Røgning af bacon

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Re: Røgning af bacon

Indlægaf LasseT » 15. aug 2013, 10:53

Jeg påtænker mest at bruge det for netop at minimere risikoen for pølseforgiftning som jeg anser som betydeligt større end risikoen for kræft eller overdosering. Vi spiser nitrit dagligt bare vi køber en pakke pålæg i Brugsen, så derfor anser jeg det ikke som videre problematisk selv at tilsætte det i små mængder.
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Indlægaf Styrmand » 15. aug 2013, 11:01

Hyggegnuen skrev:Hvorfor overhovedet bruge nitritsalt i jeres produkter ? Jeg tillader mig at antage at I har en vis køkkenstandard så I normalt ikke har problemer med pølseforgiftning :-) og er det kun af farvehensyn så væn jer istedet til den mere grå nuance som er den ÆGTE vare.
Jeg gør det aldrig og plejer ikke at have problemer med maden, det er kræftfremkaldende nok i forvejen at spise røgvarer, så er der grund til at tilsætte yderligere ?

Men som flere skriver ( smag og behag ) , syntes dog det er unødvendigt.

Mvh Thomas

Ps. for dem som evt. ikke skulle kende til risikoen så hæfter jeg lige lidt info ved....så kan I jo selv afgøre om I syntes I har lyst til at have sådan en sæk stående

Nitrit er giftigt. Hvis man får for meget, vil det forbinde sig med blodets røde blodlegemer, så de ikke kan transportere ilt. Man kan risikere at dø af indre kvælning. Især spædbørn er følsomme over for nitrit. Med kravet om, at man kun må bruge nitrit i form af nitritsalt (se ovenfor under beskrivelse), er der taget højde for denne akutte effekt, og den er ikke noget problem i forbindelse med fødevarer. Derimod er der rejst andre sundhedsmæssige spørgsmål i forbindelse med brug af nitrit i fødevarer. Nitrit kan nemlig under særlige omstændigheder danne nitrosaminer med forskellige kvælstofholdige stoffer, de såkaldte aminer, som findes naturligt i både maden og kroppen. Nitrosaminer er en stor gruppe stoffer, hvoraf mange hører blandt de kraftigst virkende kræftfremkaldende stoffer, man kender. De har givet kræft i samtlige forsøgsdyr, man har testet. Der er endnu ikke noget direkte bevis for, at de også er kræftfremkaldende for mennesker, men det er meget sandsynligt. Der kan dannes små mængder nitrosaminer i kødvarer behandlet med nitrit, især i stegt bacon.

Hvad mon vingummi, cola, rødepølser mm indeholder ???

Denne debat har været fremme jeg ved ikke hvor mange gange, og resultatet er det samme hvergang. Det står folk frit for om de vil bruge det eller ej. Mener man det er farligt, jamen så lad da være med at bruge det.
Styrmand
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Hyggegnuen » 15. aug 2013, 12:44

LasseT skrev:Jeg påtænker mest at bruge det for netop at minimere risikoen for pølseforgiftning som jeg anser som betydeligt større end risikoen for kræft eller overdosering. Vi spiser nitrit dagligt bare vi køber en pakke pålæg i Brugsen, så derfor anser jeg det ikke som videre problematisk selv at tilsætte det i små mængder.

Fair nok at du vil undgå pølseforgiftning, det undgår du i stort omfang jo også ved at bruge alm. saltning, botulisme er ikke udbredt ::-P:

Det kommer jo an på hvad man hælder i hovedet , men fordi du får nitrit fra andre varer er det jo ikke det samme som at så skal der bare nitrit i alt.

Min pointe var mest hvorfor tilsætte det, når du sagtens kan salte uden, og med glimrende resultater.

Jeg selv foretrækker så lidt af tilsætning som muligt, og istedet for at stoppe alt muligt skidt i maden for at man kan undgå lidt mug på kanterne, så spis da friske varer.

Det holder jo alligevel i månedsvis med røgning og lagesaltning blot ved salt og sukker.

Mvh Thomas
Hyggegnuen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf brianmøller » 15. aug 2013, 17:13

Hvis du gerne vil købe noget af mig, så bor jeg i Fredericia; men kører hver dag til Odense C, 100 meter fra rådhuset. Send mig en pm med tlf.nr og lign. så finder vi ud af noget.
brianmøller
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf flemming95 » 30. jul 2016, 03:36

:oops: Godmorgen folkens

jeg har sådan 2 stk borniak uw 150 med røggenerator til

jeg har i aften /nat lavet makrel filet .

men men kan det passe at de skal have 12 timers røg inden de er færdig
jeg kan overhovdet ikke få min røgvare til at tage imod røg

de er blevet tørt 6 timer

er der nogle der kan fortælle hvad pokker jeg gør forkert

hilsen Flemming
flemming95

Indlægaf fatti » 5. aug 2016, 19:10

Neie hvor sker der da ikke en dyt herinde.
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Indlægaf Skureal » 20. jul 2018, 08:48

The information provided by this site is subject to change. It is a supportive thing
Skureal

Foregående

Tilbage til JBI-Smokere