Hjemmelavet Enebær røgflis.

Alskens slags pølser samt røgede sager.

Redaktør: JBI

Hjemmelavet Enebær røgflis.

Indlægaf hils » 15. nov 2012, 11:56

Punkt 1. En tur på heden her i vinterhalvåret( så er der mindst væde i enebærriset) bevæbnet med en god havesaks.
Finder et sted hvor du kan forsyne dig med enebærris uden du gør vold på naturen, bemærk det er tilladt at plukke løv i staten skove og hedearealer, så længe det er til privat brug)

Punkt 2.Finder en nabo der har en have kompost kværn og får helle bundet hugget til flis.

punk 3. Tørring: her kommer det sjove: Beder konen om at finde et gammelt dynebetræk uden huller. Fylder det med enebærflis i en mængde, der kan være i din tørretumbler, husk lige at binde for det, inden du sætter tørretumbleren på skabstør program og sætter igang . Så er det bare at vente til den stopper af sig selv, så har du den fineste røgflis du kan bruge i røgovnen som krydderi til dine røgvarer.
Jeg er overbevist om svampesporer bliver dræbt ved denne metode, og det giver en dejlig duft af skov i bryggerset.
god arbejdslyst
Hils
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Godthåb 9230
GNV Region: nord

Re: Hjemmelavet Enebær røgflis.

Indlægaf wetle » 15. nov 2012, 16:00

hvad siger konen til at hendes tørretumbler lugter af skov? og hvad med næste portion tøj, kommer det også til at lugte eller sker der ikke noget?
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Re: Hjemmelavet Enebær røgflis.

Indlægaf hils » 15. nov 2012, 19:09

wetle skrev:hvad siger konen til at hendes tørretumbler lugter af skov? og hvad med næste portion tøj, kommer det også til at lugte eller sker der ikke noget?

Tro det tumbleren lugtede kun lidt af skov efter tørringen. Jeg gav den så nogle minutter uden ris for at blæse alt støvet ud i filteret.

så kom der lige en prøve dug som konen lige havde vasket.lugtede den så? nej den duftede let af renhed og og et strejf af skov, men ikke mere en jeg straks tog resten af de ny vaskede duge og tørrede dem! tro jeg undgik en" skideballe .-s ."
hils
hils
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Godthåb 9230
GNV Region: nord

Tilbage til Røg og pølsevarer