Sværen blev fjernet, da generalen helst ville have det sådan. Det var dog fint med mig da stykkerne ligeledes var ridset og det vil gøre det svært at skære tynde skiver i hånden. Næste gang finder jeg mit kød et andet sted! 4 stykker bliver lagesaltet efter følgende blanding:
85g fint salt
85g nitritsalt
30g sukker
1 liter vand
Jeg kan anbefale, at man koger halvdelen af vandet med salt og sukker for derefter at spæde op med den anden halvdel koldt vand. Det mindsker nedkølingstiden gevaldigt. Jeg tilsatte desuden en lille håndfuld knuse peberkorn. Det sidste stykke bliver som et eksperiment tørsaltet. Til det blandede jeg nedenstående saltblanding (og en smule peber også):
75g fint salt
250g groft salt
175g nitritsalt
75g sukker
Et lag i bunden af beholderen først og derefter bacon stykket ovenpå. Det sidste af blandingen hældes over så alle steder er dækket. Jeg kom ekstra groft salt ovenpå for at være 100% sikker på dækning, men ovenstående blanding er det der primært har kontakt med kødet.
Planen er 3 dages saltning, hvor stykkerne i lage vendes én gang dagligt da de berører hinanden. Derefter får de lov at tørre 3-4 dage på en rist i køleskabet. I weekenden er planen så 2-3x 12 timers koldrøgning om natten.
Det indkøbte kød
Salt/sukker blandingen til tørsaltning er mixet med piskeris
Halvdelen af væden koges op med salt, sukker og peber
De 4 stykker i saltlage
Det sidste stykke tørsaltes
Opdatering følger selvfølgelig når de skal tørres.