Honninghjerter kikser

Her kan du stille spørgsmål om alskens bagværk

Redaktør: JBI

Honninghjerter kikser

Indlægaf hhsk » 21. mar 2015, 14:42

Hej
Jeg er en stor ynder af honninghjerter og bager dem ofte, men er løbet ind i et problem: De sidste par gange jeg har bagt dem er de blevet flad og ruflede i overfladen, samt meget seje. Opskriften er den hyppigst brugte iflg. div. opskrifter. En fordej af 500g honning (jeg bruger 600g da jeg bruger en god type mel) og 500g mel + det der strøes på bordet. Dette blandes med 3æggeblommer 12g hjortetakssalt og 12g potaske samt kanel, ingefær og kardemomme. dette bages 7-9 minutter ved 170 grader. 8 ud af 10 tilfælde får jeg rigtig fine honninghjerter men de sidste to gange får jeg noget makværk. oftest er dejen noget klistret, de gange får jeg de fineste hjerter. Iflg div. opskrifter skal man, hvis dejen er for tør, komme flere æg i, men er det der det går galt?

På forhånd tak.
hhsk

Re: Honninghjerter kikser

Indlægaf JBI » 24. mar 2015, 18:05

Det kunne lyde som om du har for meget æg i! Æg har en vis hæveevne, men for mange vil få dit bagværk til at klappe sammen.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Tilbage til Spørg bageren