Perfekte rundstykker langt om længe

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Perfekte rundstykker langt om længe

Indlægaf JBI » 7. dec 2013, 10:23

Det lykkedes mig i dag at lave de absolut bedste rundstykker (håndværkere) jeg nogensinde har lavet, og tro mig jeg har forsøgt Rigtig mange gange med alle de trick der kan støves op på nettet og diverse bage-bøger.
Jeg vil selv mene jeg har ramt plet denne gang:

Opskrift og fremgangsmåde til 8 stk. super lækre, luftige, og sprøde håndværkere.

Ingredienser

Hvedemel................370g
Durum......................44g
Rugsigtemel...............44g
Gær..........................22g
salt...........................1 tsk.
Vand.......................250g
Bage Enzymer........... 10g

Dejtemperatur 26 grader. (Dejtemperatur x 2) minus melets temperatur = vandtemperatur

Alt mel samt bageenzymer blandes sammen.

Vand og gær hældes i røremaskinen.
    Tilsæt mel og salt.
    Lad maskinen ælte til dejen er blød og blank (ca. 12 min. afgh. af æltemaskine)
    Læg dejen i en skål dækket med film 15 min.
    Del og form dejen til 8 stk. rundstykker, dæk med film/plast og lad stå 15 min.

Så langt så godt... Det ser ikke ud af noget når dejklumperne ligger her på pladen, men det kommer :-))

Rundstykkerne pensles med vand og drysses med birkes, og nu skal de hæve 45 min. før de skal bages færdig.
Hæves/raskes i ovnen på laveste temperatur (max. 40 grader) brug hæveprogram med damp hvis din ovn har dette.
Har din ovn ikke hæveprogram, så tænd ovnen og sluk igen når den rammer 40 grader. sæt et varmt støbejernsfad i bunden, og tilfør kogende vand hvert 10 min. de 45 min. hævningen tager.
Når der er gået 45 min. skrues ovnen op på 220 grader (med rundstykkerne på bagepladen)
Har du dampovn, så vælg varmluft med intervaldamp. Har du ikke damp skal du blot gøre som under hæveprocessen.
Bagetiden er ca. 22 min.

Penslet med vand, og drysset med birkes:

Hævet (rasket) efter 45 min. (læg mærke til hvor meget de er hævet, det er bage-enzymerne der har været på arbejde :-)) )

Færdigbagt efter 22 min.

Super lækre, og ubetinget det bedste bagværk jeg har lavet til d.d. :-H

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Perfekte rundstykker langt om længe

Indlægaf fatti » 7. dec 2013, 10:37

Tillykke med jeres nye "dampskib" det skal prøves det der.
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf Nikki » 7. dec 2013, 19:25

Waooooo det ser godt ud og sikke en krumme...
Det der bage-enzym du nævnte er det det samme som frost??
Nikki

Indlægaf skuffen » 7. dec 2013, 21:52

Må jeg lige høre hvad det er for en ovn du har der? :-)

Rundstykkerne ser gode ud. Håndværkere var min gamle morgenbrøds favorit, men jeg har nu overgivet mig til skagenslapper.
skuffen
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf JBI » 8. dec 2013, 07:12

Nikki skrev:Det der bage-enzym du nævnte er det det samme som frost??

Nej, det her er bage enzymer fra grillbutikken http://grillbutikken.dk/bageartikler-ba ... m-booster-
Produktet "frost" er hovedsageligt fremstillet til at fremtvinge et gærstop i dejen så bageriet kan spare tid og penge ved at lave dejen om eftermiddagen, og maskineriet starter så selv op om natten og bager brødet.
Bage enzymer er fremstillet til at sparke gang i bagværket øjeblikkeligt, og arbejder med glutenstrengene (gluten netværket) under hævningen og den første del af afbagningen.

skuffen skrev:Må jeg lige høre hvad det er for en ovn du har der? :-)
Rundstykkerne ser gode ud. Håndværkere var min gamle morgenbrøds favorit, men jeg har nu overgivet mig til skagenslapper.

Skagenslapper er også en af favoritterne her :-))
Dog syntes jeg ofte bagerne kommer lige lidt for mange kerner i bunden.

Ovnen er fra Electrolux, og vi er rigtig glade for den de dage hvor der ikke grilles ;)
Det er denne model http://www.electrolux.dk/Products/Madla ... EOB8841WOX
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf topgun » 8. dec 2013, 09:04

Super Flot JBI

Jeg har samme ovn, hvad du du når hæv programmet er færdigt ?
Tager pladen forsigtigt ud, slår ovnen over i varmluft, turbo til. Når den er varm over i interval damp og så pladen ind igen?

Eller har du en anden teknik ?
topgun
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Stakroge (Herning)
GNV Region: GNV Region Midt

Indlægaf JBI » 8. dec 2013, 09:11

Sprøde spanske rundstykker

Ingredienser til 11 stk. XL spanske rundstykker (vi spiller pladen fuld)

Hvedemel med 12% protein.....500g
    Sigtemel................................80g
    vand....................................335g
    gær......................................34g
    salt......................................1 tsk.
    Bage-Enzymer........................11g

Vand og gær hældes i røremaskinen.
Alt resten tilsættes, og der æltes til dejen er blank og blød (ca. 12 min.)

Dejen hviler tildækket 20 min.
Deles i 11 stk. og trilles nogenlunde runde før de sættes på hulplade og hæver/rasker 40 min.

Efter 40 min. skrues ovnen op på 200 grader (med rundstykkerne i ovnen)
Bages i alt 22 min. (eller til de er pæne lysbrune og gennembagt)

Velbekomme .-s

Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf JBI » 8. dec 2013, 09:27

topgun skrev:Super Flot JBI

Jeg har samme ovn, hvad du du når hæv programmet er færdigt ?
Tager pladen forsigtigt ud, slår ovnen over i varmluft, turbo til. Når den er varm over i interval damp og så pladen ind igen?

Eller har du en anden teknik ?

Ja, det er (eller var) lidt af et problem, men det viste sig at det faktisk er en fordel at lade rundstykkerne blive i ovnen.
Prøv f.eks ovenstående opskrift og fremgangsmåde på spanske rundstykker. De kan simpelthen ikke blive bedre!

Jeg bruger først det indbyggede hæveprogram (med damp) og herefter udelukkende indstillingen "intervaldamp" resten af bagetiden, pånær de sidste 3 min. hvor jeg lukker dampen ud og sætter en teske i klemme øverst i ovndøren.

Det er i øvrigt smart med "favorit" programmeringen, men hvor er det ærgerligt de ikke har lavet det således man kan kombinere de forskellige programmer.
Det kunne være suverænt hvis man kunne programmere den til f.eks 40 min. hævning, og herefter 22 min. afbagning med det program man ønsker.
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf topgun » 8. dec 2013, 14:08

Super, jeg prøver at lade dem stå. Har været uheldig et par gange at de falder lidt sammen af håndteringen efter de er rasket. Vidste bare ikke om den gik at lade dem stå imens ovnen varmer op.
Så vidt jeg husker vil den ikke køre med "turbo" i intervaldamp, så gør tit det at jeg varmer den op i et andet program med turbo slået til og så slår over i interval damp.

Du har helt ret i at det ville være SÅ FEDT, hvis man kunne for programmere 2 programmer efter hinanden, jeg savner selv samme funktion.
topgun
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Stakroge (Herning)
GNV Region: GNV Region Midt

Indlægaf JBI » 8. dec 2013, 19:33

Kender i ikke det... at men tager ud for at købe et par nye vintersko, men kommer hjem med ALT andet end et par sko.... :?
Marlene har gennem længere tid påpeget at jeg burde købe nye sko, og da Metro i dag havde søndagstilbud med -20% på alle sko måtte jeg en tur i metro.

Efter jeg er begyndt at bage med bageenzymer har hjemme-bageriet virkelig fanget min interesse, og det endte med jeg kom hjem uden sko men tilgengæld med en masse sjove bage-sager :D
Jeg fik proppet alt der hedder korn og kerner i kurven, og der blev også plads til 2x500 stk. papirs bageposer og en lille bjørn.
Det mest interessante er nok den store 25Kg sæk der indeholder italiensk mel med hele 15,5% protein :shock:

Nu skal der eksperimenteres med skagenslapper, ciabatta-chili-burgerboller, og en masse andet julebageri .-s

Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Næste

Tilbage til Alm. bagværk