Nybegynder / temperatur

Er du i tvivl om noget med din kuglegrill, så er der hjælp at hente her fra de øvrige klubmedlemmer

Nybegynder / temperatur

Indlægaf Jakob » 2. jun 2009, 09:05

Hejsa, Jeg er sådan lidt en novice mht grillning, men jeg syntes det er rigtig skægt.

Jeg har det sådan lidt med grill, at enten laver man noget der tager en krig ved ganske lave temperaturer og gerne med lidt røg og så'en, eller også laver man noget hvor varmen er intens og brutal høj. Gerne højere end den kan være i ens ovn eller på kogepladen.

Jeg har en standard webergrill, hvor der sidder et termometer i låget, og at lave mad ved lave temperaturer, dvs. fra 110-200 grader, men så er det ligesom også det. Jeg fylder en grillstarter og lægger alle kullene op i hver sin bakke i grillen.
Hvordan sætter jeg cirkulationen således at temperaturen bliver vildt høj??

Indendørs har jeg en dejlig brændeovn. Her det sådan at når træet er brændt næsten til kul, så lukker man lufttilførslen langt ned, og så stiger temperaturen. Altså jo mere luft, jo mindre varme - eller rettere varmen fiser ud af skorstenen.

Men jeg syntes at opfatte weberen sådan at varmen stiger til 200 - 220 grader når man lukker HELT op for luften.

skal jeg blot fylde dobbelt så meget kul i?
Jakob

Re: Nybegynder / temperatur

Indlægaf Fred » 2. jun 2009, 09:28

Jakob skrev:Hejsa, Jeg er sådan lidt en novice mht grillning, men jeg syntes det er rigtig skægt.

Jeg har det sådan lidt med grill, at enten laver man noget der tager en krig ved ganske lave temperaturer og gerne med lidt røg og så'en, eller også laver man noget hvor varmen er intens og brutal høj. Gerne højere end den kan være i ens ovn eller på kogepladen.

Jeg har en standard webergrill, hvor der sidder et termometer i låget, og at lave mad ved lave temperaturer, dvs. fra 110-200 grader, men så er det ligesom også det. Jeg fylder en grillstarter og lægger alle kullene op i hver sin bakke i grillen.

Indendørs har jeg en dejlig brændeovn. Her det sådan at når træet er brændt næsten til kul, så lukker man lufttilførslen langt ned, og så stiger temperaturen. Altså jo mere luft, jo mindre varme - eller rettere varmen fiser ud af skorstenen.

Men jeg syntes at opfatte weberen sådan at varmen stiger til 200 - 220 grader når man lukker HELT op for luften.

Du skriver.: Hvordan sætter jeg cirkulationen således at temperaturen bliver vildt høj?? Den eneste måde hvorpå du kan opnå en meget høj temperatur på er, at åbne max. for alle spjældene (2) Som udgangspunkt ved alm. grillning SKAL bund og topspjæld altid stå helt åben hvilket giver max. luftgennemstrømning og dermed max. varme.

En brændeovn fungerer på nøjagtig samme måde - jo mere lufttilførsel - jo størrer forbrænding - jo mere varme.

Hvis du anvender Webers grillstarter og fylder den til kanten og samtidig anvender gode kvalitets briketter er det tilstrækkelig til flere timers grillning.
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf Lennie » 2. jun 2009, 14:15

Eller hvis du synes du mangler mere varme, end briketterne kan give, så gør som JBI .... brug kul! Jeg har også manglet noget varme i min grill. Tror det skyldes, at de HB jeg har fået fat i, har fået fugt på et tidspunkt, og derfor ikke brænder så godt. Derfor er jeg begyndt at supplere briketterne med kul (briketterne skal jo bruges), og det sætter altså turbo på varmeudviklingen.
Når de briketter, der er tilbage, er brugt, så bliver det vist ren kulfyring her også. Kan godt forstå, at JBI er blevet glad for Carbosi kullet. Det er noget der dur!
Hilsen
Åse
Brugeravatar
Lennie
Grillklub medlem
Grillklub medlem

Geografisk sted: Dronninglund, Nordjylland
GNV Region: Region Nordjylland

Indlægaf Jakob » 2. jun 2009, 14:20

Hold da op, man bliver klogere hurtigt her i "klubben".

Det med kul er taget til efterretning. De må skaffes, Åse nævner et mærke - hvor fåes de?

Jeg husker fra jeg var barn, før kuglegrillen, da brugte man kul og tændte på med sprit. Jeg husker også at man kun fik pølser og måske en hakkebøf fra grill - men kun hvis det var meget eksotisk. Da briketterne gjorde deres indtog var folk vilde med deres egenskaber.

Jeg glæder mig til at prøve med kul - det er også mere ur-agtigt, og det passer mig godt!

Jakob
Jakob

Indlægaf Fred » 2. jun 2009, 15:06

Carbosi kul kan købes i Metro, men der arbejdes på - i grillklubbens regi, at få oprettet nogle "stationer" rundt omkring i DK - så medlemmer har mulighed for at få fat i de gode kul. :-))
"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Indlægaf JBI » 2. jun 2009, 15:07

Jakob skrev:Hold da op, man bliver klogere hurtigt her i "klubben".

Det med kul er taget til efterretning. De må skaffes, Åse nævner et mærke - hvor fåes de?

Jeg husker fra jeg var barn, før kuglegrillen, da brugte man kul og tændte på med sprit. Jeg husker også at man kun fik pølser og måske en hakkebøf fra grill - men kun hvis det var meget eksotisk. Da briketterne gjorde deres indtog var folk vilde med deres egenskaber.

Jeg glæder mig til at prøve med kul - det er også mere ur-agtigt, og det passer mig godt!

Jakob

Hej Jakob.

Carbosi kullet er virkelig godt! der burde faktisk stå "anbefales af grillkluben" på poserne :D
Desværre lader det til det kun er Metro der forhandler kullet, men jeg har allerede snakket med Metro som har lovet at have det på lager fra nu, og hele vinteren.
Desuden har jeg snakket mig til en klækkelig rabat på kullet i Metro, og samtidig arbejder vi på at etablere "kul-lagre" rundt om i landet så alle har mulighed for at få fat på kullet.
Se evt. mere i denne tråd: viewtopic.php?f=19&t=420&st=0&sk=t&sd=a
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Mail: info@grillbutikken.dk
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Geografisk sted: Århus
GNV Region: GNV Østjylland

Indlægaf JBI » 2. jun 2009, 15:08

Fred skrev:Carbosi kul kan købes i Metro, men der arbejdes på - i grillklubbens regi, at få oprettet nogle "stationer" rundt omkring i DK - så medlemmer har mulighed for at få fat i de gode kul. :-))

jaja... du er hurtig i dag .-)
God mad tager lang tid og sviner meget - Også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Grillbut ... 0050753021
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf Jakob » 2. jun 2009, 15:27

Fint med Metro, jeg bor lige i nærheden og kommer der engang i mellem. De har visse ting som er pris og kvalitetsmæssig værd at køre efter - f.eks. Frisk laks og Parmasan ost!!
Jakob

Indlægaf JBI » 2. jun 2009, 15:42

Jakob skrev:Fint med Metro, jeg bor lige i nærheden og kommer der engang i mellem. De har visse ting som er pris og kvalitetsmæssig værd at køre efter - f.eks. Frisk laks og Parmasan ost!!

Ja, Metro er gode til mange ting, men nogle varer kan man sommetider finde til samme pris eller billigere i f.eks Bilka.

En anden ting Metro er gode til er deres egne pølser, samt deres friskhakkede oksekød/svinekød (jeg foretrækker dog at hakke kødet selv, men skal det være butikshakket er Metros kvalitet ret fornuftig i forhold til mange andre)
Brugeravatar
JBI
Team SO
Team SO

Indlægaf wetle » 2. jun 2009, 16:09

Jakob skrev:Hejsa, Jeg er sådan lidt en novice mht grillning, men jeg syntes det er rigtig skægt.

Hej Jakob, min erfaring med de der kul bakker er at der rent ud sagt er noget skrammel. Jeg har bedre erfaringer med bare at samle kullene i den ene side, og på den måde lave indirekte modsat kullene. Et andet alternativ som jeg har benyttet med succes, er at lægge kullene i midten i en flad bunke, og direkte over kullene lægge min "FRED - STONE" det virker også suverænt godt. Håber du får meget fornøjelse af at være herinde.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Næste

Tilbage til Spørg om din kuglegril