Roteret kylling i multi-stenovn

Her kan du poste et indlæg om mad eller pizza lavet i stenovn

Redaktør: Administrator

Roteret kylling i multi-stenovn

Indlægaf JBI » 1. sep 2012, 13:15

Den følgende uge er der mange der modtager rotisserie-kittet til multiovnen, og jeg syntes lige jeg vil ligge ud med en nem opskrift så man hurtigt og let kan komme i gang inden der skal en gris på spyddet...
Roteret mad i stenovnen er helt unikt, og bliver virkelig lækkert og saftigt!
Maden får ikke den ofte kraftige karakteristiske røgsmag som man kender det fra grillen, men mere en pikant røgsmag som jeg tror falder i alles smag.

Til en roteret stenovns kylling skal bruges 3-4 stykker brænde af følgende str. (udover de 6-8 stykker pinde man tænder op med):

Tænd gerne op i rigtig god tid! bålet skal brænde ned til næsten kun gløder før kyllingen skal ind, så har man tiden tændes ovnen op ca. 2 timer før kyllingen skal ind.
Ovnen tændes op som normalt:

Kyllingen kan fyldes med citronbåde, gnides med rapsolie, olivenolie, en god marinade eller hvad man har lyst til.
Jeg gav blot denne en gang rapsolie og et pænt lag grillkrydderi:

Så skal den i ovnen, og det gøres ved at åbne begge låger, stik enden af spyddet ind i bøsningen bagerst i ovnen og luk den nederste låge:

Skydespjældet sættes i, og motoren startes:

Der roteres over glødende trækul:

En kylling på denne måde tager 30-40 min. og temperaturen tjekkes nemt med et stiktermometer undervejs.
Mål ca. midt i brystkødet, og den bør ligge på omkring 70 grader.

Serveres med en god sprød salat mv., eller blot som her... fritter :oops:

Super saftig og lækker, og dejligt at kunne nyde middagen udenfor på den "officielle" sidste sommerdag:

God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Re: Roteret kylling i multi-stenovn

Indlægaf smoker » 1. sep 2012, 19:38

hæ hæ det fik vi også
god mad tager tid, rigtig god mad tager lang tid
har kul fra grilbutikken på lager
smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: thisted

Re: Roteret kylling i multi-stenovn

Indlægaf Lillynutcha » 29. jan 2019, 05:52

From reading all the content I feel that it is very good. Really useful to readers.
Lillynutcha

Tilbage til Pizza og anden mad i stenovn