Hvedeknopper af bløddejen.

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Re: Hvedeknopper af bløddejen.

Indlægaf Fred » 27. apr 2010, 21:44

Super dejlig, at i syntes om opskriften - super dejlig, at så mange har succes med at ælte/lave dejen. :)

HUSK endelig, at skulle der være tvivlsspørgsmål i forbindelse med "fabrikationen" af hvedeknopper derhjemme er i MEGET mere end velkommen til at stille spørgsmål. :)
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf Emil » 27. apr 2010, 23:50

jettesp skrev:Jeg synes nu mere at dejen bliver for sød, hvis der skal laves pizzasnegle, pølsehorn og andet "madfyld"

Det er jeg enig i, men sukkeret gør jo, at dejen hæver hurtigt, hvilket mange sætter stor pris på.
Jeg har lavet Fred´s bløddej flere gange, og finder den genial god - specielt når man tager tiden i betragtning.
Jeg har så justeret sukkermængden efter, hvor god tid jeg havde. Men OK, det kræver så, at man har lidt erfaring - på godt og ondt :-))

Men set i lyset af, at NOMA har vundet en eller anden 1. plads på verdensranglisten over bedste madoplevelse, synes jeg, du kan prøve opskriften fra Claus Meyers Madhus:
http://www.clausmeyer.dk/da/aktuelt_/varme_hveder.html
Om ikke andet, så er den "anderledes", og fremgangsmåden kan nemt overføres til bagning på grill. --- Men den er mere "bøvlet" at at lave, end Fred´s bløddej.

m.v.h. Emil
Emil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf mbogh » 28. apr 2010, 08:06

Er det muligt at få opskriften i nogen tal, synes det er lidt svært at greje mængden af mel og sukker udfra billedet alene :)
mbogh
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Fred » 28. apr 2010, 09:25

mbogh skrev:Er det muligt at få opskriften i nogen tal, synes det er lidt svært at greje mængden af mel og sukker udfra billedet alene :)

Hej mbogh

Det har du så ganske ret i. :-))

Opskriften og en omregningstabel er på dette link.: viewtopic.php?f=33&t=455

Og lidt mere detaljeret på dette link.: viewtopic.php?f=33&t=332&p=2237#p2237
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf JakobL » 14. maj 2011, 14:40

Mange tak for denne opskrift, det har godt nok taget et gevaldigt tilløb før jeg fik lavet den berømte bløddej,
men det var jo helt uden grund, for det er godt nok nemt.
Hvederne blev superflotte, bagt i ovnen i en halv størrelse bradepande.
Det er virkelig noget andet end alle de surdejsbrød jeg har bagt de sidste måneder, men en glimrende afveksling :-)

Så general prøven gik altså fint, og jeg er klar til at bage på torsdag .. og til Jer andre der ikke har prøvet opskriften endnu, bare kom igang,
der er ingen undskyldning for at købe hvederne i år.

Lige et par tips/tilføjelser:
1 - jeg havde svært ved at finde angivelsen af kardemomme, men den jeg fandt var 1 tsk med top, og det er helt fint.
2 - i vores ovn skulle de have en halv times tid ved de 210C, de sidste 5 minutter med en plade over for at forhindre dem i at blive mørkere.
Vha stegetermometer ventede jeg til de nåede 90C, og de er altså blevet meget fine.
JakobL
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ølstykke

Foregående

Tilbage til Alm. bagværk