Øko. Fuldkornsbrød fra Finax og forsøg med The Fred Sto

Franskbrød, flutes, og andet brød

Redaktør: Administrator

Øko. Fuldkornsbrød fra Finax og forsøg med The Fred Sto

Indlægaf Fred » 16. apr 2009, 18:07

I bestræbelserne på, at udnytte mulighederne med The Fred Stone lavede jeg i dag et forsøg med at bage økologiske fuldkornsbrød direkte på stenen.

Ideen er egentlig en vi brugte for 35 år siden i bagerierne da vi endnu brugte strømel ved indsættelse af brød i stenovnen. Eks. blev et franskbrød - efter opslåning sat på en træplade som i forvejen var drysset med strømel, denne træplade blev så sat ind i raskeskabet. Når brødet var rasket (hævet) tilstrækkelig, blev brødet taget ud af raskeskabet og forsigtig løftet over på en skøssel ( en lang træstage som var flad på den ene side og halvrund på den anden side) denne skøssel - med 6-8 franskbrød på blev så ført ind i ovnen og brødene blev vippet af med et bestemt tag, brødene blev således bagt direkte på den varme stenbund som var i ovnen.

Posens indhold og tørgær hældes i en køkkenskål.

5,5 dl. 30 grader varmt vand tilsættes.

Brug håndmixeren eller

Ælt dejen i hånden.

Den færdigæltede dej.

Tildækkes med plastik for at holde på fugtigheden. Hævetid ca. 30 min.

Bagepladen drysses med et pænt lag durummel og havregryn.

Dejen deles i 2

Dejen slåes op og stilles på durummelet og havregrynet - uden at flytte for meget rundt med dejen.

Tildækkes derefter med plastik og stilles til hævning i ca. 1 time.

Brødene har her hævet i ca. 1 time og er klar til at komme på grillen.

Det "pæne" lag durummel og havregryn gør, at brødene med lethed kan ruches direkte over på stenen.
Brødene kan naturligvis bages på pladerne .-Y men for at prøve "stenovnseffekten" bagte jeg dem direkte på stenen.
Bunden bliver utrolig sprød og lækker pga. at fugtigheden fra dejen bliver opsuget af stenen og derefter fordamper.

Snit brødene efter eget ønske.

Bages ved 220 grader i 30 min.

Bunden sprød og lækker og med et dejlig rustik udseende.

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

/Frederik
Brugeravatar
Fred
Æres Grillklub Medlem
Æres Grillklub Medlem

Geografisk sted: Lunderskov
GNV Region: Sydjylland - Jylland

Tilbage til Alm. bagværk