Bagels

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Bagels

Indlægaf Degn » 20. okt 2010, 17:01

I lørdags var der en efterlysning på bagels-opskrift, jeg kan ikke huske fra hvem, men disse er super gode.

De har alt det en bagel skal have, den rigtige smag, luftige krumme og seje skorpe - men, kønne er de ikke, og det kunne jeg godt bruge nogen tips til.

Der bliver ca 8 store bagels af denne portion.
3 dl. vand
25 g. gær
ca 600. hvedemel
3 spsk. lys sirup
1 spsk. olie
2 tsk. Salt
1 spsk. sukker

Rør gæren ud i vandet, tilsæt sirup, sukker, olie, mel og salt og ælt godt igennem.
Når dejen er æltet godt sammen, skal den hvile en ½ times tid.

Slå dejen ned, og del den i 8 stykker, lad den lige stå et øjeblik derefter så den
ikke er for elastisk. Tril derefter nogle fine ruller, som samles til en ring (evt
med lidt vand som klister), og lad dem igen få fred en ½ times tid.

Og så skal der koges. Tænd op for en grydefuld vand, og kog dine bagels et
par (lad os bare sige en 3-4 minutter), mens de vendes undervejs.

Dernæst på en bageplade med bagepapir, og så i en ca. 200 grader varm ovn i
op til 20 minutter.

Degn
Degn
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Århus C

Re: Bagels

Indlægaf hctk » 4. nov 2010, 18:45

Nu har jeg ikke selv prøve at lave bagels endnu - men jeg har lige fundet et tip til ganske enkelt at forme dejen til boller, og så lave et hul i midten med en finger, som man så udvider. Kunne det monstro gøre at faconen bliver pænere?
Ikke at jeg synes dine er grimme :) Og nu er det jo heldigvis også smagen der tæller!
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Viborg
GNV Region: Midtjylland

Indlægaf hctk » 6. nov 2010, 11:01

Nå nu skulle det alligevel forsøges - jeg fandt en opskrift på fuldkornsbagels som jeg gav mig i kast med, da jeg vågnede før en vis herre fik sko på. Her kommer et par billeder, så kan du jo selv vurdere om faconen er bedre end i din version :lol:

Bagels efter hævning

Efter kogning og drysset med sesamfrø

Færdige bagels

Jeg synes faconen blev nogenlunde pæn på de fleste :)
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Degn » 6. nov 2010, 14:01

Nøj, hvor er de flotte - hvis de smager bare ½ så godt som de ser ud til, er du nok nødt til at hoste op med opskriften :)
Degn
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf hctk » 6. nov 2010, 14:06

Jamen det gør jeg gerne:

Fuldkornsbagels:
12 stk.

2 dl groftvalsede havregryn
2½+1 dl vand
2 dl minimælk
6 g/½ pakke tørgær (eller 25 g almindeligt gær)
1 spsk lyst rørsukker
1 spsk olie
1 ½ tsk groft salt
4 ½ dl grahamsmel
5 ½ dl hvedemel
1 æg til pensling
sesamfrø
en anelse flagesalt

2½ dl vand og havregrynene koges op og tages fra varmen.
1 dl vand og mælken blandes sammen, og tilsættes lidt efter lidt, indtil blandingen er håndvarm.
Gær og sukker røres i, og derefter olie og salt og evt. resten af vandet/mælken, hvis ikke det hele blev brugt inden gæret kom i.
Grahamsmelet røres i, og derefter hvedemelet lidt efter lidt til dejen er tilpas smidig (jeg brugte røremaskine med dejkrog og brugte alt melet).
Dejen hæver nu i en time i en tildækket skål et lunt sted - jeg satte den i ovnen ved 30 grader med lågen på klem.
Dejen deles i 12 stykker - form stykkerne til flade boller og lav et hul i midten, enten med en finger, eller ved at prikke det ud med et lille snapseglas - hullet skal have en diameter på ca. 3 centimeter.
Ringene efterhæver nu på bageplade i 15 minutter, og imens bringes en stor gryde vand, eller pande med høj kant, i kog. Når vandet koger, tændes for ovnen på 200 grader almindelig varme.
Dejringene lægges nu forsigtigt i det kogende vand og koges nogle stykker ad gangen (jeg havde plads til 3 i min gryde), ca. 2-3 minutter - de vendes et par gange undervejs og tages op med en hulske.
Fordel ringene på en bageplade med bagepapir - de skal lægges der hvor de skal bages, for de er ikke til at flytte med ret længe efter man har placeret dem! (Jeg havde i øvrigt kun plads til 9 bagels på en plade efter de var kogt, for de hæver noget op under kogningen også, så jeg måtte bage dem af to omgange).
Dejringene pensles med sammenpisket æg og drysses med sesamfrø og en anelse flagesalt, og bages i ca. 20 minutter midt i ovnen, til de er gyldne og sprøde.

Som jeg også har skrevet i mit blogindlæg her: http://hejdis.blogspot.com/2010/11/opsk ... agels.html (hvor der i øvrigt også er en lille henvisning til dig .-rr )
så kunne jeg godt tænke mig at prøve at putte feks. krydderurter i, eller måske også ost, oliven. soltørrede tomater eller lignende. I hvert fald hvis de skal bruges til madpakken :))
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Degn » 6. nov 2010, 22:55

DET skal prøves - evt også med fyld.

Jeg synes mine bliver "rynkede" når jeg koger dem, jeg ville gerne have dem helt blanke på overfladen, når det er uden kerner osv. Har du nogle gode ideer der?
Degn
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Degn » 6. nov 2010, 23:19

PS. tak for linket til din blog - jeg har faktisk været der flere gange (jeg elsker at læse mad-blogs) - men, jeg vidste jo ikke at det var dig :o)
Degn
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Mor Birthe » 7. nov 2010, 07:54

MUMS hvor ser jeres bagels bare lækre ud ::-o: ::-o:

Må vist snart give mig i kast med, at lave sådan en portion :-v

Så opskrifterne er hermed gemt ;) Tak for inspirationen .-f
Med venlig hilsen fra
Mor Birthe

Stedet til at være glad er her,
tiden til at være glad er nu,
måden til at være glad er at få andre til det samme.

Billede
Brugeravatar
Mor Birthe
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Midt og sydjylland

Indlægaf hctk » 7. nov 2010, 08:49

Degn skrev:DET skal prøves - evt også med fyld.

Jeg synes mine bliver "rynkede" når jeg koger dem, jeg ville gerne have dem helt blanke på overfladen, når det er uden kerner osv. Har du nogle gode ideer der?

Nej jeg har ikke lige nogen ide om hvorfor de bliver rynkede eller hvordan man undgår det. Men mon ikke jeg skal prøve at have lavet nogen uden fuldkorn også, så kan jeg da vende tilbage mht. om jeg får samme problem :)
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Tilbage til Alm. bagværk