Pizza bagerist...

spækbræt, røgeplanker, kebabspyd mv.

Redaktør: JBI

Pizza bagerist...

Indlægaf røgepind » 16. jan 2011, 18:49

Hej..

Længe har jeg gået og været småirriteret over, man ikke kan få en ordentlig pizza sten,

Weberstenen bliver for varm, og brænder bunden inden toppen har fået nok.

Skamolstenen bliver ikke varm nok til bunden bliver tilpas sprød. altså efter vores smag...

Nu vil jeg prøve noget helt andet. Jeg har lavet en pizza bagerist. Et stykke 8mm rustfri stål, er bukket rund i samme diameter som Weberstenen, over stålrammen er der trukket et stykke rustfri net.

Det jeg håber er, at pizzaen vil bage lige meget både fra oven og neden, selve nettet akkumulerer ikke særligt meget varme, derfor skal pizzaen bages af den varme som strømmer til fra omgivelserne, akkurat på samme måde som toppen bliver bagt på...

Hvad siger I ... dur det??

Den skal i morgen stå sin prøve i den træfyret pizza ovn.... http://www.youtube.com/watch?v=ZU-ayQcSfHE

IMG_0056.JPG

Sådan ser den ud...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Svend.

"Real Men Do It Outdoors"
Brugeravatar
røgepind
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Vendelbo..

Re: Pizza bagerist...

Indlægaf splash » 16. jan 2011, 19:01

Det er lidt svært at sige, men er pizza-ovnen ikke nok i sig selv? er det ikke en "masse-ovn" hvor pizzaen kan bages direkte på bunden af ovnen?
splash
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Løgumkloster
GNV Region: sønderjylland

Indlægaf røgepind » 16. jan 2011, 19:16

Hej Splash

Jo, en form for masseovn er det, men problemet er, er ovnen 350 grader, er stenen altså for varm, pizzaen brændes før toppen har fået nok. Stenen har simpelthen akkumuleret alt for meget varme til pizzaen kan aftage det.
Ikke nok med det, pizzaen er jo i direkte kontakt med stenen og så går det altså galt.
Mvh Svend.

Brugeravatar
røgepind
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf splash » 16. jan 2011, 19:20

Men er det ikke normalt i den slags ovne at man bager direkte på stenen/gulvet?

Din brænder vel gasserne af hen over pizzaerne, giver det ikke mere varme på toppen?
splash
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Løgumkloster
GNV Region: sønderjylland

Indlægaf røgepind » 16. jan 2011, 19:38

Jo det er normalt at bage på stenen, men nu er det sådan, at min ovn er konstrueret, så der skal bruges en form for løs sten (weber for eks.) Weberstene er meget massiv i det, og indeholder derfor en masse varme, som pizzaen ikke kan klare, omvendt skamolstenen som er meget porøs indeholder forlidt varme.
Mvh Svend.

Brugeravatar
røgepind
Klubmedlem
Klubmedlem

Tilbage til Andre sager...