Ny grill, og jeg aner intet om gasgrill.. :-/

Er du i tvivl om noget med din gasgrill, så er der hjælp at hente her fra de øvrige klubmedlemmer

Ny grill, og jeg aner intet om gasgrill.. :-/

Indlægaf Lesmark » 25. maj 2017, 20:12

Mine sviger forældre har været så søde at give os en gasgrill tidlig bryllupsgave.

Jeg er en ret habil "griller" på vores gamle weber kulgrill, men har aldrig haft en gasgrill før, og ud over lige at stege en bøf på direkte varme så er jeg lidt lost mht til brug af varme kilderne..

Modellen vi har fået er en Kangye, KYQ-8230 RD, godt nok en kinesisk model, men den virker til at være ok kvalitet på trods af dette.
Det er en ret stor sag, med 3 brændere under det store låg, samt en eller anden form for anden gas varme bagerst i rummet der vender sidelæns, samt en lignende "brænder/gasvarmer" under det lille låg. (se billeder)

Mit spørgsmål delt op i flere...
1. Hvordan bruger jeg indirekte varme?..
2. Hvad er "brænderen/varmekilden" under det lille låg til?
3. kan man stege bøffer over den "brænder" der er under det lille låg, og er det ok at der drypper kødsaft og fedt der ned i?
4. Hvis vi bruger rotationsspydet, skal vi så kun bruge de 3 brændere forneden, eller skal den på bagvæggen også tændes?
5. skal bagvægen tændes når man varmer brød på den lidt højere brødhylde, eller er det nok med dem i bunden?

Mvh

Mikael
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lesmark

Re: Ny grill, og jeg aner intet om gasgrill.. :-/

Indlægaf BjarneB » 3. jun 2017, 05:39

Det foregår i det store hele ligesom på en kulgrill - direkte= over flammerne og indirekte ved siden af varmekilden (dvs. du tænder 1 el. 2 brændere og lægger kødet på den utændte. Du har ret med den sektion til højre, lavet så man undgør opflamning ved direkte stegning. Og bagbrændren er til rotering. Brød skal næsten af før det er kommet på, så det er i det store hele ligegyldigt hvordan du varmer det. Du må se om der ikke er noget om denne eller hvilken som helst anden gasgrill på YouTube. Gas grill stiller store krav til rengøring, så brug alubakker hvor det er muligt og sørg for at fjerne fedt fra bunden af grillen, for de systemer, som er lavet bortleder ikke fedtresterne ordentlig. VIGTIGT - STIL ALDRIG GRILLEN OPAD VINDUER, TRÆBEKLÆDNING, MALEDE OVERFLADER - UDSTØDNINGEN SKAL VENDE UD I DET FRI, FOR DER BLIVER VARMT BAGVED, RIGTIGT VARMT.
Fremskridt kommer gennem snavsede hænder
BjarneB
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Vallensbæk Strand

Tilbage til Spørg om gasgril