Kan man bruge Webers grillspyd og moter?

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Kan man bruge Webers grillspyd og moter?

Indlægaf OleT » 23. mar 2012, 10:11

Hej

Jeg har et rotisserie fra Weber, som jeg har haft stor glæde af. Specielt efter jeg har fået tætnet rillen mellem forhøjerringen og bunden af grillen.

Men jeg tænker alligevel på at købe mig en JBI-smoker, da den giver flere muligheder, end hvad jeg har nu. Desuden lyder det også som om, at JBI-smokeren er af noget højere kvalitet, end Webers forhøjerring.

Hvor meget vil jeg skulle købe? Kan jeg nøjes med at købe JBI-smokeren, og så bruge mit Weber spyd og Weber motor, eller vil det ikke passe sammen? Umiddelbart kan jeg ikke lige se, hvordan motoren skal kunne sidde på, og så vidt jeg kan se, skal spyddet sættes fast inde fra smokeren, så træhåndtaget kommer måske i vejen?

Så vidt jeg kan se, er det faktisk en smule mere omstændigt, at sætte spyd på JBI-smokeren, end det er på Webers rotisserie. Jeg er jo vandt til, at jeg kan sætte kød på spyddet, og så bære spyddet i håndtaget ud til grillen - sådan kan man vist ikke gøre med JBI-smokeren? Pointen er her, at jeg ikke rører ved kødet, efter jeg har sat det fast på spyddet og at jeg ikke brænder fingrene, når jeg tager spyddet af igen. Men det er måske ikke rigtigt noget problem i praksis?

Håber på kommentarer fra jer der kender JBI-smokeren, og evt. også fra en der kender til begge systemer

Mvh.
Ole
OleT
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Re: Kan man bruge Webers grillspyd og moter?

Indlægaf JBI » 23. mar 2012, 11:51

Hejsa.

Hvis du allerede har Webers rottiserie og har tænkt dig at beholde den, er der ingen grund til at tilkøbe motor, spyd mv. til smokeren...
Om det roterer i Webers eller min (JBI-smokeren) giver ingen smagsforskel.
Smokeren giver (som du sikkert er klar over) derudover mange muligheder for indirekte tilberedning, mulighed for at lave meget af gangen med god plads osv.
Om nødvendigt kunne dit spid og motor tilpasses smokeren, men som skrevet vil du ikke opnå noget særligt ved det.
Spar pengene til motor, spid, gafler, eller brug dem i stedet på en 10kg. tung støbejernsrist til at have i bunden af smokeren, eller blot i grillen når der skal skal grilles store bøffer.

Go´grillweekend .-x
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf OleT » 26. mar 2012, 13:44

JBI skrev:Hvis du allerede har Webers rottiserie og har tænkt dig at beholde den, er der ingen grund til at tilkøbe motor, spyd mv. til smokeren...
Om det roterer i Webers eller min (JBI-smokeren) giver ingen smagsforskel.

Tak for svaret.

Jeg kan godt regne ud, at smagen vil være den samme - uanset om jeg roterer med den ene eller den anden. :-)
Det er alt det andet, der tiltaler mig med JBI-smokeren. Her tænker jeg på lågen, muligheden for at have flere hylder og specielt også det med at den, efter hvad jeg har læst, passer bedre ned i grillen og dermed kan man bedre styre luftindtaget.
Det var fx muligt for mig, at lave pulled pork med mit Weber rotisserie hen over 21 timer i denne weekend. Så jeg kan altså godt styre temperaturen, men det kræver en del opmærksomhed undervejs. Jeg gætter på, at det ville være nemmere, hvis forhøjerringen passede bedre ned i grillen.

Hvis jeg køber en JBI-smoker, forestiller jeg mig, at jeg vil nøjes med at bruge den og altså ikke længere bruge min Weber rotisserie ring. Så vidt jeg kan læse ud fra dit indlæg, kan jeg dog ikke lige umiddelbart genruge Webers spyd og motor, så jeg vil altså også skulle købe de dele med, hvis jeg køber en JBI-smoker.
Det betyder jo så, at jeg i stedet vil kunne sælge hele mit Weber rotisserie-sæt som en samlet pakke. Så det går jo nok.

Jeg er i hvert fald sikker på, at jeg ville have valgt en JBI-smoker frem for det jeg har nu, hvis jeg havde læst om JBI-smokeren inden jeg købte mit rotisserie fra Weber :-)

Nå, jeg må se om jeg skal vælge at skifte det hele ud :)

Venlig hilsen
Ole
OleT
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Indlægaf JBI » 26. mar 2012, 15:51

Du siger bare til, der er masser på lager.
Du er også velkommen til at komme forbi grillbutikken.dk og kigge nærmer på dem.

Der er mange muligheder i den... En hyggedag i haven med børnene hvor man laver paella, og smokeren er fyret op med brænde :-))

Billede
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf lunabryg » 9. apr 2012, 13:35

Skal man have en Bobcat når man griller. Gør den noget for smagen ;-)
lunabryg

Indlægaf wetle » 9. apr 2012, 17:30

en bobcat bruges til at hente brændsel til det rockerbål ved siden af smokeren, den er således uundværlig i denne sammenhæng :lol:
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf JBI » 10. apr 2012, 08:17

Hehe... man må jo ikke gå ned på grilludstyr, ej heller tunge "havemaskiner".
Bare tanken om at skulle ligge nyt ral på gårdspladsen, hive et træ op eller lign. uden Bob´s hjælp giver mig sved på panden :-))
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf Erik Poulsen » 29. okt 2014, 20:01

Er der der noget, som har fundet løsningen på, at sætte weber motoren på smokeren?
Mvh
Erik
Erik Poulsen
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Tilbage til JBI-Smokere