røgsmuld går ud

Redaktør: JBI

røgsmuld går ud

Indlægaf kuhlmann » 18. apr 2013, 13:59

hej
er der nogen som har nogen ide om hvorfor mit røgsmuld går ud,ca halvvejs i røgningen brænder det ud. ligger det u form i foliebakke og tænder op med sprit.

vh lars
kuhlmann
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Re: røgsmuld går ud

Indlægaf thunder1969 » 18. apr 2013, 14:04

Ligger du det i et tykt nok lag ?
thunder1969
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf wetle » 18. apr 2013, 14:39

tror du har for lidt smuld, specielt hvis det går ud når det når til rundingen. Min erfaring er at smuldet helst skal ligge i et lag på 3 - 4 cm og helst i en bredde på mindst det samme. Desuden er en folie bakke ikke det bedste at bruge, da den leder en del varme væk. Du burde i stedet se om du kan få fat i et stålfad, selv bruger jeg et serveringsfad i rustfrit stål købt i en genbrugsforretning. De er ofte til at finde for små penge, mener jeg gav en 10-15 kr for mit.

Håber du får styr på det.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf kuhlmann » 18. apr 2013, 15:06

mange tak for svaret, det må prøves. hvordan har du spjæld åben i bund/top.....
kuhlmann
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Indlægaf wetle » 18. apr 2013, 17:17

jeg har en dancook og den har ikke spjæld i bunden, så der er der fuldt åbent. Jeg har kun prøvet med forlængeren på, og så har jeg spjældet åbent ca 1/3. Jeg tror dog nok at det kan lukkes længere ned, for forlængeren slutter ikke helt tæt.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf JakobL » 20. apr 2013, 19:18

Den har vist været nævnt mange gange før, men det her produkt gør det virkelig super nemt og smertefrit at ryge .. Og så sparer det meget på smulden (ca. 3 dl = 10 timer)

http://www.macsbbq.com/shop/cold-smokers/product/proq-cold-smoke-generator

Ved ikke om de stadig har fri fragt til DK, men den er virkelig alle pengene værd i mine øjne.

Jakob
JakobL
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ølstykke

Indlægaf Vind6870 » 7. maj 2013, 05:40

Hej,

Mit smuld går også ud, efter 20-60 min.
Ved ikke om det er fordi jeg bruger en Weber kuglegrill 47 cm og at den er for lille og ikke giver luft nok, eller mit smuld er for fugtigt.?

Nu har jeg lige bestilt den bandit JakobL omtaler så glæder mig meget til at modtage den.

(Der er stadig fri fragt til DK.)

Ha en super dag.

MVH
Mikkel
Vind6870

Indlægaf The Smoker » 7. maj 2013, 09:37

Hej
Jeg er ret sikker på at den rigtige forklaring på at dit smuld går ud er din røge-bakke :D Det er sådan at aluminium/alubakker er 10 gange så varmeledende som rustfrit stål. Så en alu-bakke magter simpelthen ikke at holde gløden kørende - specielt ikke i kolde omgivelser. Så hvis du skifter din alu-akke til en rustfri bakke (evt. en bradepande) - så er det lige før jeg vil lægge hovedet på blokken og garantere en problemfri røgning :lol:
Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Indlægaf kuhlmann » 7. maj 2013, 19:49

hej, efter at ha skiftet til rustfri bakke virker det bare, har røget 3 + gange 8 timer og pølser har hængt i køleskab 3 uger,men de virker lidt brune i kanten og rød i midten. øv øv
kuhlmann
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Tilbage til Røgekit til smokeren