Hjælp til første gangs røger!

Redaktør: marlene

Re: Hjælp til første gangs røger!

Indlægaf The Smoker » 6. dec 2013, 09:25

Susan Borch skrev:Hejsa.
Jeg skal til at røge for første gang og har et par spørgsmål. Jeg har læst i div. tråde herinde men er alligevel lidt itvivl. Jeg vil lave et lille stykke bacon af ca. 900 gram ribbensteg og en enkelt svine mørbrad.
Jeg vil bruge JBI's opskrift med 170 gram salt og 30 gram sukker til salt lagen. Men har jeg ret i at det er samme mængde salt hvis jeg kun bruger almindelig salt og ingen nitrit salt? (Har ikke noget nitritsalt, derfor)
Og skal både mørbraden og ribbenstegen ligge lige længe i saltlagen eller skal mørbraden have kortere tid? Opskriften lyder på 3 døgn, er det for meget når stykkerne er væsentlig mindre end de halverede hele ribbenstege i opskriften?
Og er der forskel på tiden de to kødstykker skal udvandes?
Og sidst men ikke mindst, skal de to stykker røges lige længe, opskriften siger 2x8 timer?
Jeg håber et klogt hovede eller to kan hjælpe en stakkels nybegynder ;)

Jaae Susan - mange gode råd har du fået. Nu får du lige et par stykker af mig også. Disse råd stammer fra en velkendt pensioneret pølsemager - og er derfor efterprøvet over mange år :lol:

1: Brug aldrig :cry: sukker i saltlage til bacon. Når du steger skiverne brænder/karamelliserer de i kanten.
2: Prøv dig lidt frem med saltetiden - men for mig virker det med 1 døgn til mørbrad (150 gr salt/liter vand) - og halvandet døgn til brystflæsk/bacon.
3: Modning efter saltlagen foregår i køleskab over 2-3 døgn.
4: Før røgning udvander du i ca 30 minutter i varmt vand - ja du læste rigtigt - vaaarmt vand :P Grisekød kan tåle varmen op til ca 45 grader. Grunden til det varme vand er at når du tager kødet op - så tørrer du det lige og hænger det op. Så er det nemlig rigtig godt tørt inden du starter røgeprocessen - et must for et ordentlgt resultat :D
Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Re: Hjælp til første gangs røger!

Indlægaf Susan Borch » 12. dec 2013, 07:12

Tusind tak for alle de gode råd. Nu skal jeg så bare beslutte hvilke jeg skal afprøve ;) Håber at falde over et godt kød-tilbud så jeg kan levere bacon og røget vildtmørbrad (ligger i fryseren) til julefrokosten med familien 1. juledag. Og i det nye år skal der leges med spegepølser, men det er jo en helt anden sag :roll: Så vender jeg nok frygtlig tilbage med en masse spørgsmål.
Glædelig jul alle sammen .-s

Venlig hilsen Susan
I'm not perfect but at least I'm original ;)
Susan Borch
Prøvemedlem
Prøvemedlem

Geografisk sted: Undløse, Vestsjælland

Foregående

Tilbage til Røgvarer og hjemmelavede pølser