OK at pakke vådt indhold + hvad er poserne lavet af?

Redaktør: JBI

OK at pakke vådt indhold + hvad er poserne lavet af?

Indlægaf PeterF » 7. jan 2010, 12:23

Hejsa!

Jeg så et sted herinde at en havde vakuumpakket suppe/fond og jeg er lidt i tvivl om hvordan det kan gå til. Vil maskinen ikke suge væsken ind i sig?

Og hvad med det der filter der er i maskinen? Jeg har set under "rensning af filter" at det er en slags svamp, men det er vel begrænset hvor meget den kan tåle at suge...

En anden ting:
Er der nogen der ved, hvilket materiale poserne er lavet af. Jeg får måske brug for at pakke basiske produkter, men kan de holde til det?
Tænker også på hvilken temperatur poserne kan holde til. Kan de koges i længere tid?
Hvis ikke poserne kan koges, er der så nogle der kender produkter der kan?

-Peter
PeterF

Re: OK at pakke vådt indhold + hvad er poserne lavet af?

Indlægaf mwinther » 7. jan 2010, 16:23

PeterF skrev:He
Tænker også på hvilken temperatur poserne kan holde til. Kan de koges i længere tid?
Hvis ikke poserne kan koges, er der så nogle der kender produkter der kan?

-Peter

Jeg kogte en pose for fuld knald i ca 2 timer nytårsdag. Der skete intet.
Michael Kvist Winther

- hvis det ka googles, ka det grilles..
Brugeravatar
mwinther
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Skive
GNV Region: GNV MIDT

Indlægaf JBI » 7. jan 2010, 16:55

Poserne der sælges i grillbutikken er godkendt til 95 grader celcius.
At de så let kan holde til mere end det er jo bare et plus, men man kan faktisk få poser der er godkendt til langt højere temperatur beregnet til ovn brug.

Mht. til vakumering af supper og fonde vil jeg ikke anbefale det, og gør man det alligevel skal man stoppe før der suges væske ind i mundstykket!
Det lille microfilter tager partikler, men ikke 1 dl suppe!

Jeg har dog selv pakket fonde, og gør det ved at holde posen ud over en bordkant imens. Der kan ikke laves vakuum i væsker, men det er muligt at svejse poserne med væske.
garanien dækker ikke hvis maskinen har fungeret som væskepumpe, men er man lidt påpasselig kan det lade sig gøre at svejse en pose med væske uden det ryger ind i mundstykket.
Når det er væsker ser jeg dog ikke den store fordel i at pakke det i poser fremfor plastbeholdere, eller fond i isterningebakker.

I øvrigt lavede jeg en test hvor jeg pakkede 2-3 dl. vand i en pose for at teste tætheden - den var helt tæt.
Herefter forsøgte jeg at springe posen i hænderne over vasken - uden held.
Jeg smed posen i brusekabinen, og senere da jeg var i bad trådte jeg på den begge hæle og til sidst lykkedes det at springe den med 83 kg tryk :-))
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf PeterF » 7. jan 2010, 17:04

Tak for hurtige svar!

Jeg ser nu heller ikke den store fidus i at pakke supper m.m., men hvad med kødsaft m.m. - det er vel næsten umuligt at undgå at suge op eller er det let nok at styre?
Tænker også på et stykke marineret kød. Det må være samme "problem".

Jeg vil meget gerne vide, hvad poserne er lavet af. F.eks. vil jeg gerne pakke ingredienser til ølbrygning, men noget plastic afgiver jo "plasticlugt" til madvarer m.m..
Så hvilket materiale er poserne lavet af, og er der forskellige slags?

Findes der lange men smalle poser - f.eks. til en lang spegepølse?

-Peter
PeterF

Indlægaf JBI » 7. jan 2010, 17:46

PeterF skrev:Tak for hurtige svar!

Jeg ser nu heller ikke den store fidus i at pakke supper m.m., men hvad med kødsaft m.m. - det er vel næsten umuligt at undgå at suge op eller er det let nok at styre?
Tænker også på et stykke marineret kød. Det må være samme "problem".

Jeg vil meget gerne vide, hvad poserne er lavet af. F.eks. vil jeg gerne pakke ingredienser til ølbrygning, men noget plastic afgiver jo "plasticlugt" til madvarer m.m..
Så hvilket materiale er poserne lavet af, og er der forskellige slags?

Findes der lange men smalle poser - f.eks. til en lang spegepølse?

-Peter

Poserne er fremstillet af en termoplast, nærmere betegnet polyethylen.
Hvis du vil marinere under vakuum, er der ingen grund til at bruge mere marinade end kødet kan opsluge = det skal blot gnides/pensles på kødet.
Når du marinere under vakuum er effekten ca. 6 gange større end hvis du pakkede det i film eller frysepose.
Maskinen bliver ikke ødelagt ved at suge en smule marinade, men det er ikke dens livret så vær påpasselig og stop maskinen hvis den begynder at søbe det i sig.
Åbn dækslet på bagsiden - træk microfiltret ud med f.eks en pincet og rens/vask det i sæbevand,
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf aaroe » 7. jan 2010, 22:14

PeterF, jeg kan henvise til det seneste post i denne tråd: viewtopic.php?f=27&t=182&p=6179#p6179
Resultatet blev super. Min erfaring siger at man for så vidt ikke behøver at vikle film om hele kødstykket, men et stykke som beskyttende "skjold" er nok - på den ene halvdel som vender op imod indsugningsmanifolden :lol: på maskinen.

På denne måde kan man i hvert fald begrænse hvor meget væske der suges ind, så man slipper for at rengøre filteret så ofte. Ellers synes jeg det er svært at undgå, specielt efterhånden som vakuumet i posen stiger.
aaroe
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Region Midt

Tilbage til Vacuum-pakkere