Røget Peberbacon

Alskens slags pølser samt røgede sager.

Redaktør: JBI

Røget Peberbacon

Indlægaf PLArnbjerg » 18. okt 2011, 15:16

Når jeg nu alligevel har gang i røgeovnen for at koldrøge for tiden, så kunne jeg jo også lige...lave et par stykker bacon. Jeg har før lagesaltet bacon på kogt krydderblanding og salt, men nu skulle jeg lige prøve noget nyt!

Jeg har tørsaltet 2 stk. ribensteg på opskriten:
50g groft salt og 1 tsk. farin pr. kile + lige lidt ekstra salt efter stykkerne er blevet lagt i kar. Derudover har jeg bare forsøgt mig med 2 spsk. knust korianderfrø, 2 spsk. knust hvide peberkorn og 2 spsk. friskkværnet hvide peberkorn. Det skal vendes/gnides med blandingen dagligt i en uge ifølge min inspiration fra opskrift på tørsaltet bacon fra siden http://www.skaal-um.dk. Baggrunden for dette projekt med meget peber tilsat er, at jeg engang så programmet 'Nak & æd', hvor de brugte et stykke peberbacon. Jeg troede man kunne lave noget sådant ved ekstra tilsætning af hele peberkorn kogt med krydderiblanding til lagesaltning, men det gav kun en lille bismag af peber, sidst jeg prøvede :( . Derfor tænker jeg, at det må kunne gøres på denne måde og måske tilsætte friskkværnet peber i evt. vacumpakning efterfølgende, hvis dette forsøg med masser af peber tilsat tørsaltningen ikke har den tilsigtede virkning... :cry:

Peber og chili har på lige fod med f.eks. sukker og salt - kun været en dejlig smagsforstærker til maden... :P
Citat: PLArnbjerg :lol:

Krydderriblanding til Peberbacon.jpg

2 x ribbensteg udbenet - klar til at blive til bacon.jpg

Kommende Peberbacon på 2,2 kg klar til tørsaltning m. krydderier og salt.jpg

Føljeton følger... ::-o:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Tilbage til Røg og pølsevarer