Raskeskab til hævning af brød

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Raskeskab til hævning af brød

Indlægaf Fred » 26. feb 2009, 21:22

Raskeskabet er flyttet til alm. bagværk.

Ideen med det hjemmelavede raskeskab er, at ALLE skulle kunne deltage for fornuftige penge.

Et raskeskab er til at raske/hæve brød i og det fungerer på den måde, at der skal være en relativ luftfugtighed på 90-95% og en varmegrad på 35-38 grader. Disse 2 ting er det optimale for, at en færdigopslået dej med gær i kan udvikle sig optimal - dermed IKKE sagt, at metoden med at tildække brødet med plastik og så lade det hæve ved stuetemperatur ikke dur - FOR DET GØR DEN. - så ganske afgjort.

Men raskeskabet er liiiiiiiige prikken over i'et. Den væsenstligste grund til prikken over i'et - er luftfugtigheden der kan opnås i et raskeskab. Luftfugtigheden i et alm. rum med stuetemperatur ligger som regel på 55-60 % relativ. Denne difference på ca. 30 % relativ luftfugtighed gør, at man kan opnå et mere sprød brød og at brødet vil få en pænere kulør. Laver man f.eks. burgerboller vil den højere luftfugtighed også gøre, at sesamfrøene hænger bedre fast når bollerne er bagt af.
Vil man derhjemme forsøge sig med et raskeskab skal man passe på - IKKE, at få for meget luftfugtighed i raskeskabet for det er ikke ret meget der skal til, for at det bliver perfekt. Tænk på, at luftfugtigheden udenfor er ca. 90% - så indersiden af raskeskabet skal nærmest bare være dugget som et vindue i et badeværelse når vi er i bad. Brødet i raskeskabet skal føles fugtig og må ikke føles klistret.

Dette "raskeskab" har jeg købt i Fakta for 159.00 kr. (der er endda til 2) men et hvilket som helst stativ kan bruges, se blot her viewtopic.php?f=19&t=206&st=0&sk=t&sd=a&start=10 rul lidt ned på siden.

Det færdig samlede raskeskab, som dog mangler, at få påmonteret en plastikpose.
Meningen er så, at der i bunden af raskeskabet skal stå en lille kogeplade med en gryde på - som så afgiver damp.
Derefter skal der lægges en varmekilde ind som kan styres på 35 - 38 grader. Det videre forløb følger...

Denne galvaniseret stålreol med 4 flytbar hylder som Jem og Fix har som søndagstilbud er et godt tilbud på et raskeskab.
Reolen måler 150 x 75 x 30 cm. Så med en nedstryger kan der laves 2 raskeskabe ud af denne reol.

Raskeskab Jem og Fix 001_360x480.JPG
Raskeskab Jem og Fix 001_360x480.JPG (23.29 KiB) Vist 8386 gange

Super tilbud på et godt raskeskab fra Davidsen

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Re: Raskeskab til hævning af brød

Indlægaf Fred » 3. mar 2009, 12:11

Så fik jeg raskeskabet pakket ind i plastik.

Da vi ikke har varmestyringen helt på plads, satte jeg en ganske alm. kogeplade med en pandekagepande på med lidt vand i - ind i raskeskabet.

Lagde derefter et termometer ind, så jeg kunne holde lidt øje med temperaturen. Forsøget gik forbavsende godt, da kogepladen faktisk har en meget fin intervalstyring.

Temperaturen svingede mellem 34 og 38 grader - hvilket er perfekt.

Raskeskabet 5 003_360x480.JPG
Raskeskabet 5 003_360x480.JPG (17.4 KiB) Vist 8230 gange

Hvis man rutcher brødet over på The Fred Stone de sidste 5 min. af bagetiden, bliver det fantastisk sprød. The Fred Stone har den egenskab, at fugten fra brødet bliver ledt væk eller opsuget af stenen - og derefter fordamper.

Et fritstående franskbrød som dette er bagt ved 220 grader i 27 min.

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf JBI » 3. mar 2009, 13:08

Hold da op.. det ligner jo noget fra bageren :D

Hvilken varmeplade bruger du? min kan ikke justeres, og det fusk jeg har sat på fra en gammel regureringskeddel dur ikke rigtig, så jeg skal hele tiden justere
på skidtet hvilket har resulteret i lidt for meget damp.
Jeg har overvejet en lille induktionsplade som er på tilbud i Metro til ca. Kr. 300,- den ville også være god at have på terrassen til sommer
når der lige skal laves lidt bearnaice til bøfferne :-))

Og så må jeg give dig ret at bagepladerne uden huller faktisk er ret gode i grillen :-))
Jeg har lavet en del eksperimenter, og det er et frygteligt arbejde at rense hulpladerne hvis dejen har hængt lidt i, og der er jo egentlig ikke nogen
fordel ved at bruge hulplader sålænge man ikke har dem stablet i etager hvor varmen skal kunne passere gennem alle pladerne.

Og raskeskabet... sikke en revolution det har gjort her i huset :-)) det gør virkelig en forskel på bagværk at det er rasket inden det bages af :-H
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Fred » 3. mar 2009, 13:25

Hej Jan

Det er en ganske alm. kogeplade som jeg havde stående, men den er bare knaldhammerende god. .-Y

Håber linket virker.
http://www.el-forretningen.dk/shop/koge ... 172c1.html

Skulle det ske, at dejen "sætter" sig i hullerne på netpladen, så er det fordi der har været for fugtig eller evt. for varmt i raskeskabet. (dejen er smeltet) Hvis du lige ligger pladen i blød 10 min. i lunken vand - er det nem, at fjerne, alternativ kan du bare ligge pladen direkte på en varm grillrist i 5 min. og derefter lade pladen "falde" ned på et hårdt underlag og du vil se at de små prikker falder/springer helt af.

JA - du har fuldstændig ret - raskeskabet er rigtig godt. Hvor er det dejlig, at det kan laves for ganske "få" kroner - mit står mig i ca. 300,00 kr. ALT INCL.

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf Mor Birthe » 3. mar 2009, 14:28

Hej I 2 store opfinder nørder ;)

Så skal I bare vente og se den temperaturmåler Ronaldowitch har lavet - så tror jeg I begge 2 falder i svime :lol:

For øvrigt Fred hvad skal man bruge et raskeskab til :?:
når man nu kan klare sig med plastik og alm. varme mens dejen hæver.

Det har jeg da altid gjort tidligere og med rigtig godt resultat ;)

Åhhh undskyld men I trænger bare til at blive drillet lidt begge 2 :-t
Med venlig hilsen fra
Mor Birthe

Stedet til at være glad er her,
tiden til at være glad er nu,
måden til at være glad er at få andre til det samme.

Billede
Brugeravatar
Mor Birthe
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Midt og sydjylland

Indlægaf JBI » 3. mar 2009, 14:54

Mor Birthe skrev:Hej I 2 store opfinder nørder ;)

Så skal I bare vente og se den temperaturmåler Ronaldowitch har lavet - så tror jeg I begge 2 falder i svime :lol:

Jeg glæder mig meget til at se den temp. styring :-))

Mht. raskeskabet kan jeg da godt svare dig :)) (tror jeg)
Raskeskabet virker med alt bagværk hvor der indgår gær. Gær er faktisk en bakterie, eller rettere en svamp (gærsvamp), og den arbejder/formerer sig bedst ved 36 graders varme samt 95% luftfugtighed som er muligt at opnå i et raskeskab.
Du kan f.eks lave burgerboller der vejer kun det halve af dem du plejer at lave, idet dejen hæver under de bedst optimale forhold, eller spanske rundstykker som folk vil tro er købt ved et godt bageri.
Der er virkelig forskel på at bruge et "raskeskab" fremfor at dække en skål med plast og sætte den lunt ved en radiator som naturligvis også virker, men raskeskabet får altså lige det sidste ud af dejen.
Det er jo bare at prøve..... :-))
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf Fred » 5. mar 2009, 11:25

Mor Birthe skrev:Hej I 2 store opfinder nørder ;)

Ja - det er fuldstændig korrekt hvad Jan skriver.

Temperaturen 35 - 38 grader og den relative luftfugtighed på 90 - 95 % gør, at dejen for de optimale betingelser.

MEN - MEN som jeg også har skrevet tidligere i tråden.: dermed IKKE sagt, at metoden med at tildække brødet med plastik og så lade det hæve ved stuetemperatur ikke dur - FOR DET GØR DEN. - så ganske afgjort.

Det jeg syntes var - at, det kunne være rigtig sjov og meget interessant HVIS VI ALLE kunne få lavet et raskeskab til meget fornuftige penge og det viser sig nu, at DET KAN VI .-Y

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf kolmorgen » 9. mar 2009, 20:43

kunne man ikke bare sætte kogepladen i grillen og bruge den til raske skab hvis man har en af JBI s forlænger bare en tanke?
Brugeravatar
kolmorgen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: vadum

Indlægaf JBI » 10. mar 2009, 07:47

kolmorgen skrev:kunne man ikke bare sætte kogepladen i grillen og bruge den til raske skab hvis man har en af JBI s forlænger bare en tanke?

Jo det kan man sagtens, og en dybbekoger er såmænd nok men problemet er jo hvis man efterfølgende også vil bage brødet i forlængeren....
Bagværket skal helst bages af så hurtigt som muligt efter det har været i raskeskab (jojo Frederik... jeg har hørt efter) :-)) og så tager det for lang tid
at tænde op og komme op på +200 grader efter rasketiden.
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf kolmorgen » 10. mar 2009, 20:49

så må vi jo have en forlænger mere :P
to grille det har man vel :roll:
Brugeravatar