Genanvendelige dryp bakker mm.

spækbræt, røgeplanker, kebabspyd mv.

Redaktør: JBI

Re: Genanvendelige dryp bakker mm.

Indlægaf PLArnbjerg » 27. okt 2010, 19:10

Cata skrev:Hvordan ser man om en bedroller og lign. er fødevaregodkendt? Noget med et nummer i bunden eller????

/Jacob

Jeg har søgt lidt på fødevarestyrelsens hjemmeside:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Kemi_og_emballage/Materialer_genstande/Maerkning/forside.htm

hvor der bl.a. står om mærkning af materialer og genstande i kontakt med fødevarer:

"Mærkningen »Til fødevarer« eller »glas- og gaffelsymbol « kan udelades for materialer og genstande, der ved deres beskaffenhed klart er beregnet til at komme i kontakt med fødevarer. Det gælder f.eks. bestik, tallerkener og kopper, piskeris og knive.
"Glas- og gaffelsymbolet" betyder ikke, at produktet er godkendt. Der findes ikke forhåndsgodkendelsesordninger i Danmark. Symbolet betyder, at den ansvarlige virksomhed har vurderet, at den emballage eller genstand, som symbolet er sat på, opfylder kravene til materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Hvis der ikke er brugsanvisninger, der begrænser anvendelsesområdet, vil man forvente at emballagen kan bruges til alle typer fødevarer og temperaturer."

Kan konkludere at der skal være et "glas- og gaffelsympbol" på en genstand/materiale , hvis det f.eks. ikke ligger lige for at bruge den til mad, som det f.eks. er tilfældet med en bedroller.

Det kunne jeg selvfølgelig også have undersøgt førend jeg spurgte... :oops: , men tænkte at svaret måske lå til højre benet for nogle i forummet... :-))
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Indlægaf fatti » 27. okt 2010, 19:29

SÅDAN HER.
PP272312.JPG

Mvh
Benny
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf Cata » 27. okt 2010, 20:06

Hvilket logisk mærke. Det har jeg s.. aldrig kigget efter på mine bedrollere, men nu må jeg nok hellere snart tjekke. Mange tak for oplysningerne til jer begge
/Jacob
http://www.malja.dk - en smule om mine grillkvajerier ;)
Brugeravatar
Cata
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hadsten
GNV Region: Midt

Indlægaf splash » 28. okt 2010, 16:51

Lige netop dette mærke er der på mange plast ting, man ikke lige regner med.....bla. nogle af de større kasser med låg fra Jysk
splash
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Løgumkloster
GNV Region: sønderjylland

Foregående

Tilbage til Andre sager...