Lille Pattegris på spyd med motor

spækbræt, røgeplanker, kebabspyd mv.

Redaktør: JBI

Lille Pattegris på spyd med motor

Indlægaf JakobA » 30. jun 2011, 08:36

Hejsa alle sammen

Ja, jeg er ny her i forummet, men Jan opfordrede mig til at poste mit seneste påfund, så her er det!

Der er billeder af det hele nedenstående!
Jeg købte en motor og spyd i Grillbutikken, samt en lille 6-7 kilos pattegris i Inco.
Jeg har så fået lavet et nyt kraftigere og meget længere spyd til motoren, så det kunne nå hele vejen over den store gamle kulgrill.
Grisen blev monteret på spyddet på en ikke særligt flatterende måde, men sådan er det jo bare.
Jeg tændte op med almindeligt træ og ventede til det var rene gløder, hvorefter jeg hældte ca. 10 kilo trækul på. Da det hele var tændt godt op hældte jeg en god portion briketter oveni. Da det hele var tændt kom grisen op og hænge.
Jeg blandede en marinade af 2 dele øl og en del rapsolie + krydderier. Grisen bør pensles mindst hver 20. minut!
Grisen fik ialt i underkanten af 4 timer, hvilket var for lidt. Altså den var rigtig god men var nok blevet mere mør med 2-4 timer mere. Vi havde regnet med at give den 6 timer, men vi rendte i tekniske problemer undervejs.

Der er en ny teknisk løsning på vej, som jeg nok skal poste et par billeder af. Forhåbentlig vil det hjælpe på sagen ;-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JakobA
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: Lille Pattegris på spyd med motor

Indlægaf Cata » 30. jun 2011, 17:36

Det ser nu lækkert ud. Sådan en grissebasse ville behage min mave godt tror jeg.

Flot og sjovt projekt ;)

/Jacob
http://www.malja.dk - en smule om mine grillkvajerier ;)
Brugeravatar
Cata
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hadsten
GNV Region: Midt

Indlægaf fatti » 30. jun 2011, 20:31

Hejsa det ser lækkert ud, med sådan et lille "barn" der. ::-o:
Er der en årsag til at du ikke fyrer indirekte når du nu har chancen, et andet godt tip,fra en der griller pattegris
næsten hver weekend er: ikke komme olie i marinaden, det kan give brændt gris inden den er færdig,han anbefaler
øl og saltvand.og så lige et sidste trick,skær et snit midt på ryggen, og stik et stykke kraftig ståltråd igennem og bind omkring spydet,så
bumper den ikke når den kører rundt.
/Benny .-)
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf JBI » 1. jul 2011, 01:54

Ja, nu havde jeg jo set billederne på din telefon men det er rart at se dem store.... damn det ser altså bare godt ud det der!!!
Anede ikke de havde de små grise i Inco, så sådan et bæst må med hjem en dag... men den kan jo nok ikke være i smokeren .-//
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf jv31 » 1. jul 2011, 13:33

Hvorfor fyre du ikke bare noget brænde på undervejs ? så har du da meget nemmer ved og styre varmen..... Vi griller altid pattegrise med brænde .
jv31
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Fyn
GNV Region: Fyn - Region Syddanm

Indlægaf Tibbil » 1. jul 2011, 15:19

hold da kæft hvor ser sådan en pattegris klam og dukkearktig ud i plastik.

Men den ser sku fin nok ud efter en tur på grillen, jeg hade nok også valgt at give den 1 eller 2 timer mere og bruge brænde
Opinions are like assholes...everyone has one
Tibbil
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JakobA » 1. jul 2011, 17:50

Hej Alle!

Tak for svar..... Jeg tror der er ligeså mange måder at grille på, som der er mennesker, der griller:-)
Men uanset hvad, så er kommentarer velkomne!

Angående marinade, så kan jeg godt lide smagen, når der er olie i! Men det betyder jo ikke, at man ikke kan lave en kombo med noget saltvand også, så det vil jeg ha' i tankerne, ideen tiltaler mig ihvertfald.
Angående brænde kontra kul, så er det sagen en smule uvedkommende for mig. Jeg styrer varmen ved at flytte spyddet op eller ned på rørene. Brænde skal fra mit synspunkt bruges i det omfang, det kræves, for at give en god smag.

/Jakob
JakobA
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Grillkongen » 4. jul 2011, 16:07

Hold da op hvor ser en pattegris i plastik uhyggelig ud.
Men i grillet tilstand er jeg ikke så sart - det gad jeg godt prøve en gang....
Brugeravatar
Grillkongen
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Geografisk sted: Randers
GNV Region: Midtjylland

Indlægaf MKTherkildsen » 6. jul 2011, 17:36

Hvor har du købt grisen?
MKTherkildsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Skejby

Indlægaf MKTherkildsen » 6. jul 2011, 17:44

ups sådan går det når man savler over billederne. Det var købt i INCO, er det noget de har altid, og ved du om man kan købe sådan en i metro?
MKTherkildsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Skejby

Næste

Tilbage til Andre sager...