Burgerboller af bløddej

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Burgerboller af bløddej

Indlægaf Fred » 10. apr 2009, 14:04

Burgerboller.

Opskrift.

5 dl. Vand
5 dl. Mælk
175 g. Sukker
4 Æg (uanset størrelse)
200 g. Gær
20 g. Salt
2400 g. Hvedemel
400 g. Margarine

NB. Ovenstående opskrift giver ca. 50 burgerboller. På opfordring herfra anbefales det at starte med at lave en bløddej af 2 ½ dl. vædske. (mælk + vand)

Med denne omregnings tabel kan man hurtigt lave en mindre portion
Bløddejsopskrift burgerboller mv.xls
(23.5 KiB) Downloadet 1613 gange

Overnævnte opskrift giver ca. 4.4 kg færdig dej, hvilket svarer til ca. 55 burgerboller af 80 g.

Da denne opskrift indeholder meget margarine kan mælken evt. erstattes med vand.
Denne opskrift er specielt udviklet til burgerboller, krydderboller alm. boller, pølsehorn, pølsebrød, klippet bløddejsstang, bløddejssnegle og flettet kuvertbrød osv. - der skal bages på grill.
Da det er en Bløddej må dejen ikke være for fast, men må heller ikke klistre på bordet eller i skålen. Dejen skal være behagelig at arbejde med.

Tit og mange gange vil man opleve, at hvis en dej æltes i hånden vil den "samle" (blive lidt mere fast) sig i løbet af æltningen. Det er særlig udpræget hvis der anvendes en stærk mel, altså en mel med et højt proteinindhold. En stærk mel kan optage mere vand og det er egentlig derfor, at man ikke skal spare på "køb af mel" da vand som bekendt ikke koster tilsvarende.

Mht. bagværk der skal bages samme dag er det en god ide, at alle råvarer er tempereret dvs. køkkentemperatur. Dette for at give gæren optimale betingelser for at udvikle sig sammen med de øvrige ingredienser.

MEN - er situationen den, at man lige pludselig får lyst til at lave en dej/bløddej og ingredienserne ikke har køkkentemperatur kan det naturligvis sagtens lade sig gøre alligevel - blot skal vandet være lidt varmere end normalt. HUSK dog, at vandtemperaturen aldrig må komme over 38 grader - da gærsvampene derved dør.

Når man derhjemme laver en dej, uanset hvad det er for en dej vil dejen alt andet lige få køkkentemperaturen ret hurtig - pga. størrelsen på dejen.

Det med en korrekt dejtemperatur bliver praktiseret i bagerierne - pga. dejstørrelsen.

Et eksempel.: For at en stor dej (f.eks.150 franskbrød) skal udvikle sig optimal - skal dejtemperaturen være 26 grader - denne temperatur skal ganges med 2 = 52 grader - derefter måles melets temperatur, lad os sige, at den er 25 grader - melets temperatur trækkes derefter fra de 52 grader = 27 grader som vandet skal være - for at ramme en dejtemperatur på 26 grader.

(dejtemperatur 26 grader x 2 minus melets temperatur = vandtemperatur)

Mht. at ælte en dej er det altid en god ide, at ”gemme” lidt af melet, da mel kan svinge i vandoptagelse fra produkt til produkt - ligeledes er der forskel på hvordan butikkerne opbevarer deres mel - står det fugtig eller tørt.

Fremgangsmåde.:

Gæren opløses (lidt) i mælk/vand – alle øvrige ingredienser kommes i – dejen æltes godt – min. 10 min. Det er vigtig at ælte en dej grundig pga. glutenindholdet (elastik) jo mere/bedre glutenindholdet udnyttes jo bedre bager brødet op og jo flottere brød giver det.

Æltes dejen i hånden er det en god ide, at starte med æltningen i en skål. Når dejen er sammenhængende og ikke klistre - æltes den videre på bordet.

Når dejen er æltet færdig kan den evt. kommes op i skålen igen.

Dejen tildækkes – gerne med et stykke plastik og et viskestykke – plastik for at holde på fugtigheden og viskestykket for at holde på varmen. Lad nu dejen hvile i ca. 15 min. Efter hviletiden vejes bløddejen af til det der skal laves.

NB. Normalt må en dej (franskbrød mm.) gerne hæve i 1 time - efter, at den er æltet, men denne opskrift på bløddej må gerne pga. indholdet af en forholdsvis stor gær og sukker mængde - slåes op allerede efter 15 min. hævetid.

Alm. boller 50 g. - pølsebrød 50 - 60 g. - til pølsehorn vejes et stykke af på ca. 600 g. rulles ud som en pizza og deles i 8 stykker, klippet bløddejsstang 350 g. krydderboller 90 g.

Burgerboller vejes af på mellem 60 - 90 g. pr. stk. afhængig af hvor store man ønsker dem.

Her er et stykke dej der er vejet af på 600 g. - dejen rulles derefter ud som en pølse og markeres derefter med en omvendt kniv i 8 stykker.

Er bollerne lige store skæres de derefter ud.

Burgerbollerne laves runde (virkes op) og får derefter lov til at hvile i ca. 5 min.

Bollerne trykkes derefter lidt flade.

I stedet for at pensle hver enkelt stykke dej, kan man fugte fingerne lidt - for derefter at "klappe" bollerne - man er således sikker på, at hele bollen er fugtig og at sesamfrøene hænger bedre ved.

Bollerne kan evt. stryges med en æggeblomme som er tilsat 2-3 spsk. vand. Æggeblomme tilsat lidt vand giver en lidt mørkere kulør på bollerne.
Burgerbollerne dyppes derefter godt i sesamfrø.

Burgerbollerne sættes derefter på bagepladen.

Mht. at sesamfrøene skal "hænge" godt ved er det meget vigtig, at bollerne tildækkes godt, for at holde på fugten - bollerne må ikke tørre ud.
Pak derfor plastikken godt ind under pladen. Eller brug raskeskabet ;) ........ .-)

Burgerbollerne stilles herefter til hævning et lunt sted i ca. 1 time
Behold gerne plastikken på - helt ud til grillen.

Burgerbollerne bages ved 210 - 220 grader i ca. 14 min.
Bemærk den flotte lyse kulør på siderne - som kun kan lade sig gøre på en grill.

Bunden.

En lækker burgerbolle - kræver at blive serveret standsmæssig ;-)

Mht. afbagning af brød - på kuglegrill - skal man ikke gå i panik hvis den ønskede temperatur ikke lige er som anbefalet, er temperaturen eks. kun på 200 grader hvor jeg har skrevet 220 grader sker der intet ved det, bagetiden skal blot forlænges lidt. Luftfugtigheden i en grill gør, at det ikke forringer kvaliteten af det bagte.
Vedhæftede filer
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Re: Burgerboller af bløddej

Indlægaf Hatting » 23. maj 2009, 20:21

Lyder sku godt nok lækkeret :P
Nu er jeg ikke den store regnemaskine, hvis man nu bare skal bruge boller til 10 personer hvad skal man så bruge?

Mvh
Søren
Hatting
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf jettesp » 23. maj 2009, 20:41

Umiddelbart vil jeg sige at det kommer an på hvad man er til.

Jeg er slet ikke til boller på 80g men mere til dem på 100g og derover.

Dette gør jo nok at man kan spise færre burgere hvis bollerne er på 100g og der over.

Ud fra Fred´s bløddej kan du så beregne hvor mange boller du får,alt efter hvor mange gram du laver dem på.

Jeg ved godt det hele måske lyder meget kryptisk.
jettesp
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Hatting » 23. maj 2009, 22:28

jettesp skrev:Umiddelbart vil jeg sige at det kommer an på hvad man er til.

Dette gør jo nok at man kan spise færre burgere hvis bollerne er på 100g og der over.

Ud fra Fred´s bløddej kan du så beregne hvor mange boller du får,alt efter hvor mange gram du laver dem på.

Hej Jettesp.

Det der er i det er at jeg har lavet flæskesteg på min OTG i dag, og i morgen vil jeg gerne lave buger til familen :-))
Og gerne med hjemmebag. Har du en god idé ? 2 voksen og 2 børn :)
På forhånd tak!

Mvh Søren
Hatting
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf jettesp » 23. maj 2009, 22:36

Hatting skrev:
jettesp skrev:Umiddelbart vil jeg sige at det kommer an på hvad man er til.

Hej Jettesp.

Det der er i det er at jeg har lavet flæskesteg på min OTG i dag, og i morgen vil jeg gerne lave buger til familen :-))
Og gerne med hjemmebag. Har du en god idé ? 2 voksen og 2 børn :)
På forhånd tak!

Mvh Søren

Ud fra det du her skriver, vil jeg mene at 8 burgerboller på 100g rå vægt er nok.
Resten af bløddejen kan du jo lave til snegle eller kanelstang, som er perfekt til kaffen.

Jeg håber Fred kommer på banen så han kan give dig et bedre svar.
jettesp
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Hatting » 24. maj 2009, 08:48

1000 tak.

Har så lige set nu at frede har lavet en fin tabel. :shock:
Så nu skulle der ikke være noget problem :-))

Søren
Hatting
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Hatting » 26. maj 2009, 20:19

Frede du skal have stor ros for din bløddej .-Y
For den blev både til pølsehorn,burgerboller og kanelsnegle på min OTG, og alt var super lækkeret :P

Søren
Hatting
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Fred » 26. maj 2009, 21:10

Hatting skrev:Frede du skal have stor ros for din bløddej .-Y
For den blev både til pølsehorn,burgerboller og kanelsnegle på min OTG, og alt var super lækkeret :P

Søren

Dejligt, at du har succes med opskriften. .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf tomgang » 4. jun 2009, 06:48

Hej Fred.

Jeg skal på lørdag holde fødselsdag for den store knægt, og han vil gerne have flæskestegs burger og pølser med brød altså far's hjemmebagte brød.

Mit problem er nu at vi bliver ca. 16 personer, så nu vil jeg høre om jeg kan bage alt brød om fredagen nu når jeg alligevel har fri, for så er det jo klart.

Eller er det bedst at bage det samme dag det skal bruges.

Mvh Tomgang
tomgang
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 3200 Helsinge
GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf Fred » 4. jun 2009, 08:11

tomgang skrev:Hej Fred.

Jeg skal på lørdag holde fødselsdag for den store knægt, og han vil gerne have flæskestegs burger og pølser med brød altså far's hjemmebagte brød.

Mit problem er nu at vi bliver ca. 16 personer, så nu vil jeg høre om jeg kan bage alt brød om fredagen nu når jeg alligevel har fri, for så er det jo klart.

Eller er det bedst at bage det samme dag det skal bruges.

Mvh Tomgang

Hej Tomgang

Friskbagt er nu engang friskbagt - MEN - MEN med denne opskrift kan du SAGTENS lave BB og pølsebrød dagen før og så blot riste/varme brødet lige før servering. Når du laver det dagen før kommer du blot brødet i en plastikpose - efter, at det er helt afkølet. .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Næste

Tilbage til Alm. bagværk