Fedtet brænder og flamberer....på en ikke hensigttig måde...

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Fedtet brænder og flamberer....på en ikke hensigttig måde...

Indlægaf PLArnbjerg » 5. maj 2011, 19:08

Jeg grillede i weekenden og fordi jeg synes, at temperaturen tit falder efter en times stegning fra ca. 250 grader til 180-200 grader i hhv. weber one touch 57 med eller uden JBI-smoker på 1 hold kul i weber grillstarter, tænkte jeg, at nu skulle der skrald på, så jeg fyrede op i dobbelt så stor bunke kul i selve grillen. Resultatet var en højere temperatur på 350 grader 8-). Jeg startede med at grille et stykke hjemmerøget skinke med svær og stor fedlag på nederste rille, men der gik hurtig ild i den, fordi fedtet brændte og gav store flammer i grillbakken under stegen :? . Det skal siges, at jeg delte grillen op, så kullene lå i den ene ½ 'side' og grillbakken under stegen i den anden - forsøgte derefter med at lægge stegen længere op i JBI-smokeren hhv. uden en bakke, som så førte fedt og ild ned i askesamleren i stedet og dernæst direkte over kullene som gav en del røg og flammer....Er der andre der har oplevet noget lignende og ville noget vand i bakken (kun lidt, så det ikke sænker temperaturen) hindre den høje forbrænding af fedtet eller må jeg sænke temperaturen ved færre kul eller indirekte varme i 2 'sider'?

Det var ellers fedt med varmen - stegen blev hurtig stegt og var super saftig ::-o: - stegte også et hold hjemmelavede pølser af hakket nakke-filet, bacon, hvidløg, løg og tørrede tomater på grisetarm, uhmmm ::-P:
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Re: Fedtet brænder og flamberer....på en ikke hensigttig måd

Indlægaf wetle » 7. maj 2011, 12:14

jeg har tidligere haft delt mine kul ved hjælp af et par flisestumper, imellem fliserne stillede jeg så en drypbakke.
På den måde blive bakken skærmet for den værste strålevarme, og i min opstilling gik der ikke ild i noget.

Skal lige siges at jeg bruge en dancook, men vil tro at princippet også virker i en weber.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf PLArnbjerg » 8. maj 2011, 09:29

Hej Wetle
Jeg plejer også normalt at have den opstilling, du beskriver, dog uden afskærmende sten, hvilket ikke plejer at give ild i bakken. Hvad var temperaturen i din grill med din opstilling?

Jeg vil prøve at afskærme næste gang, for at se om det ændrer resultatet.

Er der egentlig nogen på dette forum som ved, om diverse animalske fedt brænder ved samme temperaturer?
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Indlægaf wetle » 9. maj 2011, 20:25

PLArnbjerg skrev:Hej Wetle
Jeg plejer også normalt at have den opstilling, du beskriver, dog uden afskærmende sten, hvilket ikke plejer at give ild i bakken. Hvad var temperaturen i din grill med din opstilling?

Jeg vil prøve at afskærme næste gang, for at se om det ændrer resultatet.

Er der egentlig nogen på dette forum som ved, om diverse animalske fedt brænder ved samme temperaturer?

Jeg må tilstå at jeg ikke har den fjerneste ide om hvad temp. er i min grill, jeg har ingen termometer, så jeg kører efter fornemmelsen.

Dog kan jeg sige at min kulrist ligner et bakkelandskab, så der har da været lidt varmt i grillen :P
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Tilbage til JBI-Smokere