Røgning af bacon

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Re: Røgning af bacon

Indlægaf smoker » 9. aug 2013, 17:54

puha sikke en smøre at læse igennem

Lasse mit bedste råd er tag lidt her og lidt der, prøv dig frem og find din egen "måde", det vil nok kræve et par forsøg, bare du holder dig under 45 c, så kan det altid bruges til et eller andet :-)
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: thisted

Indlægaf The Smoker » 9. aug 2013, 19:49

smoker skrev:puha sikke en smøre at læse igennem

Lasse mit bedste råd er tag lidt her og lidt der, prøv dig frem og find din egen "måde", det vil nok kræve et par forsøg, bare du holder dig under 45 c, så kan det altid bruges til et eller andet :-)

Jo jo Smoker - det ka' godt være det er en smøre - men jeg er sikker på det er skrevet i bedste mening - og ellers har du helt ret - der findes ikke noget der er så givende her i livet som "learning by doing" ;)
Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Indlægaf smoker » 9. aug 2013, 20:25

har intet imod "smøren" der står en masse godt, men learning by doing er nr 1 og var bare det jeg ville sige
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: thisted

Indlægaf LasseT » 10. aug 2013, 05:52

Jeg synes helt sikkert at der er kommet rigtig mange gode råd, og der er rigtigt meget jeg kan bruge. Feks havde jeg ikke tænkt på at sukkermængden havde noget at sige i forhold til hvordan ens bacon branker ved stegningen - det er helt klart værd at overveje.

Jeg tror jeg forsøger at lave 4-5 forskellige stykker og så se hvad der bliver bedst... Så kan jeg måske bedre finde MIN metode med tiden! :-)
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Indlægaf wetle » 10. aug 2013, 09:51

Et lille tip til dig og andre der gerne vil igang med at ryge, er at kigge i din lokale genbrugsbutik, der kan man ofte finde serveringsfade i rustfrit stål til billige penge. De er rigtigt gode til at lægge smuld på.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf Ib M » 10. aug 2013, 09:57

Har prøvet nedenstående koldrøgningsapparat en enkelt gang - var lidt skeptisk, men det virkede efter hensigten og afgav røg i ca. 10 timer som lovet.
http://www.danishoutdoor.dk/grilludstyr ... roge-bakke
Brugeravatar
Ib M
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf The Smoker » 10. aug 2013, 11:33

Ib M skrev:Har prøvet nedenstående koldrøgningsapparat en enkelt gang - var lidt skeptisk, men det virkede efter hensigten og afgav røg i ca. 10 timer som lovet.
http://www.danishoutdoor.dk/grilludstyr ... roge-bakke

Det apparat står jeg også gerne inden for - det er genialt hvis det er et must at holde sig under skilningen mellem kold og halv-varm-røgning altså ca. de 25 grader. Det afgiver stille og roligt sin røg i Low&Slow-tempo :D
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf fatti » 10. aug 2013, 21:00

The Smoker skrev:
LasseT skrev:Jeg kan se at nitritsalt kan købes til 40 kr for lige under 1 kg på nettet, så det må være lovligt nok at forhandle.

Hvor længe kan hjemmerøget bacon holde sig hvis det får lidt nitritsalt i saltblandingen ved tørsaltning?

Der kan jeg ikke rådgive dig Lasse - har kun erfaring med lagesaltning - og min fornemmelse er når jeg har frekventeret fagfolk - at lagesaltning har den store fordel at produktet bliver ens hvergang :D

Hvilket forhold blander du vand...nitrit og salt til bacon.
Benny
Demokrati- er når 2 ulve og et får stemmer om aftensmaden.]
Brugeravatar
fatti
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 8362 HØRNING

Re: Sv: Røgning af bacon

Indlægaf The Smoker » 10. aug 2013, 22:21

1 liter vand / 60 gram nitritsalt / 120 gram almindelig salt :smile:

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
The Smoker
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf LasseT » 11. aug 2013, 08:39

Når I skriver nitritsalt, så er vi enige om at det består af >99% almindeligt salt tilsat en forsvindende lille mængde natriumnitrit, ikk?
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

ForegåendeNæste

Tilbage til JBI-Smokere