newbie med pizzaovn.

Her kan du poste et indlæg om mad eller pizza lavet i stenovn

Redaktør: Administrator

newbie med pizzaovn.

Indlægaf poulerik » 7. sep 2014, 19:03

Er ny oprettet herinde,men har kikket med on/off

Men efter at have have samlet lidt legetøj i form af 57cm Weber med rotesseri,dancook 58cm,smokey joe,landmand gasgrill og et stort ildsted i min pavillion i haven ( med hjemmelavet rotesseri lavet af taktkæde og takt hjul fra en motor,og drevet af en vindusvisker motor) så kom tiden til en stenovn.

Byggeriet har jeg prøvet at planlægge mentalt i et stykke tid. Men det virker umildbart meget uoverskueligt når man læser rundt på nettet. Og prisen på sådan en selvbygger en ser ud til at blive uoverskueligt høj.

Faktum er at min kostede ca 103 stk 25mm ildfaste sten. A 11kr stk. 2 poser perlite til 400kr 10poser cemet.24 15cm sokkel sten , nogle mursten 1 rionet til 150 ca 10kg pejsemørtel (købte 25kg til 440kr) kr så ca 3000kr totalt.

Den måler så 80cm indvendig. Bunden måler 120 cm i bredden og 125cm i dybden

Forskalling havde jeg som rester af trykimprægneret træ.

Sokkel

Billede

Billede

Perlite bund på ca 75mm sammen med ca 10cm top på soklen

Billede

2 første omgange
Billede

Billede

Billede

Den er så isoleret med ca 10cm perlite og så 50mm isolering

Billede

Fik lavet en isoleret låge.
Billede

Og det var først her 4gang den blev optændt jeg fik den varmet rigtig op. Hemmeligheden er åbenbart at brændet skal skubbes helt tilbage i kublen så flammerne løber op i toppen af kublen, og ned i modsatte side for så at komme ud af skorstenen

Billede
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Re: newbie med pizzaovn.

Indlægaf poulerik » 7. sep 2014, 19:38

Skal man save lidt sten så er her et alternativ. Min gamle kap sav STD med 255mm klinge der blev skiftet med en 230mm stenskive. Og justeret ned, vand havne jeg et rensekar. Men en eleveret spand med slange og hane kan gøre det samme. På denne måde kan man save i 2 vinkler samtidig, dog skal man ikke presse saven. Min døde halvt inde i projektet da jeg proved at presse den hårdt ned gennem en sten, det kostede desværre en lejeskål så en alm fliseskære blev fundet frem. Det kostede ca 3 stenskiver da de ildfaste sten er meget hårde og aluet i dem ødelækker skiverne.

Men bestemt et sjovt projekt der fuldender min pavillon i haven.
Billede
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 8. sep 2014, 16:21

Det ser godt ud! jeg glæder mig dog til at se billeder af den helt færdige ovn :-))
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf poulerik » 8. sep 2014, 19:27

Ja lidt klogere er jeg blevet, den skal bygges op med leca nødder på bagsiden så den er kvadradisk. Pt er den med ca 20cm vægge, og det er ikke helt nok. Varmen vil stadig gerne komme igennem de 25mm ldfast sten,ca 100mm perlite 50mm sammenpresset ( går jeg ud fra ) isolering og 7-8 cm beton.

Men ud over det så mangler den kun at blive pudset på soklen,og en bøge bordplade på hver side.

Men jeg går med en idé om at få bukket en kasse over skorstenen til rotesseri. For der smutter meget varme den vej, og det kunne jo lige så godt blive brugt til noget.
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf poulerik » 9. sep 2014, 12:43

da jeg er i voksenlære som industritekniker så skulle der jo lige laves en opgave til feks en webergrill. så der blev fræst et sæt alu fælge til grillen.

Billede
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 9. sep 2014, 14:27

poulerik skrev: jeg går med en idé om at få bukket en kasse over skorstenen til rotesseri. For der smutter meget varme den vej, og det kunne jo lige så godt blive brugt til noget.

Skorstenen og ikke mindst indmuringen for denne er et særlig vigtig element!! jeg har set nogle billige kopier af de stenovne vi sælger i www.grillbutikken.dk hvor skorstenen er muret ind midt i toppen på kuplen, og helt ude stål-forstærkning :?
Nogen ved det måske ikke, men varme bevæger sig opad, og med en skorsten placeret i toppen er ovnen stort set ubrugelig (medmindre man har mange penge til brænde :D )
Vores ovne har skorstenen helt i front, og det indbyggede spjæld skal justeres så KUN røgen netop vender op i skorstenen og ikke selve varmen fra bålet.

Jeg kan ikke se din skorsten på billederne?
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf poulerik » 9. sep 2014, 18:56

Logikken i at varm luft vil søge op, og derved lave et undertryk der vil suge ren ilt til, er jeg med på.

Det tager pt ca 6-8 stykker optændingspind og 3-4 kævler fyrtræ at varme ovnen op,som tager ca 1 time. Der efter tager det under 60sek at bage en pizza. Fandt i dag ud af mine TIG handsker er for tynde når jeg hiver pizzaen ud med en kort spade.

Her bor den så

Billede

Skorstenen

Billede

Billede

Resultatet

Billede

Billede

Men der er meget at lære endnu, og er spændt på hvor mange flere revner den får. For den løfter faktisk den murede halvstensvæg når den er varm.
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf poulerik » 10. sep 2014, 07:39

kan se at rediger knappen forsvinder efter lidt tid.

Billede

bagsiden hvor jeg skal have en regntønde på den side man kan se, og en rygeovn på den anden side.

Billede

vi har nogle gange siddet 16-20 mand i min lille pavillion når vi har bål. og det er altid sjovt at se voksne mennesker rundt om et bål.
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf JBI » 10. sep 2014, 14:13

FED pavillion!!
Vi byggede en lign. for et par år siden, da jeg var træt af de billige der altid blæser i stykker. Og som du kan skimte er der naturligvis 2 stk. stenovne installeret :D

Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf poulerik » 10. sep 2014, 17:43

Lækker område du har med pool.

Næste års projekt ud over at få min gamle sierra cosworth på gaden, er at bygge en 6-8pers udespa lidt som et vildmarksbad. Havde overvejet at bygge varmerør ind i stenovnen, men da jeg tvivler på at jeg kan styre længdeudvidelser og temperatur forskelle ved det, så udeblev det.

Men jeg er nok ude i at bygge en ovn af de samme matrialer.
poulerik
Klubmedlem
Klubmedlem

Næste

Tilbage til Pizza og anden mad i stenovn