Skal man opgradere til Kamado.

Er du i tvivl om noget med din Kamado grill, så er der hjælp at hente her fra de øvrige klubmedlemmer

Skal man opgradere til Kamado.

Indlægaf jeslan » 1. maj 2015, 11:44

Hej
Jeg går med tanker om at opgradere min webex + pizza indsats til et Kamado setup...
Og kan se at der ikke har været skrevet så meget omkring kamado'en på det seneste.
Er der nogen som vil dele deres langtids erfaringer? stadig problemer med firebox og lignede.

Plus, Hvad er der med i standard pakken? hvad skal købe ekstra til for a kunne bage brød/pizza op Kamado'en.
(jeg har pizza sten, pizza "spade" og det udstyr allerede)

Håber i har tid til at dele jeres erfaring!

Det er igen godt vejr til en grill pizza, en skam man ikke har en kamado og eksperimentere på :. :D

mvh
jesper
jeslan

Geografisk sted: Hillerød

Re: Skal man opgradere til Kamado.

Indlægaf Benzon1960 » 3. maj 2015, 08:27

Jeg har været rundt om det meste, men har aldrig været så tilfreds som nu.

Har en Primo Oval XL og dens alsidighed er fremragende. Fra low-and-slow til +450 grader til pizza. Den klarer det hele.

Udstyret = det man kan få. Gider ikke at være begrænset af manglende udstyr.

Dyrt? - nej, men mange penge at putte i en hobby/madlavning.

Holdbarhed? - indtil nu alene udskiftning af pakning til Nomex Gold.
Benzon1960
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf jeslan » 3. maj 2015, 14:41

Hej.
Tak. Ja, det er nok bare og kaste sig ud i det! :) :-H
jeslan

Indlægaf JBI » 4. maj 2015, 08:13

Hvis det hovedsageligt er for at bage pizzaer du vil købe en kamado, er jeg bange for du bliver en smule skuffet.
Man kan bestemt lave gode pizzaer i en kamado, men du kan lave dem mindst lige så godt i en 57cm Weber med pizzaindsats! Kamadoen er derimod særlig velegnet til low & slow da den har en høj luftfugtighed, er nem at styre på varmen, og med noget godt trækul får du en dejlig pikant røgsmag tilsat kødet.
Hvis du stræber efter at bage den perfekte pizza, bør du i stedet kigge efter en træfyret stenovn :-))
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Benzon1960 » 4. maj 2015, 20:05

Jeg lykkedes ikke nær så godt med Weber plus pizzaindsats som i kamadoen.

Tror forskellen er, at korrekt opvarmet er kamadoens keramik stærkt varmereflekterende på samme måde som en brændefyret stenovn - og det hjælper på pizzaens overflade. Bunden skal ok blive sprød.

Vil man gøre det kunstfærdigt, smider man lidt tørt birketræ eller lignende ned til kullene, når kamadoen er gennemvarm.

Og det tager som regel knapt en time for fuldt åbne spjæld og helt fyldt med friske kulstykker af rimelig størrelse og bunden/fireboxen renset for aske.
Benzon1960
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf jeslan » 5. maj 2015, 04:50

Hej.
Tak for input. Det er pizza som der hovedsageligt bliver grillet for tiden. Jeg har tænkt meget over stenovnen, men det kræver en mindre modificering af teressen, så derfor interesseren for kamadoen.
Bekræftet af JBI's input, det bliver en stenovn, som skal hævet niveauet et ekstra hak. :-)
Jeg må igang med at flytte brændeskur, så der bliver plads....

Tak for input begge to!
Mvh
Jesper
jeslan

Indlægaf JBI » 5. maj 2015, 17:04

Ok, nu var det jo ikke fordi jeg ikke gerne vil sælge dig en kamado hehe.. men efter at have nørdet med pizza i mere end 15 år, samt alle muligheder for at teste det i alskens opsætninger via grillbutikken.dk syntes jeg det ville være ærgeligt for dig hvis du ofrer 5000 Kr. og du egentlig ikke oplever en mærkbar forskel.

Med en rigtig dimensioneret stenovn, vil du helt sikkert opleve en forskel i de pizzaer du plejer at lave! Du vil bla. opleve den her umiskendelige smag af bål/træ som du kender fra ferien i Italien. Fantastisk lækker bund der er bagt på 10cm. tykke sten. Sprød, men saftig pizza da det kun tager 1-2 min. at afbage en alm. pizza.
Hvis du er i nærheden af Århus en fredag, så giv mig et kald og kig forbi grillbutikken.dk. Vi plejer at fyre op og lave pizzaer i en af stenovnene i grillbutikken om fredagen, og jeg vil lægge hovedet på blokken om du ikke vil blive glad for dit valg når du ser og smager resultatet!

Fandt lige en lille inspirationsvideo :-))

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Tilbage til Spørg om Kamado