JBI Smoker, Weber wok og pulled pork

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

JBI Smoker, Weber wok og pulled pork

Indlægaf brianmøller » 23. jun 2011, 19:41

Hej
Jeg var så heldig at få en JBI Smoker i fødselsdagsgave. Nice, den er indviet med lidt simpelt slow cooking.
Jeg skal have pulled pork på lørdag så den skal over i grillen lørdag morgen evt. meget sent fredag aften / nat.
Jeg har tidligere lavet PP på en alm Weber 57CM uden problemer. Det har taget mellem 10 og 13 timer. Der har jeg anvendt "Ring of Fire"
Nu har jeg smokeren og jeg har en Weber Wok-indsat (ind med den i stedet for risten) og så tænke jeg at jeg ville sætte den ind i stedet for en rist, hvor jeg har placeret et fad med vand. Wokken ville jeg så fylde med vand.
Min bekymring er nu det her vand ender med at køle det hele ned så det ender med at det ikke bliver vamt nok i toppen af Smokeren.

Ender jeg med at have et problem med at anvende wokken eller skal jeg bare forvente at det her kommer til at tage længere tid hvis jeg sætter wokken ind i stedet for en folie-bakke (på en rist) med vand ?

PS. Hvis det er for kryptisk skrevet så sig til :)
brianmøller
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: JBI Smoker, Weber wok og pulled pork

Indlægaf Fotowig » 23. jun 2011, 20:31

Wokken synes jeg er en dårlig idé. Ikke så meget på grund af vandmængden, men på grund af at den dækker hale af for kullene. Det bedste du kan gøre er at have briketter i den ene briketholder og lægge nogle tændte oveni de utændte briketter. Læg din nakkefilet på øverste rist og stil en drypbakke halvt fyldt med vand på den midterste. Du skal ikke have den nederste rist (altså den der er der normalt), så kan du nemlig nemt komme til at lægge lidt flere briketter på undervejs hvis det bliver nødvendigt.
Ovennævnte fremgangsmåde har jeg selv brugt flere gange, med succes.
Stor hilsen
Fotowig
---------
Jo bedre man bliver til at grille, jo værre går det når det går galt! (Jeg er åbenbart ved at være RET god) :-)
Brugeravatar
Fotowig
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 4653 Karise
GNV Region: Sjælland

Indlægaf PLArnbjerg » 24. jun 2011, 20:07

Hej Brian
Jeg har tidligere skrevet om mine 5 pulledpork for nylig her på siden i JBI-smoker, som tog 9 timer, hvor jeg satte vand ind i ovenfastfad midt i min 'ring of fire'. Vandet var kogende, da det blev sat ind, hvilket gjorde, at temperaturen hurtig steg. Dermed kunne jeg hurtigt få indstillet spjældende, så temperaturen lå på 80 i starten og senere rimelig fast på 125 grader. Jeg ville fint kunne bruge en wok med vand, men den skulle stilles enten i midten af ringen af kul eller på 1. el. 2. rist. Jeg har to termometre på min - én over lågen og en i låget og de viser ca. samme temperatur, så du behøver ikke bekymre dig om temperaturen i toppen...varmen stiger jo opad ;)

Jeg har lavet langtidsstegning med meget kød på grillen 2 x og det har været med samme opstilling og ca. samme tid 8-9 timer!!!

Jeg plejer at lægge 3 kul ud fra siden og dernæst 2 kul ovenpå hele vejen rundt. Jeg starter med 10-15 rødglødende kul i den ene ende af min ring. Ovenpå kullene lægger jeg klumper af rygeflise, krydderier, friske og tørrede krydder urter. pga. af flise mm., så kan temperaturen til tider hoppe lidt frem og tilbage, men det må man tage med....jeg plejer for en sikkerheds skyld på et tidspunkt at lægge lidt flere kul til ringen, men det plejer ikke altid at være nødvendigt...
Egen grillmad er nu det bedste.
Koldhævet brød med skorpe - bagt på surdej og sten er en herlig spise.
Saltet (tør og lage), røget, tørret kød af enhver art smager laaaaaaaangt bedre end det, som man kan købe sig til indenfor en normal husholdning...
Brugeravatar
PLArnbjerg
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Tilst
GNV Region: Region Midt

Indlægaf lunabryg » 9. apr 2012, 13:41

Jeg har brugt webers 47 cm wok til min smoker til en gang porchetta hvor jeg sluttede af med en kasette med kul på øverste rist for at gøre sværen sprød. det virkede ret godt og holdt min temperatur nede. med 47 cm wokken til min 57 cm grill er det faktisk ok. Så det vil jeg gøre igen :-)
lunabryg

Tilbage til JBI-Smokere