langtidshævet morgenbrød

Her kan du stille spørgsmål om alskens bagværk

Redaktør: JBI

langtidshævet morgenbrød

Indlægaf tomgang » 6. feb 2010, 10:46

Hej.

jeg kunne godt tænke mig at lave lidt lækkert friskbagt morgenbrød men mangler en god opskrift, så jeg ikke behøver at stå op midt om natten for at bage.

Så jeg ville blive meget glad hvis nogle kunne hjælpe mig. :P

Mvh Tomgang
tomgang
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 3200 Helsinge
GNV Region: Hovedstaden

Re: langtidshævet morgenbrød

Indlægaf blomstermand » 6. feb 2010, 11:31

Hejsa

Nu er jeg jo ikke Fred, faktisk tror jeg kun der findes en rigtig Fred. :lol:

Men her er et link: viewtopic.php?f=52&t=462

Læs hele tråden inden du begynder, for jeg havde lidt problemer med at få kulør på morgenbrødet, men Fred giver nogle råd sidst i tråden.

Venlig hilsen
Blomstermand .-f
Det eneste beklædningsstykke der skulle forbydes er for små sko.
Brugeravatar
blomstermand
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Odense
GNV Region: Region Syd - Fyn

Indlægaf aaroe » 7. feb 2010, 16:36

Se da vil jeg gerne udfordre Fred's brød :) - men det kræver man har en stegeso.

Du skal lave dette: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed
Brødet er intet mindre end suverænt! - og du kan faktisk nå det til i morgen tidlig. - grundopskriften er med ren hvedemel, men du kan blande det som du ønsker. p.t. har jeg et til hævning med hvede, durum og grahamsmel, samt hakkede cashewnødder :D - det glæder jeg mig til at smage.
aaroe
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Århus
GNV Region: Region Midt

Indlægaf Fred » 7. feb 2010, 18:40

aaroe skrev:Se da vil jeg gerne udfordre Fred's brød :) - men det kræver man har en stegeso.

Brødet er intet mindre end suverænt! - og du kan faktisk nå det til i morgen tidlig. - grundopskriften er med ren hvedemel, men du kan blande det som du ønsker. p.t. har jeg et til hævning med hvede, durum og grahamsmel, samt hakkede cashewnødder :D - det glæder jeg mig til at smage.

Opskrift og i særdeleshed fremgangsmåden på denne her er lidt sjovere og knap så klistret .-) Opskriften er udviklet "kun" til GK bruger.: ;) viewtopic.php?f=33&t=885
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf Fred » 7. feb 2010, 18:43

aaroe skrev:Se da vil jeg gerne udfordre Fred's brød :) - men det kræver man har en stegeso.

Glæder mig til, at se resultatet af overnævnte sammensætning. :-))

Håber, at du lige ligger lidt billeder ind af projektet. :-v

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf hctk » 7. feb 2010, 20:14

Sjovt nok har jeg i dag også prøvet at bage brødet fra kvalimad (det var dog ikke på grillen, men håber det er ok at skrive om det alligevel :oops: )
Jeg havde dog ikke tid til at lade det hæve i 12+2 timer, så jeg fulgte et af rådene man kan se i tråden under opskriften, og brugte lidt mere gær, og så hævning i 6+2 timer.
Jeg smider lige et par billeder her af resultatet:

Det færdige brød (bagt i en almindelig metalgryde, da jeg ikke har nogen af støbejern - endnu :mrgreen: ) - det fik lige 4-5 minutter for meget uden låg, så det blev en anelse mørkt...

IMG_9977.JPG

Og et billede af en skive - det har da i hvert fald lidt lufthuller .-x

IMG_9982.JPG

Jeg skal helt klart prøve noget lignende igen, måske Freds version næste gang. Det blev et rigtig lækkert brød med knasende sprød skorpe og en lækker krumme.

/Heidi
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
hctk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Viborg
GNV Region: Midtjylland

Indlægaf kolmorgen » 7. feb 2010, 20:29

det ser godt nok rigtigt lækkert ud 5 .-) .-) .-) .-) .-) her fra godt gået..

mvh kolmorgen .-)
Brugeravatar
kolmorgen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: vadum

Indlægaf aaroe » 7. feb 2010, 21:21

Ja, brødet er kanon godt. Mit hvede/durum/graham cashewbrød blev (som forventet) også helt suverænt .-) - selvom det også bare er lavet i ovnen :) Min Römertopf kan nemlig ikke være i grillen så det er så nemt, og frankly, så tror jeg ikke det gør nogen forskel, om man smider stegesoen i ovnen eller i grillen.

Bedøm selv :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
aaroe
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Århus
GNV Region: Region Midt

Indlægaf Fred » 7. feb 2010, 21:23

hctk skrev:Sjovt nok har jeg i dag også prøvet at bage brødet fra kvalimad (det var dog ikke på grillen, men håber det er ok at skrive om det alligevel :oops: )
Jeg havde dog ikke tid til at lade det hæve i 12+2 timer, så jeg fulgte et af rådene man kan se i tråden under opskriften, og brugte lidt mere gær, og så hævning i 6+2 timer.
Jeg smider lige et par billeder her af resultatet:

Det færdige brød (bagt i en almindelig metalgryde, da jeg ikke har nogen af støbejern - endnu :mrgreen: ) - det fik lige 4-5 minutter for meget uden låg, så det blev en anelse mørkt...

IMG_9977.JPG

Og et billede af en skive - det har da i hvert fald lidt lufthuller .-x

IMG_9982.JPG

Jeg skal helt klart prøve noget lignende igen, måske Freds version næste gang. Det blev et rigtig lækkert brød med knasende sprød skorpe og en lækker krumme.

/Heidi

Naturligvis er det OK, at skrive og tilmed ligge fine billeder ind af det fine brød. I bund og grund handler det jo om, at motivere andre til en god hjemmebagt smagsoplevelse - uanset om det er lavet i komfuret eller på grillen. :)

Brødet ser jo ellers SUPER FLOT ud, og på billederne ser skorpen jo også godt ud - GODT GÅET .-)

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Indlægaf kbramsen » 8. feb 2010, 13:42

hej jeg går også lige med tanken om at lave et koldhøvet flütes, men tænkte på om man kan reducere varmen i grillen (weber 57 cm) fra ca 275 grader til 200 grader på 5-7 minutter, altså fx ved at lukke for spjældene, det er vel lidt nemmere nu når det er så koldt i vejret.

da koldhøvet brød som regel skal have høj indsætnings temperatur og så "skrues" ned for varmen.

et lille spørgsmål til fred (ja eller andre af jer kloge grill folk hehe), kan man på nogen måde dampe brødet i en grill, altså fx ved at sprøjte lidt vand på skorpen, idet man ligger det på grillen.
kbramsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til Spørg bageren