Tørret skinke???

Alskens slags pølser samt røgede sager.

Redaktør: JBI

Tørret skinke???

Indlægaf PLArnbjerg » 24. aug 2011, 08:59

Kære forum
Har nogen af jer erfaring med at tørsalte, røge og opbevare en hel skinke?
Som jeg har kunnet læse mig frem til på nettet (har også bestilt bøger om samme på biblioteket, men er endnu ikke hentet), så er det nemt nok at opbevare dem i de kolde måneder, men hvad stiller man op, hvis man ikke har et køligt sted om sommeren...? Er skinken så godt konserveret efter 2 mdr. tørsaltning, røgning og ½ års tørring, at den kan klare at blive opbevaret ved f.eks. 15-20 grader???

Hvor kan man evt. købe 'ben' af en fritgående gris i østjylland til en overkommelig pris?
Jeg mååå....simpelthen snart prøve at smage egen skinke... ::-o: om et halvt års tid eller 1½ år...!?

Et par eksempler og inspiration, som jeg har tænkt mig at kopiere noget fra...

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_7/20090917134425.htm

http://www.lyng-frue.dk/skinken/

Kunne det ikke være en mulighed at Grillbutikken snart også havde et udvalg af bøger om røgning, pølseproduktion mm. i udvalg til salg på siden!?
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Re: Tørret skinke???

Indlægaf JBI » 24. aug 2011, 11:31

PLArnbjerg skrev:Kunne det ikke være en mulighed at Grillbutikken snart også havde et udvalg af bøger om røgning, pølseproduktion mm. i udvalg til salg på siden!?

Tanken har skam været der, og jeg har endda fået tilbud om at forhandle bøgerne fra lyng-frue - som jeg oprigtigt kan anbefale!!! de er rigtig gode, og skrevet på en måde så man bare bliver ved at læse. De er langt mere end blot opskrifter.
Må hellere snart aflægge dem et visit og få bog-aftalen i hus :-))
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf fatti » 24. aug 2011, 20:17

Hvad med at kontakte "bonderøven" jeg har lige set ham
sidde i laden og snifte til sådan en herlig røvballe han selv
havde lavet (uh det var lige før man kunne dufte den herhjemme) ::-P:
/Benny .-)
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf PLArnbjerg » 14. okt 2011, 20:37

Så er der bestilt to skinker til afhentning på mandag ::-o: - så skal de saltes - senere skal den ene røges, men nok ikke den anden...tror jeg, i hverfald er det planen lige nu! Senere skal den hænge og tørre og planen er at de skal spises til en fest i foråret/sommeren. Måske det bliver til 10 års bryllupsdag!? Hvem ved - nu skal de jo også lige modne...Men ::-o: uhm, hvor jeg glæder mig! Så er mine spegepølser nok også sluppet op til den tid :P
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Tørsaltede skinker

Indlægaf PLArnbjerg » 18. okt 2011, 14:38

Jeg har siden sidste år glædet mig til at prøve at lave min egen luftørret skinke.

I går købte jeg på bestilling 2 skinker på godt 10 kg hver med nøgleben. Så i dag skal der gang i 'skinkeproduktionen.

Forberedelser
Tørsalte'kar' klar til modtagning af skinker.jpg

Krydderiblanding 1 til kommende røget og lufttørret skinke.jpg

Krydderriblanding 1
1 spsk. friskværnet hvid peber, 2 spsk. knust hvidt peber, 2 spsk. knust korianderfrø, 2 spsk. tørret hvidløg, 3 spsk. st. Provence krydderiblanding og 1 pose sød Paprika.
Skinken til denne blanding skal efter tørsaltning op til en måneds eller når den er fast, tørres, koldrøges og tørres.

Krydderiblanding 2 til kommende luftørret skinke uden røg.jpg

Krydderriblanding 2
1 spsk. friskværnet hvid peber, 2 spsk. knust hvidt peber, 2 spsk. knust korianderfrø.
Skinken til denne blanding skal efter tørsaltning op til en måneds eller når den er fast hænge og tørre, men ikke røges.

De færdige ben på vægten:
Skinke på 9,715 kg klar til krydderiblanding 1.jpg

Skinke på 9,5 kg klar til krydderiblanding 2.jpg

De færdige skinker gnubbet & dækket af salt og krydderier:

Skinke 1 dækket med ca. 16 kg. salt og krydderiblanding 1.jpg

Skinke 2 dækket med ca. 16 kg. salt og krydderiblanding 2.jpg

Jeg har ud over læsning af diverse bøger om skinker, røgning af diverse kødvarer mm. også fundet denne fine beskrivelse på nettet -
Opskrift på og inspiration til tørret, røget skinke.pdf

Føljeton følger... ::-o:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf lillevang » 29. jan 2012, 12:38

Hvordan går det med produktionen ??????
lillevang
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Reinertsen » 29. jan 2012, 14:42

Hvad gør du når det bliver "varmere" eller når du at få spist skinkerne inden ??
Reinertsen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf PLArnbjerg » 30. jan 2012, 16:16

Lige en update herfra....

Hvordan går det med skinken?????

De hænger fint under mit halvtag og tørrer...omend de havde haft bedre vilkår sidste år, hvor der ikke var så høj en luftfugtighed hele tiden! Jeg er helt sikker på, at den skinke jeg har røget bliver spiselig, men ved endnu ikke med den anden (det konserverer jo også at røge den ved siden af saltningen)...De skulle gerne være tørret noget mere allerede nu, end det som er tilfældet. Vægten er på hhv. Røget:
8,550 kg.; Urøget: 8,950 kg.

2 x tørret skinke.jpg

Hvad gør du når det bliver "varmere" eller når du at få spist skinkerne inden ??

Tanken er at de gerne skal være tørret godt ind, når det begynder at blive varmere i marts. De skulle vist have godt af at hænge min. 5 mdr. for at tørre ind, så de ikke rådner. Saltningen (og røgningen) skal gerne have konserveret dem så meget, at de har det rigtige indhold af salt, så kan de holde - i princippet uendeligt på køl under 10-15 grader med den rigtige luftfugtighed...Hvis det var som i gamle dage, så kunne de hænge i fadeburet vinteren over og når de skulle have lidt røg og tørre mere ind, så blev de hængt op ved siden af kakkelovns skorstenen for at tørre og få lidt røg. Men nu har jeg hverken fadebur, kakkelovn i hus/køkken, så jeg regner med at spise dem ml. maj-september. Måske skal jeg have noget med på camping til sommer... ::-o:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf slagter31 » 26. mar 2012, 13:26

Kan se at du har brugt salt i 1kg`s bøtter. Vil bare sige at man kan købe alm. salt og nitritsalt i 25 kg`s sække ved Kryta! Et krydderifirma på sjælland og de har osse en masse andet godt!

www.kryta.dk

Hilsen Slagteren
slagter31
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf PLArnbjerg » 26. mar 2012, 18:58

Kan se at du har brugt salt i 1kg`s bøtter. Vil bare sige at man kan købe alm. salt og nitritsalt i 25 kg`s sække ved Kryta! Et krydderifirma på sjælland og de har osse en masse andet godt!

www.kryta.dk

Hilsen Slagteren

Tak for informationen...Det vil jeg lige tjekke ud :o. Nu er alm. salt jo ikke det dyreste i verden og jeg bor jo ikke på Sjælland, men det kan være der er noget at spare - for så er det jo tjent! :P
Selvom jeg bor i Østjylland, så er der stadig nooogeeeet Vestjyde tilbage i mig 8-)
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til Røg og pølsevarer