Meyers koldhævet hvedebrød

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Re: Meyers koldhævet hvedebrød

Indlægaf PLArnbjerg » 20. apr 2011, 14:39

Her er et par billeder af et par brød - bagt lidt a la Myers med hvidt surdej og lidt gær og så i køleskab 24 timer - derefter 2-3 timer i hævekurv (købt i Fair Trade afd. i Genbrugsland, Bazar Vest for 50-75kr.) og dernæst på varm pizzasten...
DSC05833  10%.jpg
DSC05833 10%.jpg (77.2 KiB) Vist 2200 gange
DSC05715 - 10%.jpg
DSC05715 - 10%.jpg (76.21 KiB) Vist 2200 gange

Til ca. 1 kg. mel får man et brød på 1.5-1.7 kg :D
Og det smager bare godt!!!
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Indlægaf JakobL » 25. apr 2011, 21:23

Lige præcis! flotte brød :-)

Her i påsken var jeg afsted i sommerhus - uden surdej!! (gys), men det gik alligevel, med brug
af endnu et tip fra Meyers bog om at benytte tilsvarende mængde youghurt i dejen .. det havde ikke helt den samme surdejssmag,
men blev alligevel rigtig godt.
Høstede stor ros fra resten af familien, blot ved lige at stå op en time før resten af familien og bruge 5 minutter på
at tage brødet ud af køleskabet samt tænde ovnen - og så have friskbagt brød klar 2 timer efter.

Er der mon andre herindefra der deltager i Meyers bage-workshop i Roskilde onsdag ?
JakobL
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ølstykke

Indlægaf egobent » 2. jun 2011, 20:59

Jeg er også selv gået i gang med at lege lidt med nogle af Meyers opskrifter på brød, men har kun prøvet hans Ølandshvedebrød og de hjemmelavet rundstykker - begge dele var rigtig lækkert og smagte super :)

De brød og boller du har bagt ser også virkelig lækkert og flot ud - jeg får helt lyst til at bage endnu mere brød! Det er også super fedt at du eksperimenterer lidt og deler dine erfaringer med os :)

Men hæfter mig dog ved at da du bagte dine boller, skriver du at du brugte varmluft de første 6 minutter og derefter slukkede for det. Jeg mener Meyer i sin brødbog skriver at man helst ikke skal bruge varmluft når man laver brød (ellers boller).
egobent
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: København

Indlægaf JakobL » 2. jun 2011, 22:49

Tjaa, det var egentlig også bare lidt af et uheld, fordi når ovnen skal varmes op i turbofart,
så sker det bl.a. vha. varmluft, og jeg havde såmænd bare glemt at slå den fra da jeg satte
bollerne ind :-) .. og opdagede det først efter lidt tid. Jeg tror effekten var at de voksede endnu
hurtigere fra starten, men er ikke sikker.

Jeg har dog ikke bagt et stykke tid nu, da jeg har haft store problemer med surdejen, som går hen og bliver dårlig (lugter råddent :-(
og så er jeg blevet lidt forelsket i bløddejen :-)
JakobL
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ølstykke

Foregående

Tilbage til Alm. bagværk