BEDØMMELSE AF LIMOUSINE KØD

Jylland-delen

Redaktør: Administrator

BEDØMMELSE AF LIMOUSINE KØD

Indlægaf Mor Birthe » 8. maj 2010, 22:19

BEDØMMELSE AF LIMOUSINE KØD VED GRILL NETVÆRK SYDS ARRANGEMENT DEN 8 MAJ 2010

Højreb:

Krydret med salt og peber.
Højrebet blev tilberedt ved ca. 190 grader i halvanden time (til 57 grader).
Herefter i varmekasse 1 times tid (til 54 grader) og så på grillen direkte for at lave en stegeskorpe i ca. 15 min.

Højrebet har en helt utrolig smag af okse, er dejlig mør! Virkeligt utroligt lækkert.
Smeltede bare på tungen. Generelt meget kraftigt i smagen. Kraften i smagen gør, at man ikke spiser den store mængde, da det mætter meget. Duften er ligeledes kraftig.
Perfekt, mørt og dejligt.
Dejlig marmorering, (fedtfattig) af kødet, god smag i kødet. Kødet var perfekt tilberedt (Rødt).
Mere fedtkant på højrebet havde været at foretrække, ellers var det generelt meget fedt fattig.
Man kan nok ikke finde en så fedtfattig højreb der bliver så saftig andre steder.
Generelt et yderst anbefalelsesværdigt stykke kød.

Haans: ”det må være det danske Kobe kød, noget af det lækreste kød jeg har fået.” .-Y

Culotte:

Lagt i olie med 2 fed hvidløg i 20 timer.
Fik ca. 3 kvarter op til 53grader. Herefter en halv time i varmekassen. Så på grillen direkte for stegeskorpe i ca. 25 min.

Culotten var god, den var meget som alle de culotter man som regel bydes på, den var rigtigt godt tilberedt og smagte rigtigt godt, den ligger over standard af hvad man køber i et typisk supermarked.
Kødets struktur er rigtigt fin, den er tæt, hvilket holder på saften, men samtidig stiller mere krav til dem der tilbereder den.
Stegeskorpen på fedtsiden manglede desværre, der var også her lidt mindre fedt end vi ønskede.

Filet:

Sous Vide kogekar ved 55 grader i 18 timer herefter brunes den på Q320, krydret med grill-krydderi fra grillbutikken, inden filet’en kom i badet fik den ingen form for forbehandling.
Da Jørgen ikke havde nogen vakuum pakker (Frederik havde glemt at få den med fra JBI). :lol:
Dejligt mørt kød med en smag der er yderst kraftfuld og delikat.
Syns oplevelsen af kødet var meget lækker, kødet var rødt hele vejen igennem.
Selvom kødet var rødt var konsistensen speciel, kødet havde ikke den traditionelle smag af
gennem/rosa stegt og rødt kød som man får ved alm. stegning.
Kødet og tilberedningen kan kraftigt anbefales det er en oplevelse!
Strukturen i kødet var lækkert noget nært perfekt iflg. smagsdommernes mening.

Kommentar fra Jørgens ven Torben: ”jeg har aldrig smagt noget der var så godt før!” ::-o:

Højreb udskåret i tern til grillspyd:

Spyddene blev grillet i ca. 20 min direkte på Q320
Spyddene, var lavet med 3 marinader fra India Dan, kødet var dejligt saftigt, smagen var som i højrebet kraftig og dejlig aromatisk.
Generelt smagte kødet af rigtigt meget, selvom kødet var marineret.

Konklusion:

Limousine kød er bare noget af det bedste.
Vi ville gerne have testet noget af de lidt mere ”specielle” udskæringer, da dem vi fik, var dem der som regel vinder!
Kvaliteten var usædvanlig god, og kan ikke sammenlignes med det man normalt præsenteres for i dagligvareforretningernes kølediske.
Der var en generel holdning fra smagsdommerne, at kødet var af meget høj kvalitet og i den grad kan anbefales. :-v

Mvh. fra smagsdommerne. .-f

PS. Der følger først billeder fra arragementet i morgen da undertegnede og Ronaldowitch har taget 254 billeder der først skal kigges igennem. .-f
Med venlig hilsen fra
Mor Birthe

Stedet til at være glad er her,
tiden til at være glad er nu,
måden til at være glad er at få andre til det samme.

Billede
Brugeravatar
Mor Birthe
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Midt og sydjylland

Re: BEDØMMELSE AF LIMOUSINE KØD

Indlægaf JanLund » 9. maj 2010, 11:10

Hvor stor var Højrebet? Vi modtog kød fra Team Annas Minde for lidt tid siden, og der var nemlig også et højreb med, og vi har været lidt i tvivl om hvordan vi skal gribe den an, men nu har vi da lidt at gå ud fra :)

Og ellers kan jeg kun give jer ret, det ER noget rigtig godt kød!
Primo Oval XL med CyberQ II
Weber Performer Touch-N-Go med JBI-forlænger + JBI-Smoker + Smokegulator
Outdoorchef City gas grill
JanLund
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: BEDØMMELSE AF LIMOUSINE KØD

Indlægaf splash » 9. maj 2010, 19:29

Højrebet var på ca 2,5 kilo vil jeg skyde på. det smagte fantastisk, og var absolut det kød jeg foretrak igår.
splash
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Løgumkloster
GNV Region: sønderjylland

Tilbage til Region Syddanmark