Hvedeknopper af bløddejen.

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Hvedeknopper af bløddejen.

Indlægaf Fred » 5. maj 2009, 18:44

Arbejdsfri dag for bagerne .-Y

Varme hveder er oprindeligt ikke nogen religiøs tradition. Det er nærmere en praktisk foranstaltning, og hvederne burde først varmes og nydes på selve store bededag – hvis traditionen skulle følges.

Skikken med varme hveder stammer nemlig fra den tid, da store bededag var arbejdsfri bede- og bodsdag.
Når kirkernes klokker ringede, betød det, at alle skulle holde fri og al handel skulle ophøre. Samtidig skulle alle afholde sig fra arbejde, rejser, leg og spil.

Også bagerne skulle holde fri og kunne derfor ikke bage brød. I stedet bagte de hvedeknopper dagen før, så folk kunne købe dem dagen inden store bededag og riste dem på selve dagen.

En kombinationsdag
I dag er store bededag primært kendt som en fridag for alle, som indledes ved at spise varme hveder aftenen før. Oprindeligt var store bededag blot en ud af mange dage, hvor fromme borgere fastede og præster prædikede.

Dagen blev lovfæstet i 1686 af kong Christian V og indført af biskop Hans Bagger fra Roskilde. De slog flere helligdage sammen til en stor bede- og bodsdag, der faldt den fjerde fredag efter påske. Før 1686 blev der holdt en række fester, hvor man drog rundt i sognet med et kors. Det er disse såkaldte "gangdage", der siden er blevet ændret til store bededag.

Store Bededag overlevede
I 1686, da store bededag blev lovfæstet, var der mange andre helligdage, blandt andet helligtrekongersdag, 3. juledag, kyndelmissedag, sankt hans dag samt mortens og mikkelsdag.

Ved en stor reform i 1770 blev alle disse, og flere, afskaffet på opfordring af kong Christian VII's livlæge Struense. Selvom halvdelen af årets dengang 22 helligdage blev afskaffet, overlevede store bededag dog og bliver den dag i dag stadig fejret med gudstjenester rundt om i landets kirker. Det er også en stor konfirmationsdag.

Varme hveder der er frisk ristet og med kold smør på, er der vel ikke nogen der vil pege finger af. :-))

Bløddejsopskriften er meget velegnet til, at lave hvedeknopperne af.

Uanset hvad vi laver i køkkenet og ved grillen er det altid en god ide, at være godt forberedt - herunder, at alle ingredienser er vejet af.
Alle ingredienser til ½ l. bløddej er her vejet af og gjort klar.
½ l. svarer ca. til 24 hvedeknopper af 90 g. pr. stk.

Ælt alle ingredienser sammen i en passende køkkenskål.
Når dejen er sammenhængende æltes den videre på køkkenbordet.

Når en dej æltes i hånden er det en god ide, at krydsælte med begge hænder (skiftevis med højre og venstre hånd) - tryk med højre hånds håndrod ned i dejen samtidig med, at dejen presses væk fra kroppen, dejen vil under denne fremgangsmåde rulle - således, at der kommer spænd i dejen.
Samme fremgangsmåde bruges med venstre hånd.

Når dejen føles glat og ens i struktur er dejen æltet tilstrækkelig.

Drys lidt mel i køkkenskålen og lad dejen hæve i skålen.

Tildæk skålen med plastik for ikke at dejen skal danne skorpe.

Læg evt. en bageplade over for at holde "tæt"

Da der er ret go' gang i bløddejen pga. gær og sukkermængden er 15 min. tilstrækkelig i hævetid.
Del dejen i 2 stykker af 1080 g. som svarer til 12 boller. Dejen er således nemmere at arbejde med.

Dejstykket rulles lidt ud.

Med en omvendt kniv markeres 12 ca. lige store stykker.

Er fordelingen af stykkerne god - skæres dejen i 12 stykker.

Virk (form) derefter bollerne op, og sæt dem på bagepladen.

Tildæk bollerne med plastik - eller

brug raskeskabet. :-))

Bollerne er her færdigrasket og klar til at komme på grillen.

Bollerne på den gennemvarme The Fred Stone.

Hvedeknopperne har her fået 15 min. ved 210 grader og ska' liiiiiiige ha' et par min. mere.

Bunden - Når hvedeknopperne kommer af grillen lægges en plade på toppen og bollerne vendes om, lad blot bollerne ligge med bunden i vejret,
"låget" får således en pæn firkantet facon.

Færdigbagte hvedeknopper klar til at blive flækket og derefter ristet.

Varme hveder kan ses på dette link.: viewtopic.php?f=33&t=417
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Re: Hvedeknopper af bløddejen.

Indlægaf kolmorgen » 5. maj 2009, 19:34

det ser godt ud fred. :-H

meget flotte hveder kunne godt lige snuppe en enkelt . :o

mvh kolmorgen
Brugeravatar
kolmorgen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: vadum

Indlægaf tomgang » 5. maj 2009, 19:36

Hej Fred.

Det ser sku godt ud, nu kan jeg da ikke vente til på fredag.

Jeg er lige nu på farten med en gang krydderboller, skulle aldrig har bagt første portion, for nu vil ungerne have den hver morgen, men de er nu også gode.

Tro det bilver en fast inventar her i huset, bløddejen er sku for god. :-))

kan se du lader dejen hæve i skålen (hvor længe), troede kun at bløddej skulle hvile i 15 min, før den blev delt op til boller

Mvh Tomgang
Senest rettet af tomgang 5. maj 2009, 20:25, rettet i alt 1 gang.
tomgang
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 3200 Helsinge
GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf Gilbert » 5. maj 2009, 20:07

De ser super flotte ud, den opskrift skal jeg helt klart prøve meget snart
Enee meene minee mo
Brugeravatar
Gilbert
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tune (Roskilde/Greve)

Indlægaf blomstermand » 5. maj 2009, 20:29

Det ser dælme godt ud Fred, nu er man da godt forberedt til fredag.
Super godt indlæg.

Venlig hilsen
Blomstermand .-f
Det eneste beklædningsstykke der skulle forbydes er for små sko.
Brugeravatar
blomstermand
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Odense
GNV Region: Region Syd - Fyn

Indlægaf kempfdk » 17. maj 2009, 13:23

Nu har jeg lige lave disse hveder på Fredstone, og jeg har aldrig ALDRIG smagt noget der bare kommer i nærheden af denne opskrift. Der er utrolig mange gode indlæg her i klubben TAK TAK :D ( PS har også lige fået en ny Q300, så det køre bare derud af med bagning er i gang med at bage burgerboller og hjemmelavet leverpostej ) uhmmm !!!
kempfdk
Klubmedlem på prøve
Klubmedlem på prøve

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Fred » 17. maj 2009, 14:04

Hej Kempfdk

Rigtig dejlig læsning - SUPER GODT, at du har succes med både opskriften og stenen. .-)

Og i øvrigt tillykke med din Q 300 som er fantastisk at bage på - og som du generelt vil blive rigtig glad for. .-Y

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf jettesp » 17. maj 2009, 15:44

kempfdk skrev:Nu har jeg lige lave disse hveder på Fredstone, og jeg har aldrig ALDRIG smagt noget der bare kommer i nærheden af denne opskrift. Der er utrolig mange gode indlæg her i klubben TAK TAK :D ( PS har også lige fået en ny Q300, så det køre bare derud af med bagning er i gang med at bage burgerboller og hjemmelavet leverpostej ) uhmmm !!!

Endnu en tilhænger af Fred´s bløddej, og det glæder mig du har haft en AH-HA oplevelse. Dejen er bare super til rigtig mange ting både kager, brød og madbrød.

Et lille tip hvis du vil lave pizzasnegle eller pølsehorn , så kom en smule mindre sukker i dejen. (Håber Fred korrigerer mig hvis jeg er helt gal på den)
jettesp
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Fred » 17. maj 2009, 16:20

jettesp skrev:
kempfdk skrev:Nu har jeg lige lave disse hveder på Fredstone, og jeg har aldrig ALDRIG smagt noget der bare kommer i nærheden af denne opskrift. Der er utrolig mange gode indlæg her i klubben TAK TAK :D ( PS har også lige fået en ny Q300, så det køre bare derud af med bagning er i gang med at bage burgerboller og hjemmelavet leverpostej ) uhmmm !!!

Endnu en tilhænger af Fred´s bløddej, og det glæder mig du har haft en AH-HA oplevelse. Dejen er bare super til rigtig mange ting både kager, brød og madbrød.

Et lille tip hvis du vil lave pizzasnegle eller pølsehorn , så kom en smule mindre sukker i dejen. (Håber Fred korrigerer mig hvis jeg er helt gal på den)

Det er kun godt at hver enkelt medlem bidrager med oplevelser - man selv har haft i forbindelse med bagning af bløddejen derhjemme. Og det er rigtig, at en dej med en forholdsvis høj sukkerindhold godt kan tage lidt mere kulør i visse situationer. .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf jettesp » 17. maj 2009, 16:24

Fred skrev:
jettesp skrev:

Det er kun godt at hver enkelt medlem bidrager med oplevelser - man selv har haft i forbindelse med bagning af bløddejen derhjemme. Og det er rigtig, at en dej med en forholdsvis høj sukkerindhold godt kan tage lidt mere kulør i visse situationer. .-)

Jeg synes nu mere at dejen bliver for sød, hvis der skal laves pizzasnegle, pølsehorn og andet "madfyld"
jettesp
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til Alm. bagværk