Røgning af bacon

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Røgning af bacon

Indlægaf LasseT » 8. aug 2013, 16:54

Jeg vil igang med at koldrøge noget bacon, og ville lige høre om I andre har nogle gode råd?

Jeg har læst at man bør røge det 2x12 timer, men er det nødvendigt at kødet hviler imellem røgningerne?

Hvis man vil hænge sit kød i JBI smokeren, kan man så bare binde det fast i topristen, eller falder denne ned hvis man hænger 10 kg kød i den?

Hvordan modner i andre bacon efter rygning? Det fylder helt godt i køleskabet i hvert fald...
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Re: Røgning af bacon

Indlægaf brianmøller » 8. aug 2013, 20:13

Jeg ligger mit i køleskabet når det er over 10 grader udenfor i de mellemperioder hvor der ikke ryges.
Jeg ryger dog mit bacon 4-5x12 timer.

Bagefter i køleskabet i 4-5 dage til modning. Smager på det hver dag efter følgende til jeg er glad og tilfreds.
brianmøller
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf brianmøller » 8. aug 2013, 20:14

Hov glemte at skrive at jeg har røget 15 kg på en gang i JBI forlænger med monteret rygeovn. Det hele han i de pinde der følger med rygeovnen.
brianmøller
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf The Smoker » 8. aug 2013, 20:24

LasseT skrev:Jeg vil igang med at koldrøge noget bacon, og ville lige høre om I andre har nogle gode råd?

Jeg har læst at man bør røge det 2x12 timer, men er det nødvendigt at kødet hviler imellem røgningerne?

Hvis man vil hænge sit kød i JBI smokeren, kan man så bare binde det fast i topristen, eller falder denne ned hvis man hænger 10 kg kød i den?

Hvordan modner i andre bacon efter rygning? Det fylder helt godt i køleskabet i hvert fald...

Noget af det sværeste at rådgive om må være røgetid :oops: Røg-kilden er jo forskellig fra ovn til ovn - så røg-intensiteten er også meget forskellig. Når jeg ser på nogle af de svar du har fået her - dokumenterer det jo egentlig meget godt ovenstående. Jeg kunne ikke selv drømme om at røge mere end 10-12 timer. Jeg halvvarm-røger for det meste - altså op til 45 grader (det giver en lidt mildere røg end den helt kolde røg :D ). Og så bruger jeg en rustfri bakke hvor der nok kan være omkring 3 liter træmel i. Det svarer så til de der 10-12 timer. Men prøv dig frem og hæng evt. et A-4 ark ind i ovnen så får du en fornemmelse af hvor meget røgafsætning der kommer på emnerne - og så kan du med tiden nøjes med at kigge på dit bacon og sige til dig selv "now it's done" ::-o:
Og så glemte jeg lige det der med modningen. Hvis man ikke ønsker hele køleskabet forpestet med røget bacon - ja så skal det pakkes ind. Den metode jeg har fundet frem til er indpakning i bagepapir. Så bliver det langsom hårdt og fast - og det kan faktisk holde sig i ugevis - hvis du har brugt ca en tredjedel nitritsalt i din lage-blanding :oops:
Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Indlægaf LasseT » 8. aug 2013, 20:34

Planen var at lægge ca. 1L røgsmuld i et "U" på grillen. Jeg har desværre ikke den der ekstra røganordning til smokeren, men det må også kunne laves uden tænker jeg...

Nitritsalt? Hvad er det, og hvorfor?
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf The Smoker » 8. aug 2013, 20:56

LasseT skrev:Planen var at lægge ca. 1L røgsmuld i et "U" på grillen. Jeg har desværre ikke den der ekstra røganordning til smokeren, men det må også kunne laves uden tænker jeg...

Nitritsalt? Hvad er det, og hvorfor?

Det du skal være opmærksom på det er den bund du lægger dit træmel i . Er materialet varmeledende eller ikke. Alu f.eks er ca 10 gange så varmeledende som rustfrit stål - så placerer du dit træmel i f.eks en alu-bakke - vil du tit opleve det går ud :oops: Det skal selvfølgelig bare startes op igen - men det er altså ikke optimalt. Så skaf dig en rustfri-bakke i et eller andet køkken-udsalg.
Nitritsalt ja det er jo et religiøst emne :D Saltet har en bedre konserverende evne end almindelig salt - men det har også nogle lidt mindre gode sider (Google evt. lidt om det emne) - derfor kan private ikke købe det. Industrien må gerne bruge det i blandingsforhold som er godkendt af fødevarestyrelsen :? Men private tilskyndes altså ikke til at bruge det. Men alle og enhver kan gå i Metro og købe det - bare i store portioner. Men hvis du bruger f.eks 180 gram salt i din lage og du sørger for der kun er nitritsalt svarende til 60 gram - ja så er du laaangt under det niveau nogle anser som problematisk :!: :!:
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf skuffen » 8. aug 2013, 21:05

Jeg har røget bacon i den standard JBI forlænger mange gange. Jeg plejer bare at lægge det på ristene (den midterste og øverste ved store mængder (som jeg bytter rundt på ved den efterfølgende røgning) - små mængder kun den øverste), selvom det selvfølgelig får mærker (kan ikke ses når det er skåret). Jeg bruger ca 1 liter træflis i en næsten komplet cirkel på et rundt rustfri fad, det ryger ca 11-12 timer. Jeg har forsøgt med både 2 og 3 gange 12 timer og synes bedst om 2x12. Hvad der er vigtigt her er selvfølgelig at baconen er godt tør forinden. Jeg tørsalter og tørrer efterfølgende i 1-3 døgn i køleskab. Jeg fjerner desuden altid ben og skind fra ribbenstege, så de er ikke altid så tykke.

Mht opbevaring elsker jeg lugten af bacon, så det er bare i køleskab på en rist.

Jeg bruger selvfølgelig nitritsalt, da det bevarer farven i kødet.
skuffen
Klubmedlem
Klubmedlem

GNV Region: Hovedstaden

Indlægaf LasseT » 8. aug 2013, 21:19

Jeg kan se at nitritsalt kan købes til 40 kr for lige under 1 kg på nettet, så det må være lovligt nok at forhandle.

Hvor længe kan hjemmerøget bacon holde sig hvis det får lidt nitritsalt i saltblandingen ved tørsaltning?
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf The Smoker » 8. aug 2013, 21:28

LasseT skrev:Jeg kan se at nitritsalt kan købes til 40 kr for lige under 1 kg på nettet, så det må være lovligt nok at forhandle.

Hvor længe kan hjemmerøget bacon holde sig hvis det får lidt nitritsalt i saltblandingen ved tørsaltning?

Der kan jeg ikke rådgive dig Lasse - har kun erfaring med lagesaltning - og min fornemmelse er når jeg har frekventeret fagfolk - at lagesaltning har den store fordel at produktet bliver ens hvergang :D
The Smoker
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf Ib M » 8. aug 2013, 21:37

LasseT skrev:Hvor længe kan hjemmerøget bacon holde sig hvis det får lidt nitritsalt i saltblandingen ved tørsaltning?

Jeg tror ikke "lidt" nitritsalt gør det store ved holdbarheden udover en uges tid ++, alt afhængigt af hvor saltet, tørret, og røget baconen i øvrigt er.
Syntes ikke der er meget ved bacon det er så hårdt saltet pga. holdbarhed, at det ligger i køleskabet og tørrer ud til en uspiselig hård "klods" kød.

Jeg plejer at salte så tilpas at det er behageligt at spise når det er stegt - så efter røgning og modning, bliver baconen skåret i skiver, pakkes i passende pakker og smidt i fryseren - på den måde har jeg altid bacon der smager som nyrøget.

PS. bruger en smule nitrit pga. farven på det færdige bacon.
Brugeravatar
Ib M
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til JBI-Smokere