Så er der dømt sort guld...i støbejern

spækbræt, røgeplanker, kebabspyd mv.

Redaktør: JBI

Så er der dømt sort guld...i støbejern

Indlægaf PLArnbjerg » 5. okt 2012, 19:13

Jeg har været så utrolig heldig i den forgangne uge at få fingrene i 4 stk. copco til en 7-10-del af hvad f.eks. Le-Cruset ville have kostet af ny, hvilket jeg er svært glad for :lol:
Det har været et ønske i nogen tid at få anskaffet mig noget ordentligt støbejernsgrej til køkkenet, hvilket bla. har sin årsag i, at mange alu-pander med belægning ikke må varmes for højt op og det dermed er for svært at få panden ordenligt varm til diverse stegninger, svitsning mm.

Det problem tror jeg hermed al løst, selvom jeg endnu ikke ejer et gaskomfur.... :)

601533_10151194292524265_135735140_n.jpg

Jeg her vasket, pudset rust væk, olieret og hærdet det i ovnen - på nær panden tv. men den er på vej...Hvilken forskel det gør - før og efter :lol:

Mit udgangspunkt har været, at før jeg betaler noget mere for noget helt nyt, som har en 'evig' levetid - ala grillbutikkens glaserede gryder, så må jeg hellere få prøvet støbejernseventyret af med noget brugt, godt og billigt...

Er der nogen der ved, om man kan få låg, der passer til - tror det er 23,25 og 30 cm ca?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Re: Så er der dømt sort guld...i støbejern

Indlægaf knoltot » 5. okt 2012, 21:30

den store stege gryde ::-P: sådan en gad jeg godt eje
M.V.H
Thomas
knoltot
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hurup thy

Re: Sv: Så er der dømt sort guld...i støbejern

Indlægaf Xj650 » 5. okt 2012, 22:23

Super lækkert grej. Kan du uddybe delen med at hærde det i ovnen nærmere?
Xj650

Indlægaf smoker » 6. okt 2012, 05:34

har en magen til den store som jeg bruger som vandbad på preformeren når jeg laver PP, det virker perfekt
vil da også gerne vide lidt om den olie behandling du har givet dem, da min ser lidt mat ud
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: thisted

Indlægaf PLArnbjerg » 6. okt 2012, 06:02

Hvis der er skidt som sidder fast skal det vaskes væk med varmt vand. Sidder det godt fast kan også varme emnet op med groft salt og efterfølgende hælde vand ved og varme op igen. Man må ikke bruge sæbe. Den ene af panderne havde lidt buldnene rust langs kanten af bunden, så det pudsede jeg af med sandpapir og satte i noget eddike et par timer. Skyldede det rent efterfølgende.
Efter at have rengjort panderne godt og ladet dem tørre lidt i ovnen smurte jeg hele overfladen ind i billig rapsolie og lod dem dernæst stå med bunden opad i ovnen ved 150 grader 2-3 timer.
Det er nok bedst at lade emnet afkøle helt og så evt. gentage projektet igen med oliering - ind i ovnen mm., hvis man vil have den stærkest mulige overflade, men det havde jeg ikke tålmodighed til. Jeg tog dem ud en gang imellem og gav dem en gang olie og så ind igen. Ulempen ved det er, at når overfladen har suget olie nok, så sætter det sig bare som dråber (ujævnheder) på overladen, men hærder fint nok til over tid i ovnen.

Ulempen er at det lugter noget, så åben vindue i køkkenet, hav fuld udsugning og en skål eddike stående og luk dørene til resten af huset, for det lugter af grill....
Senest rettet af PLArnbjerg 6. okt 2012, 06:07, rettet i alt 1 gang.
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Indlægaf smoker » 6. okt 2012, 06:05

takker PLA.... skal da lige prøves :-)
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker