nybegynder spørgsmål igen igen

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

nybegynder spørgsmål igen igen

Indlægaf cniels85 » 19. maj 2011, 11:29

Hej, jeg er ny er i dette forum, og jeg her derfor et nybegynder-spørgsmål om JBI-smoker og Røgekit.

Jeg har læst en del her inde, men jeg må tilstå at jeg stadig er lidt forvirret om hvad jeg skal bruge/købe.

Jeg kan forstå at man skal have en JBI-smoker, hvori man kan lave diverse stege, pulled pork osv. Er det korrekt forstået?

Men hvis man så gerne vil røge pølser af forskellige slags, skal man så have røge-kittet? Kan man ikke røge pølser uden dette kit? er der ikke plads nok eller??

Jeg synes det bliver meget højt hvis man både skal have en Smoker og et Kit ovenpå hinanden. Kan man evt. "nøjes" med at indsætte røgringen i Smokeren når man skal røge pølser, og derved undgå den bliver så høj, eller vil det give problemmer? Og kan nøjes med at købe røgringen alene?

Jeg beklager de mange nybegynder spørgsmål, men jeg håber et kyndigt hoved kan opklare mit mysterium.
;) ;)
cniels85
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Geografisk sted: Stavtrup
GNV Region: østjylland

Re: nybegynder spørgsmål igen igen

Indlægaf nikodk » 19. maj 2011, 13:11

du kan godt ryge pølser uden røgkit, men det er væsentlig lettere at styre temperaturen ikke bliver for høj, hvis du laver det høje tårn.
Inden jeg satte tårnet på, havde jeg lidt bøvl med at holde temperaturen nede.
nikodk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Kirke Såby

Indlægaf Lennie » 19. maj 2011, 18:24

Man kan sagtens bare sætte røgringen i smokeren når man røger. Det er sådan jeg plejer at gøre. Det er nu mest fordi, min grill med smoker står rimeligt udsat for vinden fra vest, og den bliver jo ikke ligefrem mere stabil, jo højere den er, så derfor! Men som sagt, så kan det sagtens lade sig gøre.
Hilsen
Åse
Brugeravatar
Lennie
Grillklub medlem
Grillklub medlem

Geografisk sted: Dronninglund, Nordjylland
GNV Region: Region Nordjylland

Indlægaf JBI » 19. maj 2011, 20:11

Jeg bruger slet ikke grillen når jeg røger pølser... sætter blot røgekittet i smokeren og sætter det hele på 3 stk. mursten på jorden.
røgen stiger jo opad, så der kommer ikke røg ud forneden .
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf nikodk » 20. maj 2011, 10:20

meget smart at undlade at bruge grillen, når der blot ryges pølser, for der er godt nok højt til toppen med grill under.

men det dur ikke rigtig, hvis der skal koldryges natten over, for så er det jo noget lettere for små insekter og lign, at finde vej til maden?

Kunne du JBI ikke få lavet nogle gode smuldbakker, der passer i dimentionen til dine smokere. Jeg ved godt jeg bare kan finde en gammel bradepande eller lign, men vil gerne have en "rigtig" bakke dertil.
nikodk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Kirke Såby

Indlægaf JBI » 20. maj 2011, 11:22

Det kunne jeg jo godt, men jeg syntes det er unødvendigt...
Find da nogle på loppemarkeder og den slags steder, de koster 3-10 kr. pr. stk. og kunne ikke fungere bedre.

Der er i øvrigt et Mega stort kræmmermarked i tangkrogen i Århus i dag hvor der med garanti er en masse egnede sager (kan godt se du ikke bor i Århus, men måske andre manglede det samme :-)) )
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf cniels85 » 8. jul 2011, 12:40

Hej igen, og tak for jeres svar.

Jeg tror jeg vil købe mig en Smoker, da jeg kan forstå at jeg kan lave det hele i denne, er det rigtig forstået?

Jeg vil gerne kunne lave f.eks. pølser, varmrøget laks, pulled pork, bacon og som jeg forstår det, kan jeg lave alle disse dejlige ting i en Smoker. Er det rigtig forstået?????

Jeg tror også jeg vil have et Røge-kit, men ville gerne lige vente lidt, og som jeg kan læse er den ikke en nødvendighed for at lave de retter jeg gerne vil, kittet er bare med til at gøre det en del nemmere. Er det korrekt forstået???

Håber i kan hjælpe mig med mine sidste afklarende spørgsmål inden jeg investerer. Takker!!!!

Hilsen Claus
cniels85
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Geografisk sted: Stavtrup
GNV Region: østjylland

Indlægaf JBI » 8. jul 2011, 16:59

Hej.
Det hele er korrekt tolket, og som du skriver er det ikke strengt nødvendigt med et røgekit til at starte med...
Du er velkommen til at kigge forbi for en snak og se på sagerne inden du beslutter dig :-))
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf Speedi » 8. jul 2011, 17:34

og hvis du bor i det nordjyske er du også velkommen her
Mvh

Christian

Team Grillklubben og Grillbutikken - velkommen i klubben!
Husk at besøge http://www.grillbutikken.dk
Speedi
Team GB
Team GB

Geografisk sted: Aalestrup
GNV Region: Midt- og Nordjylland

Indlægaf Styrmand » 8. jul 2011, 17:54

Hejsa

Jeg har en smoker og har med stor succes røg bacon, mørbrad og pølser i den. Har dog kun koldrøget om natten i den for at holde temperaturen nede, og det var i maj.
Styrmand
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til JBI-Smokere