røre maskine

Her kan du stille spørgsmål om alskens bagværk

Redaktør: JBI

Re: røre maskine

Indlægaf JBI » 9. jul 2009, 07:40

oleandersen skrev:Jeg har i grunden aldrig følt behov for at hakke kød selv, det har slagteren altid gjort for mig. Hvad er den store fordel fremfor bare at gå i en slagterbutik hvor de hakker mens man står og ser på ?

Hvis man går i en slagterbutik og siger hvad man ønsker at få hakket, er der ikke den store forskel - udover det er dobbelt så dyrt.
Tilgengæld er der stor forskel på det der ligger i kølediskerne rundt om, og så på det du hakker helt frisk derhjemme.
Samtidig er det dig der bestemmer og ved hvad der er i det hakkede kød.
Mange steder hvor du køber hakket kød er der fusket med både indhold og dato påtrykt pakken, og det svineri gider jeg ikke være med til.

I aften skal vi f.eks have farsbrød på planke, og der kører jeg lige sådan en basse her igennem kødhakkeren...
Så ved jeg kvaliteten er god, og kødet er 100% friskhakket. Samtidig er prisen billig pr. kg. og det resterende bliver
vakuumpakket og lagt i fryseren.

filet-til-hakning.jpg

Man vender sig hurtigt til at bruge den, og alle delene går lige i opvaskeren så der er ikke specielt megen rengøring.
Naturligvis er det lettere at gå til slagteren, og hvis man kun skal hakke 500g kan jeg da også selv finde på det.

Og så lige et godt tip til dem der hakker selv...
Når det sidste kød er kørt gennem maskinen, så prop en skive toastbrød ned i maskinen.
Brødet renser effektivt de sidste kødrester med ud, og klumpen er god til hunden... eller bare at blande sammen med det hakkede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf splash » 9. jul 2009, 15:41

JBI skrev:
LaC-Brew skrev:Du kan så til gengæld indimellem være heldig at finde en electrolux assistent på den dba, guloggratis og sådanne steder. Som sagt er de svære at slide op. Jeg mener faktisk at der er noget om at den oprindeligt blev produceret af et andet firma for årtier siden. Den havde en mere firmkantet form på selve maskinen men skåle, tilbehør og hakker var af samme udformning og kan benyttes på de nyere modeller. Muligvis husquarna eller sådan noget. Mine forældre havde sådan en orange ting stående i min barndom i '70'erne. Den blev først skiftet for få år siden på grund af udseende. Sådan en model kan sikkert være lige så effektiv som de nyere, hvis altså man kan leve med formen og udseenet. :lol:

Det er nemlig rigtig, og dengang hed den en "Ballerup Master Mixer"
Der er ændret lidt på designet sidenhen (heldigvis), men princippet er det samme:

ballerup.jpg

Jeg har netop den model på billedet, den er nu 44 år gammel, og fungerer simpelthen bare perfekt! min mor arvede den efter hendes mor, og så er den nu gledet over i mine hænder stille og roligt.

men pæn er den sgu ikke!!!!!
splash
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Løgumkloster
GNV Region: sønderjylland

Indlægaf oleandersen » 11. jul 2009, 08:52

Jeg er ved at lave en burgerbolle dej på min nye 4180, og er lidt i tvivl om jeg gør det rigtige.
Skal jeg bare bruge rulle og skraber ? Armen bevæger sig en del i starten pga. klumper, men efterhånden bliver den roligere. I manualen skriver de at en gærdej skal køre ved høj hastighed, men det synes jeg nu lyder lidt vildt når jeg prøver, jeg vil jo nødig ødelægge den.
oleandersen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf madsen1 » 8. okt 2009, 10:56

junior5 skrev:Jeg har en ballerup marstermixer, den er hvis lidt nyere end den JBI viser billeder af.
Jeg har arvet den af min svigermor.
Jeg har haft lidt problemer med at få dejen æltet godt, men det er løst nu. En venlig ekspedient fortalte mig hvordan hun gjorde. :D
Fedt så solgte hun mig ikke en ny. :lol: :lol:

Jeg har lige arvet en ballerup master mixer med kødhakker og blender til, farven er orange/brun, så den er ikke så smart at se på, men den lyder og føles som den vil holde resten af mit liv, vikeligt noget kram.

Men jeg kunne da godt være interesseret i det lille fif som junior5 snakker om!!

Hilsen Jens
Baby Q - Q300 - Summit 470 - Jens Madsen
Brugeravatar
madsen1
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: or

Indlægaf Fred » 8. okt 2009, 12:57

Yes - vi må lige have Birgitte på banen. :-))

Jeg rykker hende lidt i ørerene. .-)
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf oleandersen » 8. nov 2009, 14:22

Er der ikke en af jer der ejer en electrolux 4180 der kan hjælpe lidt her. Når jeg laver en bolledej bevæger "armen" sig en del når dejen kører forbi rullen. Det ser ud som om det er lidt hårdt for den. Efter ca. 10 min. når dejen er blevet blødere når den slet ikke skraberen længere men sidder kun rundt om rullen. Jeg er lidt i tvivl om det er normal opførsel.
oleandersen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Nielsen » 9. nov 2009, 23:13

Prøv at sætte rullen i forskellig afstand fra skålkanten.
Det giver en ret stor forskel i, hvordan den ælter dejen, og om dejen bare kører 'med rundt' eller forsætter med at blive ældet.
Plejer at starte med at lade den hvile på skålkanten indtil dejen bliver 'fast' og får den opførsel du beskriver, og så flytter jeg den ud så der gå ca. en tommelfinger mellem 'medbringerhjul' (det af rullen der ligger an mod skålen) og kanten af skålen.
Nielsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf oleandersen » 10. nov 2009, 08:29

Så det er altså ok at armen bevæger sig ud og ind i takt med at dejen kører forbi ?
oleandersen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Nielsen » 10. nov 2009, 17:20

Ja slet ikke noget problem.
Det er en af ideerne med armen.
Skal lige tilføje, at når jeg skriver en tommelfingerbredde er det til dej til et franskbrød ell. lign, mængdemæssigt.
Nielsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Atina » 23. maj 2010, 23:35

Hejsa
Jeg har også denne 4180 røremaskine sam den lille Bjørn.
Jeg må sige jeg er og har altid være rigtig glad for min 4180 dog ikke til gær dej. Derfor købte jeg Bjørnen
Så hvis jeg også kan få tippet til 4180 vil jge blive rigtig glad. Mit problem er selve dejkrogen. Vi er altså slet ikke venner.
Forøvrigt har jeg sat og set hele siden igennem. Ingen tvivl om jeg skal til at bage i grillen.
Mange hilsner Atina
Atina
Prøvemedlem
Prøvemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Spørg bageren