Et par spørgsmål før jeg køber

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Et par spørgsmål før jeg køber

Indlægaf Bagge » 29. jul 2012, 10:30

Hej i grillklubben :)

Nyt medlem her, forsøgte mig i går med et stykke Pulled Pork på min weber performer (ringtænding), den var på 92 grader allerede efter 10 timer hvilket nok skyldes jeg flere gange var nød til at være over grillen da den havde tendens til at løbe op på 120 grader og ikke de ønskede 100 grader.

Mit spørgsmål er nu, jeg er blevet overtalt af kæresten til at lave Pulled Pork til en kombineret dobbelt fødselsdag og færdigfest :) der snakker vi 30 mennesker og planlægger at ligge cirka 12 kg på grillen, hvilket jeg umiddelbart ikke har plads til i min performer.

Jeg er derfor særdeles interesseret i en JBI-smoker, er det alene med denne enhed nemmere at styre temperaturen eller er smokeregulatoren en stor fordel? Den er vist desværre udsolgt? ØV.

Yderligere ville en guide til så lidt som mulig løbende indblandning i grillningen fra min side være rart, hvordan tændes der op, hvor skal kul/briketter/rørtræ/vandbad/kød placeres?

Jeg ville gerne opnå low'n'slow ved 100 grader stabilt :)

Og var godt nok blevet meget lun på smokeregulatoren, men festen er allerede om 2-3 uger ved nogen om den kommer på lager igen inden? ville jo også gerne forsøge mig først herhjemme inden den store dag :)

På forhånd tak, og fortsat god søndag.
Bagge
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: Et par spørgsmål før jeg køber

Indlægaf JBI » 29. jul 2012, 12:28

Hej, og velkommen i grillklubben :-))

Der er pt. ikke planer om at genoptage fremstillingen af smokegulatoren, men det kommer måske senere på året.
Du kan sagtens lave 12 kg. nakkefilet uden problemer! der er god plads, og det er nemt at styre temperaturen pga. den store volume. Det gøres let via bundspjæld, topspjæld og evt. et vandfad på nederste rist.
Der ligger en del indlæg om større mængder PP i smokeren. F.eks her viewtopic.php?f=12&t=750&
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf Bagge » 29. jul 2012, 19:21

Tak skal du have :)

Jeg er desværre ny med hensyn til langtidsstegning i min grill, lidt derfor jeg efterspurgte smokegulatoren :) der skulle vel ikke være en der havde en brugt til salg eller til låns på sjælland eventuelt? (det lyder bare SÅ simpelt med den, fyld med kul/briketter og rørtræ og tænd fra midten)..

Hvordan er fremgangsmåden ellers? Skal der tændes med minionmetoden?

Har ikke helt besluttet om jeg sigter efter 10 eller 20 timer stegning endnu :)

Er der nogen af de kul du forhandler der er bedre egnet end heat beads? Har altid sværget til dem men i år synes jeg ikke kvaliteten er den samme. Når jeg alligevel er igang med at handle kan jeg lige så godt tage lidt ekstra med :) de støbejernsriste ser også geniale ud hehe..
Bagge
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf nicolajs » 29. jul 2012, 19:28

Jeg har en regulator i Brøndby jeg gerne låner ud hvis det kan hjælpe dig
nicolajs
Team
Team

GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf nicolajs » 29. jul 2012, 19:29

og ja støbejerns risten er også genial
nicolajs
Team
Team

GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf BjarneB » 31. jul 2012, 08:54

Du vil sikkert opleve det at fremstille mad udendørs er lidt anderledes
end i køkkenet. Og at være sikker på at kunne servere maden til et
fast klokkeslæt kræver noget mere balance og ikke mindst træning.
Om du har 100 eller 120° er jo blot en justerings mulighed. Din værste
fjende eller den største udfordring er vind og vejr. (Hvilket oftest ses
når folk beklager sig over dårlige kul) Sørg for at lave en afskærmning
for vind og gerne med et halvtag over hvis det skulle begynde at regne
eller sne, så er forudsætningerne bedre for at kunne holde en konstant
temperatur og så kan du så begynde at øve dig til at være færdig kl 1800
12kg til 30 personer? så er der ialt fald nok til hvis de skulle blive til næste
dag også. en 4-5kg kunne du såmænd sagtens spare.
Fremskridt kommer gennem snavsede hænder
BjarneB
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Vallensbæk Strand

Indlægaf Bagge » 3. aug 2012, 09:45

De sidste par stykker nakke jeg fik fat i svandt med ca 50%, så vi nede omkring en 6 kg i værste tilfælde hvilket også burde være rigeligt da vi også har pølser til børn og barnlige sjæle :)

Jeg håber på at den bliver sendt mandag så jeg kan forsøge mig i den kommende weekend :) min grill står på terrasse hvor der er forholdsvist afdækket og kan skærmes for regn hvis det blir nødvendigt.

Har I nogle gode forslag til optændingsmetoder? Jeg faldt lidt for den her modificerede minion metod: viewtopic.php?f=7&t=1336
Tror umiddelbart ikke jeg vil give mig i kast med ring-of-fire eller morfmir metoden denne gang.

Tænker eventuelt den modificerede minion metode, dog med vandbad på midterste rist og kød på øverste så jeg lettere kan komme til kul eller efterfylde med røgtræ. Håber på en 100-110 grader i 16-18 timer :) nogen der har bedre forslag?

På forhånd tak :)
Bagge
Klubmedlem
Klubmedlem

Tilbage til JBI-Smokere