Hvordan monteres motor og spyd i den store smoker?

Se og læs om brugen af Smokeren når du f.eks. laver mad i flere etager

Redaktør: JBI

Hvordan monteres motor og spyd i den store smoker?

Indlægaf kjel » 11. feb 2010, 07:57

Hej
Jeg har købt mig spyd, motor og beslag i grillbutikken. Desværre er jeg den lykkelige ejer af den "gamle" smoker, hvor motor beslaget ikke er monteret, derfor savner jeg en brugsanvisning på hvordan det hele monteres. Er der ingen her på forumet der kunne være mig behjælplige evt med en lille billed serie.
Hygge
Kjel
kjel
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: Hvordan monteres motor og spyd i den store smoker?

Indlægaf JBI » 11. feb 2010, 08:33

Hej Kjel.

Til denne opskrift skal du bruge:

1 boremaskine
1 4,5mm bor
1 8mm bor
2 stk. M8x20 bolt (bolte, møtrikker, skiver kan bla. fås i silvan til et par kr. hvis du ikke har i værktøjskassen)
2 stk. M8 møtrikker
2 stk. M4x12(15) bolt
2 stk. M4 møtrikker
evt. Ø4 samt Ø8 spændeskiver

Start med at vrikke topringen ud - den er ikke skruet eller nittet, kun presset i.

Hold beslaget på smokeren ca. 15cm til højre for lågen over vulsten - mærk op med et spids søm eller lign. gennem det ene hul i beslaget.
Bor med 4,5mm boret der hvor du har mærket op, og spænd beslaget på med M4 bolten (møtrikken skal sidde på udvendig side)
Drej beslaget nogenlunde lige, og bor med 4,5mm boret gennem det andet hul i beslaget til du har boret gennem smokeren.
Monter den anden M4 bolt heri, og spænd beslaget fast.

Sæt topringen i igen, ved at starte i den side hvor bolthovedet til beslaget sidder.

Sæt motoren i beslaget, træk den et par mm op fra bundposition, og lav et lille mærke ud fra center af motor-akslen.
Bor først med 4,5mm boret, og herefter med 8mm boret.
Gør det samme på modsatte side af smokeren, så de 2 8mm huller sidder ca. over for hinanden i samme højde.

Og så er du klar til at rotere.
Det lyder mere vanskeligt end det er - hvis man altså har en boremaskine eller en skruemaskine med monteret borepatron.

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf kjel » 11. feb 2010, 09:18

Super.
Tak for det lynhurtige svar. Kan se du har brugt popnitter, er det godt? jeg har nemlig en del af dem liggende.
Hygge
Kjel
kjel
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 11. feb 2010, 12:35

Jeg bruger popnitter, og det holder ganske fint - men brug helst dem i 100% aluminium.
Jeg bruger 4x8mm alu-nitter.
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf Speedi » 11. feb 2010, 12:51

Jan> Har du ikke en "gammel" smoker liggende, som du kan lave en fotomontage af hvordan du montere motorbeslaget?? Så får jeg strikket en pdf sammen som vi kan smide op på shoppen, så kan alle se det :?:
Mvh

Christian

Team Grillklubben og Grillbutikken - velkommen i klubben!
Husk at besøge http://www.grillbutikken.dk
Speedi
Team GB
Team GB

Geografisk sted: Aalestrup
GNV Region: Midt- og Nordjylland

Indlægaf JBI » 11. feb 2010, 13:00

Speedi skrev:Jan> Har du ikke en "gammel" smoker liggende, som du kan lave en fotomontage af hvordan du montere motorbeslaget?? Så får jeg strikket en pdf sammen som vi kan smide op på shoppen, så kan alle se det :?:

Jeg tager en flok billeder næste gang jeg monterer beslag på smokerne :-))
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf larslyn » 12. jun 2010, 06:46

JBI skrev:
Speedi skrev:Jan> Har du ikke en "gammel" smoker liggende, som du kan lave en fotomontage af hvordan du montere motorbeslaget?? Så får jeg strikket en pdf sammen som vi kan smide op på shoppen, så kan alle se det :?:

Jeg tager en flok billeder næste gang jeg monterer beslag på smokerne :-))

Hej Jan
Kan du så sé at få taget de billeder ;)

vil nemlig rigtigt gerne købe motor og beslag, men det som afholder mig er at jeg ikke er helt sikke på monteringen :?

de gamle huller jeg har til spyd, hvad gør at man ikke kan bruge dem?
Brugeravatar
larslyn
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: ølstykke

Indlægaf JBI » 12. jun 2010, 07:11

larslyn skrev:Hej Jan
Kan du så sé at få taget de billeder ;)

vil nemlig rigtigt gerne købe motor og beslag, men det som afholder mig er at jeg ikke er helt sikke på monteringen :?

de gamle huller jeg har til spyd, hvad gør at man ikke kan bruge dem?

Dem kan du også sagtens bruge, men jeg ændrede det da jeg syntes det er lidt mere "korrekt" at have et decideret motorbeslag monteret på :-))
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf larslyn » 12. jun 2010, 08:04

JBI skrev:
Dem kan du også sagtens bruge, men jeg ændrede det da jeg syntes det er lidt mere "korrekt" at have et decideret motorbeslag monteret på :-))

det vil jeg nu også hellere bruge men tænkte om man kan placere beslaget sådan at man ikke skal bore nye huller til spydet, men bruger dem som allerede er der... ?
Brugeravatar
larslyn
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: ølstykke

Indlægaf Fotowig » 14. jun 2010, 10:12

Det kan du sagtens. Så er det bare at montere motorbeslaget over spydhullet.
Sæt motoren på spydet, lav et mærke ug for center af holderen, hold beslaget så du kan se mærket ca. 1 cm fra bunden i "nøglehullet" og montér efter anvisningen højere oppe i tråden.

Hvis det driller er du velkommen til at tage det med en dag du alligevel aflægger showroomet et besøg.
Stor hilsen
Fotowig
---------
Jo bedre man bliver til at grille, jo værre går det når det går galt! (Jeg er åbenbart ved at være RET god) :-)
Brugeravatar
Fotowig
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: 4653 Karise
GNV Region: Sjælland

Næste

Tilbage til JBI-Smokere