidspunkt, hvilket så skete nu.

Hvad gør man så?
Inden jeg udskifter føleren, for den skal jo helst kunne holde resten af mit liv, laver jeg proceduren for brandskadet elektronik.
I dette tilfælde gentagne kogninger i destilleret vand (fra en kondenstørretumbler) og med tørring i varmluftsovn ved 47 grader i nogle timer (så varmen udnyttes til varmebehandling af noget vacumpakket fisk + krydderier).
Det hjalp, så nu viser dyret korrekt temperatur .-Y

Hvordan forbygges problemet fremadrettet?
Der er - desværre - kun én vej: at indstøbe føleren i "krympeflex med lim".
10 cm. af 2-3 mm. krympeflex med lim til tilledningen. Herefter
5 cm. af 6-7 mm. krympeflex med lim til selve føleren. Den løse ende klemmes sammen, mens limen er varm.

Min lokale elektrikker leverede krympeflexen gratis, men ellers kan det købes via nettet.

Ulempen er. at det giver en størrer hysterese (=forskellen på tænd- og slyktemperaturene). Jeg har ikke fået målt på det nye set-up, men indtil videre ser det ud til, at det lander på samme hysterese som et alm. stegetermometer.

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf nek » 6. jan 2010, 20:02

Jeg har en UT 200 - havde også læst det der med vandet, så jeg har de gange, jeg har brugt den, pakket føleren ind i en kogepose, fordi jeg vidste, at jeg ikke kunne hitte ud af det der med krympeflex, selv om jeg for en sikkerheds skyld købte en ekstra føler. Nå - men jeg har kontrolmålt nogle gange med et andet termometer, og jeg synes egentlig det fungerer fint nok med kogeposen. Men måske jeg bare har været heldig
nek
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Emil » 6. jan 2010, 20:33

nek skrev:Jeg har en UT 200 - havde også læst det der med vandet, så jeg har de gange, jeg har brugt den, pakket føleren ind i en kogepose, fordi jeg vidste, at jeg ikke kunne hitte ud af det der med krympeflex, selv om jeg for en sikkerheds skyld købte en ekstra føler.
Men måske jeg bare har været heldig

Det var klogt gjort. Kogeposer kan lække i svejsningen, så anbring føleren midt i en kogepose, og fold begge ender op, fastgøres med en elastik. Så bliver det optimalt (næsten samme hysterese).

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Foregående

Tilbage til Vacuum-pakkere