røre maskine

Her kan du stille spørgsmål om alskens bagværk

Redaktør: JBI

Re: røre maskine

Indlægaf Fred » 24. maj 2010, 12:55

Atina skrev:Hejsa
Jeg har også denne 4180 røremaskine sam den lille Bjørn.
Jeg må sige jeg er og har altid være rigtig glad for min 4180 dog ikke til gær dej. Derfor købte jeg Bjørnen
Så hvis jeg også kan få tippet til 4180 vil jge blive rigtig glad. Mit problem er selve dejkrogen. Vi er altså slet ikke venner.
Forøvrigt har jeg sat og set hele siden igennem. Ingen tvivl om jeg skal til at bage i grillen.
Mange hilsner Atina

Hej Atina

Og velkommen på GK. :-))

Mht. din erfaring med Bjørn røremaskinen må du meget gerne give udtryk for din mening omkring maskinen. Bjørnen er der ikke så mange der har, så hvis du har erfaring med at bruge dejkrogen, spartlen eller piskeriset må du meget gerne øse ud af det du har prøvet på maskinen. :-))
Har du evt. ekstraudstyr til maskinen - så fremt i fald, hvordan er du tilfreds med det. :?:
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf kolmorgen » 24. maj 2010, 13:02

Atina skrev:Hejsa
Jeg har også denne 4180 røremaskine sam den lille Bjørn.
Jeg må sige jeg er og har altid være rigtig glad for min 4180 dog ikke til gær dej. Derfor købte jeg Bjørnen
Så hvis jeg også kan få tippet til 4180 vil jge blive rigtig glad. Mit problem er selve dejkrogen. Vi er altså slet ikke venner.
Forøvrigt har jeg sat og set hele siden igennem. Ingen tvivl om jeg skal til at bage i grillen.
Mange hilsner Atina

hej atina ..

jeg laver alt min gær dej, på 4180 dog bruger jeg aldrig dejkrogen..

men kun rullen og spartel, det virker ok .. :D

ps. ville også gerne höre lidt om dine erfaringer med lille björn.. .-)

mvh kolmorgen..
Brugeravatar
kolmorgen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: vadum

Indlægaf Atina » 25. maj 2010, 08:03

Hejsa igen
Jeg havde før disse 2 maskiner altid haft kenwood. Har altid bagt utroligt meget så jeg sled kenwooden op. Skulle ha en ny og fik så asistenten for den skulle være det bedste og mest slide stærke på markede. Maskinen er altså også kanon god. Jeg har næsten alt til den. Bruger også rullen til dej men ville sååå gerne kunne bruge dejkrogen da det er det den er der for. Vi er absolut ikke gode sammen DERFOR valgte jeg at købe BJØRNEN. Jeg savnede virkelig denne dejkrog som Kenwooden havde. Skal lige sige at i de 8 år jeg kun havde assistenten dalede min bageverden. Min søn skulle giftes i august sidste år og ja hvem andre end mor skulle lave deres bryllupskage. Min første af slagsen. Det gave mig virkelig igen blod på tanden med bagningen og udsmykning af kager. Hm ja meeen det krævede virkelig en anden maskine. I december måtte jeg simpelthen eje Bjørnen. Virkelig en begejstring at komme igang med bagningen osv. Jeg har ikke andet udstyr til den ud over dej krog piskerisen, "K" spaden. (k spaden var virkelig også et stort savn for mig) slisken til at komme ingridienser i på samt lågen. Jamen kan kun sige at det jeg har til min lever fuldt ud op til forventningen og funger bare. Matrialet det er lavet af er virkelig guld for mig. Har set dejkrog piskeris og k spaden på kenwood idag og ja her er Bjørnens kavlitet virkelig i top. Total suveren godt. Man skal lige vende sig til at bruge bjørnen når man røre/ælter dej. Den har jo denne sikkerheds dims så den ikke kan køre på fulde hørm men kun i 3 max speed. Når man ved det jamen så er den 100 % til det. K spaden som længe har været savnet er suveren. SOm jeg skrev før, så har kagepyntningen taget noget mere af min tid. Jeg laver selv min fondant til at overtrække kagerne med og det kræver virkelig en maskine at lave det. Ved en fejl kom jeg en dag til at lave 2½ gang fondant i stedet for en. UHA tænkte jeg hvordan klare maskinen det. Ingen problem overhovedet. Ville måske sige at den klarede det noget bedre end en potion. Piskerisen ja uden tvivl også kanon. Man behøver ikke være bange for den bøjer på nogen måder. Man kan bare piske løs. I kan nok høre at jeg er meget begejstret for min Bjørn. :D Så meget at min bageverden er næsten dagligt igen. Tænk at en maskine kan gøre så meget, og det kan den. Ville sige til alle jer som skal købe ny. Kan I få fat i bjørnen SÅ køb den. I vil ikke fortryde det.
Hovsa jeg har ikke kødhakker med til den da jeg har den til assistenten. Måske vil jeg købe denpå et senere tidspunkt. har ikke beslutet mig endnu.
Assistenten er også en kanon maskine uden tvivl men ikke til gærdeje (Nok bare mig og maskinen) Ellers elsker jeg denne maskine. Skal man piske fløde så går det stærkt i hurtigpiskeren. Dog har den noget mere bløde pisker en bjørnen. Bjørnens er kvali. Nødder ost osv ja alt bruger jeg den til. Tror faktisk kun jeg manlger kaffekværn og hm kartoffelskræller til den.
Er der nogen af jer som har erfaringer med Bjørnens kødhakker?
Håber jeg har svaret på det I gerne vil have at vide. Ellers spørg igen
Mange hilsner fra Atina
PS! Det eneste lille minus jeg kan sige om bjønen er at dej potionen ikke kan blive lige så stor som i assistenten. Ikke nogen som betyder noget for mig overhovedet idag. Skulle jeg mangle det en dag Jamen så må jeg spare sammen til en nummer størrere af slagsen :D
Atina
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Indlægaf Fred » 25. maj 2010, 09:49

Super gennemgang af en yderst aktiv bruger af køkkenmaskiner. :)

Du skriver at sikkerhedsdimsen slår fra ved 3. På den nye TeddyBjørn er der åbenbart ikke denne "slå fra dims på" da jeg kan trykke speederen helt i bund på min. :-))
En anden men ikke uvæsentlig ting er også, at en dej hurtig kan blive ødelagt hvis der køres for stærk, eks. kører jeg på max. 1 når jeg ælter en dej.

Mht. Spartlen er den konstrueret så den rører max. luft i en rørkage og der er en hastighed på 2 tilstrækkelig, vi skal tænke på, at spartlen skal røre luft i en skærekage, en skærekage må ikke "piskes" (køres for hurtig) da det slår luften ud af massen. :-))

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf Atina » 25. maj 2010, 10:13

Vi er helt enige og jeg køre også kun på lav hastighed når det gælder dej Kun til at begynde med køre jeg på 3. Men et fif jeg lige tager med mig Tak ;-)Spartlen ok det har jeg ikke tænkt på heller men du har da ret. Det gælder jo ikke om at køre for stærk og ja som du skriver så bliver bliver luften slået ud. Ikke ringe at få alle disse tips med.
Når jeg skriver den slår fra kommer det helt klart an på hvor tung dejen er.
Igen tager jeg den lige til mig da jeg ikke har tænkt i disse baner. Vil da lige tilføje også at når den køre på 1 så har den en helt fantastisk lyd når dejen æltes Man kan virkelig høre den luft som kommer i dejen. Hm har jeg mon forklaret det rigtigt
Mange hilsner Atina
Atina
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Indlægaf Fred » 25. maj 2010, 10:30

Atina skrev:Vi er helt enige og jeg køre også kun på lav hastighed når det gælder dej Kun til at begynde med køre jeg på 3. Men et fif jeg lige tager med mig Tak ;-)Spartlen ok det har jeg ikke tænkt på heller men du har da ret. Det gælder jo ikke om at køre for stærk og ja som du skriver så bliver bliver luften slået ud. Ikke ringe at få alle disse tips med.
Når jeg skriver den slår fra kommer det helt klart an på hvor tung dejen er.
Igen tager jeg den lige til mig da jeg ikke har tænkt i disse baner. Vil da lige tilføje også at når den køre på 1 så har den en helt fantastisk lyd når dejen æltes Man kan virkelig høre den luft som kommer i dejen. Hm har jeg mon forklaret det rigtigt
Mange hilsner Atina

Det er SUPER forklaret, dejlig som du skriver mht. at luften kommer i dejen - for det er det det hele drejer sig om. .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf Rosendahl » 25. maj 2010, 15:57

Ja jeg vil til enhver tid også foretrække en Bjørn eller Hobart røremaskine det er kvali :P
Man må aldrig gå ned på udstyr!
Brugeravatar
Rosendahl
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Randers NV

Indlægaf michaelman » 24. jan 2011, 17:04

Jeg hakker selv mit kød. Eller rettere, jeg hakker mit kød en gang i mellem. Når dovenskaben ikke tager over.
Jeg syntes det er rart at lave det selv, men også at man ved kvaliteten af kødet og hvor meget fedt der er kommet i.
Men okay, min slagter hakker det heller ikke mens man kikker på. Hvis han laver det mens man kikker så er det måske noget andet.
Jeg fandt egenlig denne tråd da jeg ledte efter en ny køkkenmaskine. Vi endte med at vælge en KitchenAid. Det er virkelig kram der vil noget. Vi valgte en Artisan 150EWH Køkkenmaskine fra http://www.whiteaway.com og har været meget tilfredse med den. Der fulgte dog ikke ekstra udstyr med i pakken (desværre :D)
michaelman

Indlægaf larslyn » 25. jan 2011, 07:27

Synes bare at jeg har hørt meget dårlig omtale af kitchen aid.
har en Kenwood som jeg er glad for.. men har så heller ikke prøvet andet så det er svært at sige om jeg er gået glip af noget :-/
Brugeravatar
larslyn
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: ølstykke

Indlægaf Cata » 25. jan 2011, 12:59

larslyn skrev:Synes bare at jeg har hørt meget dårlig omtale af kitchen aid.

Ved ikke hvad du har hørt, men har selv en Kitchen Aid røremaskine som jeg er superglad for. Den eneste lille anke (som der kan gøres lidt ved) er at den skål jeg har er lidt for lille. En større en fås til penge :lol:

Synes Kitchen Aid er dyrt men kvaliteten er herefter og ikke mindst deres garanti hvis der er det mindste (min søster har bl.a. fået skiftet en k-spade da en smule maling faldt af uden beregning og uden bøcl af nogen art selvom den var købt i Tyskland.

Min svigermor har en gammel Kenwood (mener jeg) som er 25 år gammel og også bare funker. Jeg selv har ikke erfaringer med andre maskiner så det er svært at sammenligne, men jeg kender et par skibskokke der sværger til Kitchen Aid fordi de bare fungerer, også i høj sø og hver eneste dag. Deres erfaring er at lige netop denne maskine er i en del skibskøkkener pga netop at de er så bundsolide og bare virker hver gang.

En anden lille anke er måske prisen som er rimelig høj på alt det tilbehør som ikke følger med, men igen det fungerer bare.

/Jacob
http://www.malja.dk - en smule om mine grillkvajerier ;)
Brugeravatar
Cata
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hadsten
GNV Region: Midt

ForegåendeNæste

Tilbage til Spørg bageren