Koldrøgningskit (Ide til projekt?)

Alskens slags pølser samt røgede sager.

Redaktør: JBI

Koldrøgningskit (Ide til projekt?)

Indlægaf hils » 1. jun 2011, 09:23

Jeg har en røgovn fra Bålmester. som jeg overvejer at lave en et kit til koldrøgning ( det er dog muligt i den pågældennde ovn uden ændring) men jeg ville gerne udvide sæsonnen ved at sende en kold røg ind i ovnen.
Jeg forestiller mig en gammel indbygnings bageovn eller en miniovn, finder en på genbrugspladsen.

Røgovn og elovn forbindes med et flex ventilationsrør,der ponittes en krave på topen af elovnen og der bore et antal huller i gennem ovn toppen, samme fremgangsmåde i bunden af røgovnen.

Den kan nu bruges som elovn eller bare alm. optænding med røgsmuld og sprit.
træ har et flammepunkt på 230-260 grader men begynder at udvikle røg ved ca 150 gr så mon ikke man kan stille termostaten på 180- 200grader og der udvikles en røg ,der stiger tilvejr op igennem ventilationsrøret til røgovne.
ved denne metode bliver røgen afkølet igennenem røret op til røgovnen

Er der nogen der har prøvet noget lignende?

Jeg begynder at samle materialer sammen.så må tinden afgøre om det virker
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Godthåb 9230
GNV Region: nord

Re: Koldrøgningskit (Ide til projekt?)

Indlægaf fatti » 1. jun 2011, 21:26

Hejsa, er det for at gøre det så indviklet som mulig eller?? :cry:
det mest simple kan klares med en papkasse og et flexrørpå 1,5-2 meter
forbind røret med ovnen, tænd op i smullet i en allubakke sæt den ned i kassen
når røgen er godt igang og luk på klem.
Kassen kan du naturligvis også lave af træ,
/Benny .-)
thumb.jpg

Her kan du se den "dyre udgave"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf Fotowig » 1. jun 2011, 21:39

En endnu enklere metode er at stille bakke med smuldet direkte i bunden af røgeovnen. Hvis din røgeovn har rimeligt stor volumen (og det er nødvendigt for at have plads til at have diverse ting til røgning hængende) bliver temperaturen kun hævet med 4 - 5 grader af gløden i smuldet. Så hvis du røger om natten og har ovnen stående i skyggen det meste af dagen, så den ikke når at samle en masse varme fra solen, kan du røge det meste af året på den måde.
Stor hilsen
Fotowig
---------
Jo bedre man bliver til at grille, jo værre går det når det går galt! (Jeg er åbenbart ved at være RET god) :-)
Brugeravatar
Fotowig
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 4653 Karise
GNV Region: Sjælland

Indlægaf hils » 2. jun 2011, 11:15

Tak for komentarerne, det giver ny indspiration. ::-o:

Hej Fatti, det er denne model jeg har haft i tankerne.Jeg må indrømme papkassen eller trækassen er en mulighed. Min røgovn hænger på nordvæggen på min garage, den er omsluttet af sidevægge med tag og en låge. min røgovn er 125 cm høj og skabet er ca 2m så jeg kan jo bare sætte brændskuffen ned i bunden,( på flisebelægning) af skabet og evt lave en konisk røgtrragt op igennem bunden af røgovnen, hullet i bunden bliver ikke en forringelse af røgovnen,- hvis ovnen skal bruge på oprindelig tiltængt måde dækker brændeskuffen jo hullet.

Fotowing. jeg gør ren faktisk som du skriver, men ovnen i sig selv kunne godt have været noget højere. den er kun 125 cm.
Jeg vil gerne bemærke jeg har haft gode resutatet med koldrøgning af dyrekølle, laks. mørbrad. oksefillet, bacon, svinemørbrad og andebryster .Sidste Weekend har jeg da også lavet frankfurter af 12 kg svinekød der blev 100 store styk.Næste gang skal jeg nok bruge lamme tarme de blev lovlige tykke, pølserne blev halv varmt røget. Altsammen til glæde for mig for mig selv, men ikke mindst, er det nemt at få vennerne til at spise emnerne. det giver gode kommentarer til indspiration.
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Fotowig » 2. jun 2011, 20:32

Well. Så tror jeg at jeg vil stikke piben ind. For denne gang.. :-)
Stor hilsen
Fotowig
---------
Jo bedre man bliver til at grille, jo værre går det når det går galt! (Jeg er åbenbart ved at være RET god) :-)
Brugeravatar
Fotowig
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 4653 Karise
GNV Region: Sjælland

Indlægaf slagter31 » 26. mar 2012, 13:32

Hvis man skal koldryge om sommeren kan man tage en gryde med vand i og sætte i fryseren og når man så ryger sætter man gryden ind i røgovnen og dette plejer at holder en god tempeatur! Ved at mange slagtere gør dette!

Hilsen slagteren.
slagter31
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf hils » 26. mar 2012, 17:13

slagter31 skrev:Hvis man skal koldryge om sommeren kan man tage en gryde med vand i og sætte i fryseren og når man så ryger sætter man gryden ind i røgovnen og dette plejer at holder en god tempeatur! Ved at mange slagtere gør dette!

Hilsen slagteren.

Hej Takker mange gange for forslaget en ide jeg vil prøve næste gang jeg skal ryge når det bliver for varmt
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Tilbage til Røg og pølsevarer