Æren for opskriften ligger os Heston Blumenthal... Ham med den fede and.
Processen er enkel, dog omfattende, men hvad... Det er jo hobbyen

Jeg startede med at skrælle 3 bagekartofler. På kvalimad.dk havde jeg læst en tabel over danske sorter og kunne se at Estima var en dansk fremavlet kartoffel, som er god til pomfritter. De blev skyllet i koldt vand og blev sat til side i 15 minutter overdækkede med vand. Vandet skiftede jeg et par gange undervejs.
Herefter kom de i en gryde med koldt vand som jeg satte på et middelniveau på mit komfur. ( 6 ud af 10)
Her var de ca 45 mens vandet "simrede".
Da kanten af fritter begyndte at blive lidt flossede kom de op og blev sat i fryseren på en rist i 1 time.
Efter 1 time kom de i 130 grader varm olie i frituren. Jeg bruger det billige fra Lidl, Heston bruger jordnøddeolie eller solsikkeolie. Her hyggede de sig i ca 8-10 minutter.
Herefter røg de på frys på risten. Egentlig kunne de nøjes med 1 time, men jeg ventede 2 dage, da jeg ikke havde "brug for" pomfritter før.
Jeg varmede frituren op til 180 grader og i med fritterne i 5 minutter. Og herefter.....så var der serveret
Det var en knasende sprød pomfrit, helt blød og mos agtig indeni.. Den var perfekt!