Røgede makreller.

Redaktør: marlene

Røgede makreller.

Indlægaf The Smoker » 10. aug 2013, 15:55

I dag skulle det være. Nu skulle der røges makrel. I hast blev der fremstillet et spyflue/hvepsesikret bur af konens lyserøde tyl. Kigger i godt efter kan i måske ane et par sultne flue der kigger ind på byttet. 2 staniolbakker med heat beads blev anvendt til at styre temperaturen i WSM'en. Lidt godt bøgetræ til røg - så er den pot ude. Resultatet blev vist ikke så værst endda.n :D

Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Re: Røgede makreller.

Indlægaf smoker » 10. aug 2013, 16:55

ser fandeme godt ud ::-o: , er lidt misundelig, har været ude for at fange makreller 3 gange og har i alt fået 3 stk, fik dog godt med torsk nu "mini tunen" ikke var der, så må nok købe hvis der skal laves en ovn fuld i år :(
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: thisted

Indlægaf The Smoker » 10. aug 2013, 17:28

smoker skrev:ser fandeme godt ud ::-o: , er lidt misundelig, har været ude for at fange makreller 3 gange og har i alt fået 3 stk, fik dog godt med torsk nu "mini tunen" ikke var der, så må nok købe hvis der skal laves en ovn fuld i år :(

Jamen jeg har sgu prøvet mange gange før smoker - uden held - indtil her den anden dag, hvor vi fik det tip af lokale fiskere at vi skulle fiske på bunden :o :o : Det har jeg godt nok ikke hørt før - men det virkede :D En 100 grams pirk uden krog og derover et makrelforfang - og så fiskede vi så vi kunne mærke pirken skrabe på bunden - det gav lige 30 stks.
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf nikodk » 10. aug 2013, 23:31

De ser godt nok lækre ud

Kan du fortælle om fremgangsmåden (saltning mv)?

Hvordan hænger du dem i din WSM?
nikodk
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Kirke Såby

Indlægaf The Smoker » 11. aug 2013, 07:07

nikodk skrev:De ser godt nok lækre ud

Kan du fortælle om fremgangsmåden (saltning mv)?

Hvordan hænger du dem i din WSM?

Det er faktisk såre simpelt :D Saltlage 200gr. salt/liter vand. Makrellerne ligger i lagen en 3-4 timer. Så kommer de op og bliver vindtørret. Hvis vejret ikke er til det bliver de tørret i ovnen /WSM'en. Ophængning foregår med kroge fra den defaulte ophængerstang min WSM er født med - det er en ProQexcel smoker. En kraftig rustfri stang ind gennem makrellernes øjne og så et par kroge til ophæng. Efter vindtørring varmes makrellerne langsomt op til 70/80 grader over en halv time. Så starter jeg røgprocessen. I mit tilfælde små bøgetræs-pinde ind oven i staniolbakker med heat beads. Røgning ca 1,5 time :D
The Smoker
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Tilbage til Røgvarer og hjemmelavede pølser