7 slags spegepølser (ca. 30 kg.) og andet godt...

Alskens slags pølser samt røgede sager.

Redaktør: JBI

7 slags spegepølser (ca. 30 kg.) og andet godt...

Indlægaf PLArnbjerg » 14. okt 2011, 13:13

Jeg har drømt om at lave spegepølser helt siden, jeg blev bidt af mulighederne med en grill og fik fat i en weber og dertilhørende smoker. Jeg har tit lavet hjemmelavede pølser på alm. svinetarm, men drømt om mere end det og alm. kold-røgningsvarer ala bacon, and, mørbradhoveder, skinker mm. Jeg har selvfølgelig ikke forspildt én chance og fortalt om min længsel til hele venneflokken :lol:

'Sand lederskab ses ved, om nogen følger efter'

En ven af mig ville gerne udleve drømmen om at producere egne spegepølser til børnenes madpakker for et halvt år ad gangen sammen med mig og syntes at nu skulle det være!!!!

Så i lørdags var vi fire gutter, min ven og en han havde på besøg i weekenden, min bror og jeg.

Jeg kom med et udkast til dagen, hvor jeg tænkte der var muligt at nå 6 slags pølser, som vi så efterfølgende kunne vælge ud af, og så kunne vi få lidt erfaring at dele ud af, når vi en gang i fremtiden skulle folde det ud i fuld flor og lave pølsekursus for omgangskredsen...Dagen var starten på ÅVM's Røgelaug...

Jeg valgte følgende typer pølser:
Chorizo fra Camilla Plum http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_de ... 121018.htm
Sønderjysk fra bogen Spegepølser - En rejse i europæisk kultur og tradition v. Lene Fruelund s. 121
Landsalami fra bogen Hjemmelavede pølser v. Karl-Friedriech Schmidt s. 58
Landjægerpølse fra samme bog. Samme side.
Hvidløgsspegepølse fra samme bog. Samme side.
Peberspegepølse fra bogen Saltining og røgning v. Preben Madsen s. 103
Joe's Nuts - Ud fra egen fantasi og ingredienser...

Jeg købte 25 kg. kød og spæk ind og så var det ellers ud over stepperne....

Forinden havde vi været i kontakt med JBI og lejet pølsestupper, lynhaker og blandekar, hvilket var en stor hjælp.

Nu har pølserne hængt smukt til tørre og jeg er i skrivende stund i gang med første rygning af nogle af pølserne. Vejret skulle lige være til det!

Processen i billeder :D
Gå aldrig ned på 'gear' og ingredienser.jpg

Krydderiblandingerne til de 7 slags spegepølser vejes og blandes.jpg

Kød og spæk præpareres.jpg

Kød klar til kødhakkeren.jpg

Kødet blandes i blandekar - lejet hos JBI.jpg

Så er den færdige fars til Chorizo klar til frys imens de resterende pølsefars gøres klar.jpg

Stopperen lejet hos JBI gøres klar.jpg

Der pjattes lidt undervejs ;-).jpg

En hård fødsel.jpg

Pølser a ca. 850g.jpg

Pølserne mærkes.jpg

Billede af de færdige spegepølser.jpg

Så hænger de ca. 40 spegepølser, så fint i et skab og tørrer på vej mod koldrygning.jpg

Så skulle man tro, at vi kunne hvile på laurbærbladene med dén produktion, men nej! Vi havde også lige fået (mod betaling efterfølgende i naturalier) 2 hængebugsvin, som skulle parteres og eksperimenteres med .-Y

To hængebugsvin, døde ved 'piletræf'.jpg

Peter parterer 2 x hængebugsvin som bruges til bla. Lomo og Pancetta.jpg

Camilla Plums Lomo - af kød fra kam, forben og bagben fra hængebugsvin.jpg

Camilla Plums Pancetta - af kød fra kam, forben og bagben fra hængebugsvin.jpg

Da klokken nærmede sig kl. 20 skulle vi smage lidt gris og produktionen stoppede...Der blev lagt kød i fryseren til en hold hjemmelavet pølser på svinetarm og fedt mm. til leverposteg produktion...

Èn fantastisk og produktiv dag, men nok lige lovlig meget på én gang...men erfaringer rigere.... :lol:

Vil lægge opskrifter og flere billeder ud af røgning, modning mv. den kommende tid...

Bøger til inspiration:

Kringelbachs Salte- og Røgebog - Jeg har ikke kunnet købe den, men har den liggende som pdf., hvis nogen skulle være interesseret!?
Karl-Friedrich Schmidt Røgning af Skinker og andre røgvarer - Jeg har ikke kunnet købe den, men har den liggende som pdf., hvis nogen skulle være interesseret!?
Karl-Friedrich Schmidt Hjemmelavede Pølser - Jeg har ikke kunnet købe den, men har den liggende som pdf., hvis nogen skulle være interesseret!?
Preben Madsen Saltning og Røgning
Lene Fruelund Spegepølser i en europæisk kultur og tradition - Denne kan i særdeleshed anbefales at købe!!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Re: 7 slags spegepølser (ca. 30 kg.) og andet godt...

Indlægaf JBI » 14. okt 2011, 16:09

Det er bare SÅ FLOT gået!!! er du gal det ser flot, godt og super lækkert ud!!
Fantastisk det bare lykkedes for jer i første "forsøg" det skal i sq ha .-) for.

Faktisk er jeg så imponeret, at jeg (http://www.grillbutikken.dk) gerne sponserer gratis vakuumposer når i er helt færdige så jeres flotte arbejde kan præsenteres på den bedste, og pæneste måde over for jeres venner og familie!
I kan naturligvis også låne en vakuumpakker uden beregning såfremt i ikke har en i forvejen ;)

MEN...... Husk lige en lille smagsprøve til mig når i henter poser og vakuumpakker :D
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf PLArnbjerg » 14. okt 2011, 19:17

JBI skrev:Faktisk er jeg så imponeret, at jeg (http://www.grillbutikken.dk) gerne sponserer gratis vakuumposer når i er helt færdige så jeres flotte arbejde kan præsenteres på den bedste, og pæneste måde over for jeres venner og familie!
I kan naturligvis også låne en vakuumpakker uden beregning såfremt i ikke har en i forvejen ;)

MEN...... Husk lige en lille smagsprøve til mig når i henter poser og vakuumpakker :D

Tak for det JBI - Det tilbud tager vi gerne imod :!: Tror nok der kan falde eeeen liiiilleeee skive af til dig også ;) :lol: af de 7½ kg. pr. mand :lol:
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf jan s » 15. okt 2011, 07:21

imponerende laver selv spegepølser med 2 naboer men når vi har lavet pølser af 30 kg kød så er vi færdige
også lige to svin ekstra sikken en dag
jan s
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: kævlinge sverige

Indlægaf PLArnbjerg » 15. okt 2011, 17:08

jan s skrev:imponerende laver selv spegepølser med 2 naboer men når vi har lavet pølser af 30 kg kød så er vi færdige
også lige to svin ekstra sikken en dag

Når det skal være, så kan man ligeså godt lave en stor portion - sådan har jeg det altid, når jeg laver noget mad-relateret.

Vi blev jo også godt hjulpet på vej ved at have noget godt værktøj - ellers havde vi nok ikke skrævet over helt så meget :roll:

Det var også først da vi havde bestilt kødet hos en slagter, at vi pludselig blev tilbudt to svin :D
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf knoltot » 16. okt 2011, 11:34

det ser rigtig godt ud ::-P:
M.V.H
Thomas
knoltot
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hurup thy

Indlægaf hils » 16. okt 2011, 13:43

Hejsa det var et spændende projekt i har gennemført, tillykke med det.
Glæder mig til at se opfølgning med opskrifter. Er det muligt at få dine pdf filer, som du beskriver i din indledning, evt. her på siden, der er sikkert ange, der er interesseret
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Godthåb 9230
GNV Region: nord

Indlægaf p-sen » 16. okt 2011, 14:40

Ser godt nok lækkert ud.
stort :-v her fra.

jeg vil også meget gerne have de der pdf filer.
p-sen
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Hasselager
GNV Region: Region midt

Indlægaf jan s » 17. okt 2011, 18:01

ja tak gode opskrifter på spegepølser kan man ikke få nok af ::-o:
jan s
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: kævlinge sverige

Indlægaf nicolajs » 21. okt 2011, 16:56

Jeg er bestemt også frisk på de PDF'er
nicolajs
Team
Team

GNV Region: Hovedstaden

Næste

Tilbage til Røg og pølsevarer