Støbejern og sådan!!

Spørgsmål til produkter og selve grillbutikken.dk skal stilles her! Kig ind og få inspiration til nye måder at grille på med produkter fra JBI.

Redaktør: JBI

Støbejern og sådan!!

Indlægaf The Smoker » 27. jul 2012, 11:30

Hej Jan
Jeg købte for nylig en støbejernsrist af dig og har nu varmet den op et par gange og smurt den med olie. Jeg har ikke taget den af grillen (en Outdoorchef gas-grill) – men der er betræk over grillen – og den står under et halvtag. Jeg er noget spændt på om den anløber rust. Jeg kan se at Blacksmith – en bruger på Grillguru – udelukkende bruger støbejerns-risten til alt grillning – som jo absolut også vil være det nemmeste. Men grunden til jeg skriver dette til dig – er at jeg har uheldige erfaringer med en weber-rist – som absolut ikke er blevet voldtaget – den ruster bare. Omvendt så ejer jeg en Morsø støbejerns-grill som er mange år gammel – den har stået ude i alt slags vejr og der er ikke antydning af rust på den!! Det har vel i bund og grund noget med støbeprocessen at gøre. Jeg går også ud fra at rengøring med messingbørste er mest skånsom – og så olie på igen bagefter – men jeg synes jo så at det er noget besværligt hvis den skal tages ind om natten, som du skriver i dit materiale! Nu kommer så det næste!! Jeg kan jo se at dine støbjernspander-plader er meget billigere end f.eks de originale fra Outdoorchef. Ikke for at være uforskammet – men kan jeg regne med kvaliteten??
:D :D

Med innovativ grill-hilsen
The Smoker
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Re: Støbejern og sådan!!

Indlægaf JBI » 27. jul 2012, 13:31

The Smoker skrev:Hej Jan
Jeg købte for nylig en støbejernsrist af dig og har nu varmet den op et par gange og smurt den med olie. Jeg har ikke taget den af grillen (en Outdoorchef gas-grill) – men der er betræk over grillen – og den står under et halvtag. Jeg er noget spændt på om den anløber rust. Jeg kan se at Blacksmith – en bruger på Grillguru – udelukkende bruger støbejerns-risten til alt grillning – som jo absolut også vil være det nemmeste. Men grunden til jeg skriver dette til dig – er at jeg har uheldige erfaringer med en weber-rist – som absolut ikke er blevet voldtaget – den ruster bare. Omvendt så ejer jeg en Morsø støbejerns-grill som er mange år gammel – den har stået ude i alt slags vejr og der er ikke antydning af rust på den!! Det har vel i bund og grund noget med støbeprocessen at gøre. Jeg går også ud fra at rengøring med messingbørste er mest skånsom – og så olie på igen bagefter – men jeg synes jo så at det er noget besværligt hvis den skal tages ind om natten, som du skriver i dit materiale!

Hej.
Gode konstruktive spørgsmål du kommer med :-))
Du kan ikke sammenligne en alm. weberrist med en støbejernsrist da weberristen er fremstillet i alm. stål der efterfølgende er overfladebehandlet med en meget tynd cromlegering.
Denne legering vil altid være tilbøjelig til at ruste, og det vil ikke hjælpe meget at smøre den med olie da legeringen ikke kan optage olien.
Støbejern kan derimod som det eneste metal optage olie, og hvis du blot husker at mætte den godt med en billig rapsolie hver gang kan du sagtens undgå rust.
Jeg har selv mine riste til at ligge i grillerne hele året, men tager sektionerne ind og skrubber med en børste efter hver grillning.
De er ikke større end de kan være i vasken, og de rengøres let med en stiv børste.
Helt rå støbejern der kommer direkte fra støbeformen er hvid/grå og yderst følsom for rust! faktisk kan det blive helt rustrød på blot et enkelt døgn.
Vores riste er derfor forbehandlet i et stor vegetabilsk oliebad, men kræver stadig du husker at oliere dem efter brug (i hvert fald til de er helt mættet)
Støbejernsristene vil efter noget tid > 8-12 ganges brug, hvis du husker olien!! blive meget lette at rengøre og danne en naturlig slip-let hinde. Nøjagtig som alm. støbejernspander og støbejernsgryder der bruges i et hvert professionelt køkken.
Jeg anbefaler, eller rettere henviser til at risten bør tages ind om natten, men husker du olien kan den sagtens stå i grillen og holde sig fin ligesom din morsø.

The Smoker skrev: Nu kommer så det næste!! Jeg kan jo se at dine støbjernspander-plader er meget billigere end f.eks de originale fra Outdoorchef. Ikke for at være uforskammet – men kan jeg regne med kvaliteten??

Kvaliteten syntes jeg er rigtig god, og vi har migrationstestet alt støbejernet på institut i Finland. Noget lign. Jysk teknologisk, men de er 40% billigere i Finland :-))
Dette pga. nye regler fra fødevarerstyrelsen, hvor alle der forhandler fødevarerkontaktmaterialer skal have godkendt data på alt fra den mindste popnitte til grydelåg osv.
Mega stort arbejde, men grillbutikken har fået styr på det .-)
Grunden til vi er langt billigere end de andre er pga. vi har direkte import fra fabrikken til kunden.. ikke nogle fordyrende mellemled overhovedet!
Derudover er det jo ikke kun 200 stk. men en hel fyldt container vi tager hjem hver gang, selv aflæsser, samt har på eget lager.
Selv rengøringsdamen er sparet væk for at kunne presse prisen helt i bund :D (ud over Marlene naturligvis.. 8-) )
Havde vi nu en "rigtig" fysisk butik med tilhørende høje omkostninger, personale, kun købte små partier ind, skulle ud at låne pengene osv. havde prisen været det dobbelte.
Generelt syntes jeg vi har en god fornuftig kvalitet, og husk på vi stadig er relativt nye med kun 3 år på bagen (altså selve grillbutikken.dk der ejes af BBI A/S der har eksisteret siden 1982) så der er hele tiden løbende forbedringer, udvikling samt bedre kvalitet på alle produkter.

Vedhæftet en lille vejledning til vedligeholdelse af støbejern.
vedligeholdelse af støbejern.pdf
(62.85 KiB) Downloadet 471 gange
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf The Smoker » 27. jul 2012, 14:43

Mange tak for dit svar.
Du tager sektionerne ind og skrubber dem - for lige at være lidt næsvis - hvad så med rammen :?: :?:
The Smoker
Den glade ejer af: 57 cm ODC Montreux gasgrill - 57 cm WEBER OTP Classic kulgrill - nu også 57 cm Auplex Kamado
- Weber CharqQ kulgrill - morsø støbejernsgrill - Cobb - ProQ Excel 20 smoker :) :)
The Smoker
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Østvendsyssel

Indlægaf lisaj » 13. aug 2015, 13:00

Jeg er selv ejer af en http://www.morso.dk/produkt/morso-grill-forno støbejernsgrill fra morsø, den står ude i al salgs vejr, og det kan på ingen måde ses på den, at den egentlig bliver "forsømt" en smule.
lisaj

Tilbage til Grillbutikken.dk